راهنمای سفر به دیلمان ، تماشای طبیعت بکر!

به گزارش مجله مستانه، به جاهای دیدنی دیلمان، قدیمی ترین زیستگاه بشری خوش آمدید! استان گیلان از آن دسته استان های سرسبز و باصفایی است که سفر به آن، فصل خاصی نمی شناسد. ما هر جا که مقصد برای سفرهایمان کم بیاوریم، می توانیم راهی این استان زیبا شویم و خودمان را در طبیعت بکر و جادویی اش رها کنیم. از منطقه ها کمتریادشده این استان، ییلاق دیلمان است که آن را می توان بهشتی بی نظیر روی زمین دانست. اگر دلتنگ سفر به شمال ایران هستید، همراه ما شوید؛ چراکه قرار است در این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران ، به یکی از بکرترین و دست نخورده ترین منطقه ها شمالی ایران، یعنی جاهای دیدنی دیلمان سفر کنیم.

راهنمای سفر به دیلمان ، تماشای طبیعت بکر!

دیلمان کجاست؟

در شرق استان گیلان و در 15 کیلومتری شهر لاهیجان، ییلاقی مرتفع و کوهستانی وجود دارد که آن را با نام دیلمان می شناسند. دیلمان از توابع شهرستان سیاهکل است که خود چندین روستای معروف با نام های گیسل، ابی نام، خاک شور، پله شاه، پیش علیا و اروشکی دارد.

روایت های زیادی در باب نام گذاری این ییلاق وجود دارند؛ برخی آن را به دلیل ترکیب 3 واژه دیل ام ان مکانی بلند برای چرای دام می دانند. گروهی دیگر نیز با ترکیب واژه دیل و لم عنوان دل جنگل را به آن نسبت می دهند.

جالب است بگوییم در اسناد تاریخی از دیلمان به عنوان قدیمی ترین زیستگاه برای حیات بشری یاد شده است؛ تا جایی که آن را سکونتگاهی بسیار مهم برای اجداد غارنشین ما دانسته اند! این تاریخ درخشان موجب شده است که جاهای تماشای دیلمان تنها محدود به دشت، کوه، چشمه و آبشار نباشد. در این منطقه ییلاقی باصفا، آثاری گرانبها از زندگی غارنشینی وجود دارند که قطعا تماشا آن ها برای گردشگران خالی از لطف نیست.

آب و هوای دیلمان چگونه است؟

آب وهوای دیلمان گیلان در حالت کلی به دلیل وجود ابرهای پراکنده، همیشه معتدل و مرطوب است. بااین حال، این منطقه زمستان هایی بسیار سرد و برفی دارد. گاهی اوقات آثار سوز سرمای زمستان در فرودین ماه نیز احساس می گردد. از همین رو هم ییلاق دیلمان را می توان جزو سردترین ییلاق های استان گیلان دانست.

اقامت در دیلمان

در سفرتان به دیلمان سیاهکل از نظر اقامت با هیچ گونه محدودیتی روبرو نخواهید شد. این منطقه ییلاقی پر از اقامتگاه ها و خانه های روستایی متعددی است که به شما فرصتی می دهند تا با گوشت و استخوان، طعم زندگی روستایی را برای مدتی کوتاه بچشید. گزینه دیگر برای اقامت در این منطقه، هتل های موجود در استان گیلان و شهرستان سیاهکل هستند که یکی از بهترین آن ها را شاید بتوان هتل سالار نظری دانست. برپایی بساط کمپ نیز راه دیگری برای لذت بردن از فضای بکر و طبیعت سرسبز دیلمان است.

اگر قصد اقامت در استان سرسبز گیلان را دارید، مطلب بهترین و تمیزترین هتل های گیلان از نظر مسافران را در مجله فلای تودی مطالعه کنید.

غذاهای محلی دیلمان

از گذشته، معروفیت غذاهای شمالی زبانزد عام و خاص بوده است. کباب چنجه را می توان یکی از بهترین این غذاها دانست که همیشه طعم آن زیر دندانتان باقی می ماند. طعم این غذای لذیذ محلی را می توانید در رستوران های دیلمان امتحان کنید. البته قبل از سروکردن این غذا از ذائقه خودتان کاملا مطمئن شوید؛ چراکه شمالی ها غالبا کباب چنجه را بدون مزه دار کردن گوشت طبخ می کنند. دیلمان غیر از کباب چنجه، پلو خورشت های محلی دیگری هم دارد که می توانند جایگزین مناسبی برای مخالفان کباب باشند.

رستوران های دیلمان

اگر می خواهید مهمان طعم اصیل غذاهای محلی دیلمان شوید، بهتر است لیستی از بهترین رستوران های محلی این منطقه را داشته باشید. در ادامه، می توانید لیست برخی از بهترین رستوران های این منطقه را مشاهده کنید.

  • رستوران آذرچهر؛
  • رستوران تی تی کاروانسرا؛
  • رستوران سید دیلمان؛
  • کته کبابی سید.

سوغات دیلمان

دیلمان مهد سوغاتی های سنتی و اصیل محلی است. در این منطقه ییلاقی، می توانید بسیاری از خوراکی های محلی را از نوع مرغوب و باکیفیتش خریداری کنید. ضمن اینکه این منطقه دارای صنایع دستی بی شماری است که با خرید آن ها، می توان به هنر دست زنان هنرمند روستایی پی برد. از معروف ترین سوغات دیلمان، می توان به لیستی از موارد زیر اشاره کرد:

  • عسل؛
  • ماست؛
  • کره؛
  • پنیر؛
  • گوشت تازه گوسفندی؛
  • فندق؛
  • نان های محلی؛
  • گیاهان مرغوب دارویی؛
  • محصولات قلمزنی؛
  • محصولات سرامیک سازی؛
  • محصولات سفالگری؛
  • زانوبندهای پشمی.

راهنمای دسترسی به روستای دیلمان

منطقه ییلاقی دیلمان، فاقد ایستگاه راه آهن یا فرودگاه است. بنابراین، تنها از مسیر زمینی می توانید راهی این منطقه زیبا و شگفت انگیز شوید. در سفر به منطقه ییلاقی دیلمان، 2 مسیر پیش روی شما است.

مسیر اول از جاده قزوین-رشت آغاز می گردد. در این جاده، باید از روستای رستم آباد، روستای سندس، روستای حاجیده و منطقه حفاظت شده سیاهرود گذر کنید تا به ییلاقی وسیع و سرسبز برسید. همین مسیر را که ادامه دهید، از آسیابر عبور می کنید و به منطقه زیبای دیلمان می رسید.

مسیر دوم که مجذوب کنندهیت بیشتری برای گردشگران دارد، از دل شالیزارها و جنگل های سیاهکل آغاز می گردد. برای ورود به این جاده رویایی، باید از شهر رشت به سمت لاهیجان برانید. در جاده لاهیجان وارد جاده زیبا و جنگلی 15 کیلومتری سیاهکل شوید. سپس از آنجا در مسیری 45 کیلومتری به سمت منطقه ییلاقی دیلمان حرکت کنید.

  • آدرس دیلمان: شرق استان گیلان، سیاهکل، در 15 کیلومتری شهر لاهیجان.

با جاذبه های گردشگری دیلمان آشنا شوید

در توصیف زیبایی های دیلمان، باید اینطور بگوییم که این روستا، نمایی کامل از بهترین جاذبه های گردشگری در ایران است. هوای دلپذیر، دشت های پرگل، کوه های سربه فلک کشیده، آبشارهای خروشان و چشمه های روان، طبیعت باصفای این ییلاق را می سازند. اما جاذبه های گردشگری دیلمان به همین ها هم ختم نمی گردد؛ وجود بناهای تاریخی و آثار قدیمی کشف شده از هزاران سال پیش نیز بخش دیگری از جاذبه های گردشگری این منطقه است که ارزش بازدید از آن را دوچندان می کند. در ادامه، همراه ما باشید تا نگاهی به جاهای تماشای دیلمان و منطقه ها بکر و زیبای آن داشته باشیم.

آبشار لونک | صدای گوش نواز طبیعت

زیبایی های ییلاق دیلمان از ابتدای جاده آن به چشم می خورند. کافی ست از دل جاده های پرپیچ وخم کوهستانی سیاهکل به سمت دیلمان حرکت کنید تا شاهد زیباترین جاذبه این منطقه، یعنی آبشار لونک باشید. این آبشار خروشان تقریبا در تمام فصول سال، زیبایی های ظاهری خودش را حفظ می کند. بااین حال، بازدید از این آبشار در اردیبهشت ماه، زمانی که زیبایی آبشار لونک با سبزی درختان سربه فلک کشیده ترکیب می گردد، لطف دیگری دارد. اگر گذرتان به این آبشار مجذوب کننده افتاد، از نوشیدن چای در این قاب زیبا و بازدید از غرفه صنایع دستی موجود در اطراف آن غافل نشوید.

  • آدرس: استان گیلان، شهرستان سیاهکل، جاده کوهستانی سیاهکل به سمت دیلمان، آبشار لونک.

دشت شقایق | قابی گلگون از طبیعت زیبای دیلمان

یکی از بهترین و بی نظیرترین جاذبه های گردشگری دیلمان، دشت پرشقایق آن است که در 6 کیلومتری این منطقه و در دل روستای پس کوه واقع شده است. برای تماشا این دشت گلگون و چشم نواز، باید زمان سفرتان به دیلمان را حوالی خردادماه تنظیم کنید تا شانس تماشا شقایق های وحشی را داشته باشید.

  • آدرس: استان گیلان، شهرستان سیاهکل، 6 کیلومتری شرق ییلاق دیلمان.

روستای اسپیلی | از منحصر به فردترین تماشای های دیلمان

نرسیده به ییلاق دیلمان، روستایی خوش آب وهوا و سرسبز به چشم می خورد که زیبایی های آن، شما را مجذوب این منطقه خواهد کرد! نام این روستای باصفا اسپیلی است. برای تماشا مجذوب کنندهیت های بصری این روستا، باید خود را به جاده ای کوهستانی برسانید. در انتهای این جاده، روستایی با مزارع و شالیزارهای سبزرنگ و مردمانی مهربان و مهمان نواز چشم انتظارتان است. با ورودتان به این روستا، خاطره انگیزترین روزها را در سفر به دیلمان برای خود رقم خواهید زد.

یادتان باشد برنامه سفر به جاهای تماشای دیلمان را به گونه ای بچینید که روزهای دوشنبه یا پنج شنبه در روستای اسپیلی باشید. در این دو روز، بساط بازار روز اسپیلی در این روستا مهیا می گردد که بازدید از آن هم می تواند تجربه ای جالب برای تان باشد.

  • آدرس: استان گیلان، شهرستان سیاهکل، ییلاق دیلمان.

غار یخی | جاذبه ای طبیعی در دل کوه درفک

از دیگر جاهای تماشای دیلمان، غار یخی است که با قابی از یخ و برف به استقبال گردشگران می رود. این غار یخی که به نوعی یک یخچال طبیعی در دل دیلمان است، در کوه درفک واقع شده است. جالب است بدانید که یخ های این غار رمزآلود، منبعی برای آب آشامیدنی اهالی این روستا هستند.

در مجاورت با غار یخی، غاری دیگر تحت عنوان غار نوچاه وجود دارد که مردم روستا از آن به عنوان مکانی مقدس یاد می کنند. دلیل این تقدس را هم چهار امامزاده ای می دانند که درون این غار دفن شده اند. در حال حاضر از این غار مقدس، تنها یک ویرانه بر جای مانده است؛ بااین حال، مردم هنوز یاد و خاطره آن را با روشن کردن شمع در اطراف آن زنده نگاه داشته اند.

  • آدرس: استان گیلان، شهرستان سیاهکل، ییلاق دیلمان، کوه درفک.

جنگل و چشمه لاریخانی | شاهکاری از طبیعت دیلمان

توصیه می کنیم برای سفر به دیلمان، تجهیزات لازم برای یک پیاده روی جانانه، آن هم درست وسط جنگل میان چشمه هایی زیبا را در کوله خود داشته باشید. جنگل و چشمه لاریخانی از دیگر جاهای تماشای دیلمان است که روح شما را به معنای واقعی کلمه نوازش می کند. بارش های فراوانی که در دیلمان هر ساله اتفاق می افتد، در واقع آن را به سرزمین چشمه ها تبدیل کرده است! بنابراین، در دل جنگل لاریخانی هر لحظه با چشمه ای با آب خنک و گوارا روبه رو خواهید شد.

  • آدرس: استان گیلان، شهرستان سیاهکل، ییلاق دیلمان، جنگل لاریخانی.

قلعه گرماور | برجی مرتفع در دیلمان

آیا می دانید که دیلمان به شهر اسطوره ای تاریخ و فرهنگ ایران معروفیت دارد؟ دلیل این لقب هم بناهای تاریخی ارزشمندی است که در این منطقه ییلاقی وجود دارند. یکی از بهترین این بناها، قلعه یا برج گرماور است که طراحی بسیار هوشمندانه ای دارد. این قلعه که قدمت آن به دوره قبل از اسلام برمی گردد، روی صخره ای بلند در 58 کیلومتری شهرستان سیاهکل واقع شده است. در اطراف این قلعه نیز خندق هایی به چشم می خورند که راه دسترسی به آن را بسیار سخت کرده است.

همزیستی این قلعه باستانی با طبیعت بکر و زیبای دیلمان، موجب خلق زیباترین منظره در این منطقه شده است. توصیه می کنیم در هنگام بازدید از جاهای تماشای دیلمان، حتما جایی برای بازدید از این قلعه هم خالی کنید.

  • آدرس: استان گیلان، 58 کیلومتری شهرستان سیاهکل.

کوه دُرفَک | سرزمین غارهای سحرانگیز

زیبایی های منطقه ییلاق دیلمان به سایر ییلاق های اطرافش نیز منتقل شده است. یکی از این ییلاق های حیرت انگیز، روستای درفک است که شما را با غارهای سحرانگیز و کوه های بلندقامت غافلگیر می کند. یکی از بهترین این کوه ها که نقطه ای ایده آل برای کوهنوردی هم به شمار میرود، کوه درفک است. کوه درفک در دسته کوه های آتشفشانی قرار می گیرد که صاحب بزرگ ترین دهانه میان تمام کوه های آتشفشانی کشور است.

یکی از بهترین شاهکارهای طبیعت درست در ارتفاعات بلند این کوه واقع شده است؛ وقتی که خود را به بالای قله آن می رسانید و با منظره زیبای درختان بلند در میان ابرها روبرو می شوید. این منظره آنقدر زیبا و چشم نواز است که اهالی این منطقه به آن لقب محل عبور فرشتگان را داده اند.

  • آدرس: استان گیلان، شهرستان سیاهکل، غرب دیلمان.

حمام تاریخی دیلمان | یادگاری از دوره ایلخانی

تماشا بناهای تاریخی و قدیمی، آن هم در دل جنگل و دریا، کمی دور از فکر است. اما دیلمان به لطف پیشینه تاریخی که دارد، این غیر ممکن را برای گردشگران شدنی و ممکن کرده است. حمام تاریخی دیلمان هم جزو همین آثار باستانی و قدیمی است که داستان هایی کوتاه از دوره ایلخانی را برای گردشگران روایت می کند.

جالب است بدانید این حمام تاریخی در ابتدا بنایی پنهان شده در زیر خاک بود که با همت و تیزهوشی شخصی به نام میرزا علی میربلوک، کشف و بازسازی شد. با بازسازی این بنا، هنرنمایی های معماران خوش فکر دیلمی نیز رونمایی شد که اوج آن را می توان در نورگیرهای مرمری حمام مشاهده کرد.

  • آدرس: استان گیلان، شهرستان سیاهکل، منطقه ییلاقی دیلمان.

موزه مردم شناسی دیلمان | از معروف ترین تماشای های دیلمان

یکی دیگر از بهترین جاهای تماشای دیلمان که در آن می توانید با سنت و فرهنگ قدیمی اهالی این منطقه آشنا شوید، موزه مردم شناسی دیلمان است. این موزه که در اصل حمام میربلوک عضدی بوده است، از طریق میراث فرهنگی خریداری شده و به موزه تغییر کاربری داده است. قدمت این موزه به حدود 500 سال قبل برمی گردد.

دشت سوسن چلچراغ | بکرترین منظره در دیلمان

تابه حال برای تان پیش آمده است که با قرارگرفتن در یک مکان خاص، متوجه گذر زمان نشوید؟ دشت سوسن چلچراغ از آن دسته مناظری است که شما در آن حرکت عقربه های ساعت را تندتر حس می کنید! چشم باز می کنید و می بینید ساعت ها است محو زیبایی دشت های پر از گل سوسن شده اید. برای رفتن به این دشت رویایی، لازم است از دیلمان به طرف جنوب حرکت کنید تا به روستای داماش برسید.

  • آدرس: استان گیلان، شهرستان سیاهکل، ییلاق دیلمان، روستای داماش.

قلعه کوتی | کهن ترین بنای تاریخی دیلمان

از دیگر تماشای های دیلمان، قلعه کوتی است که عنوان کهن ترین بنا را میان آثار باستانی دیلمان دارد. کوتی در زبان دیلمی به معنای تپه است و دلیل نام گذاری قلعه کوتی هم وجود روستاهایی است که به صورت قلعه روی تپه ساخته شده اند. محققان شباهت های زیادی را بین قلعه کوتی و آثار تاریخی کشور ژاپن پیدا کرده اند. شما نیز با سفر به استان گیلان، می توانید شاهد این شباهت عجیب فرهنگی میان ایران و ژاپن باشید.

  • آدرس: استان گیلان، شهرستان سیاهکل، 6 کیلومتری شرق دیلمان.

کاروانسرای تی تی | از تاریخی ترین جاذبه های گردشگری دیلمان

از دیگر جاهای تماشای دیلمان که فرصت بازدید از آن را به هیچ قیمتی نباید از دست بدهید، کاروانسرای تی تی است. به این کاروانسرا تی تی می گویند؛ چراکه به یکی از بانوان دربار صفوی یعنی تی تی خانم تعلق دارد. جالب است بدانید زمانی که در کشور ما هیچ اثری از کاروانسراهای قدیمی نبوده، کاروانسرای تی تی درست در قلب گیلان زیبا مانند الماس می درخشیده است.

این کاروانسرا که در 15 کیلومتری جاده سیاهکل به سمت دیلمان واقع شده است، مهم ترین اقامتگاه برای بازرگانان ابریشم بوده است. تا چند سال پیش، ارزش این بنای قدیمی از نگاه اهالی روستا مورد غفلت واقع شده و به محلی برای چرای گوسفندان تبدیل شده بود! خوشبختانه با همت اداره میراث فرهنگی، این بنای تاریخی تبدیل به یکی از بهترین جاذبه های گردشگری دیلمان شد.

  • آدرس: استان گیلان، 15 کیلومتری جاده سیاهکل به سمت دیلمان.

آرامگاه باباولی | جاذبه ای مذهبی در دیلمان

در دیلمان شانس ملاقات با جاذبه های مذهبی را هم خواهید داشت. آرامگاه باباولی که با نام پیر پیغمبر هم شناخته می گردد، یکی از همین جاذبه های مذهبی است. دیوارهای مزین شده به نقاشی های مذهبی و وجود دو صندوقچه عتیقه در این امامزاده، ارزش مذهبی و تاریخی این جاذبه را دوچندان کرده است.

  • آدرس: استان گیلان، شهرستان سیاهکل، دیلمان.

قلعه کوتول شاه | از جاهای تماشای دیلمان

از دیگر بناهای تاریخی موجود در دیلمان، قلعه کوتول شاه است که به دستور شخصی با همین نام ساخته شده است. تاریخ تاسیس این قلعه به دوره تیموریان می رسد. از آنجایی که هدف از احداث این بنا، داشتن اشراف بیشتر به کل منطقه بوده است، قلعه روی تپه ای به ارتفاع 30 متر واقع شده است.

  • آدرس: استان گیلان، شهرستان سیاهکل، جاده سیاهکل-لاهیجان.

پیرکوه | روستایی باصفا و سرسبز در جوار دیلمان

از دیگر روستاهای اطراف دیلمان که غالبا با آب وهوای غیر قابل پیش بینی خود، شما را غافلگیر می کند، روستای پیرکوه است. این روستا از زیبایی های منطقه ییلاقی دیلمان تقریبا چیزی کم ندارد. بنابراین، توصیه می کنیم در سفرتان به دیلمان، سری هم به این روستای باصفا بزنید.

  • آدرس: استان گیلان، 20 کیلومتری منطقه ییلاقی دیلمان.

روستای شاه شهیدان | از بهترین جاذبه های گردشگری دیلمان

روستای شاه شهیدان از دیگر جاذبه های گردشگری در اطراف منطقه ییلاقی دیلمان است که تماشا آن خالی از لطف نیست. این روستا که درست در غرب منطقه دیلمان واقع شده است، بیشتر معروفیتش به دلیل غار شگفت انگیز موجود در دل کوه های اسپهبدان است. مشهورترین غار این منطقه را هم می توان غار اسپهبدان دانست که در ارتفاع 2000 متری از سطح دریا و روی یک قله 500 متری واقع شده است. طبق روایات و اسناد تاریخی، قدمت این غار کهن به عصر آهن بازمی گردد.

  • آدرس: استان گیلان، شهرستان سیاهکل، غرب منطقه ییلاقی دیلمان.

چه زمانی به دیلمان برویم؟

دیلمان ییلاقی مرتفع در استان گیلان است که حدود 2000 متر از سطح دریا فاصله دارد. این ارتفاع زیاد از سطح دریا، باعث پدیدآیی آب وهوایی بسیار سرد و کوهستانی در این منطقه شده است. بنابراین، اگر میانه خوبی با سوز سرمای زمستان ندارید، بهار و تابستان بهترین زمان برای بازدید از جاذبه های گردشگری دیلمان خواهد بود. دیلمان در این دو فصل، هم آب و هوای بهتری دارد و هم با دشت های پر از گل شقایق و چلچراغ خود، گردشگران را حسابی غافلگیر می کند.

دیلمان | جلوه ای چشم نواز از خطه شمال

هر گوشه از خطه سرسبز شمال ایران، جاذبه ای تماشای در خود دارد که اگر عمری صدساله هم داشته باشیم، باز از شناخت تک تک آن ها عاجزیم. دیلمان یکی از همین جاذبه های شگفت انگیز است که در دل استان گیلان واقع شده است. در این منطقه، می توانید تلاقی حیرت انگیز تاریخ و طبیعت را به خوبی تماشا کنید.

توصیه می کنیم این بار که قصد سفر به شمال ایران را داشتید، از شهرهای معروفش که بارها به آن ها سفر کرده اید، صرف نظر و به سرزمین های ناشناخته آن سفر کنید. اولین سفر را هم به بازدید از جاهای تماشای دیلمان اختصاص دهید. مطمئن باشید از این انتخاب پشیمان نمی شوید. ما نیز در فلای تودی همراه لحظات شما در این سفر خواهیم بود. حتما تجربه های ناب سفرتان به این روستای ییلاقی را با ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول درباره سفر به دیلمان

فاصله منطقه ییلاقی دیلمان تا تهران چقدر است؟

از تهران تا دیلمان، حدود 305 کیلومتر است که معادل 5 ساعت زمان می برد.

دیلمان در کدام استان واقع شده است؟

دیلمان از توابع شهرستان سیاهکل و از ییلاقات معروف استان گیلان است.

بهترین هتل برای اقامت در دیلمان کدام است؟

هتل سالار نظری، هتلی مناسب برای اقامت در دیلمان است.

سوغات معروف دیلمان کدام است؟

از سوغات معروف دیلمان، می توان به لبنیات، گوشت گوسفند، نان های محلی و فندق اشاره کرد. صنایع دستی این منطقه نیز شامل محصولات قلمزنی، سرامیک سازی، سفالگری و همچنین زانوبندهای پشمی می شوند.

بهترین زمان سفر به دیلمان چه موقع است؟

بهترین زمان سفر به دیلمان 6 ماه اول سال است.

غذاهای محلی دیلمان کدامند؟

کباب چنجه معروف ترین غذای محلی دیلمان است.

بهترین جاهای تماشای دیلمان کدامند؟

از بهترین جاهای تماشای دیلمان، می توان به دشت شقایق، دشت سوسن چلچراغ، آبشار لونک، روستای اسپیلی و حمام تاریخی دیلمان اشاره کرد.

منبع: فلای تودی
انتشار: 7 آذر 1402 بروزرسانی: 7 آذر 1402 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 2177

به "راهنمای سفر به دیلمان ، تماشای طبیعت بکر!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای سفر به دیلمان ، تماشای طبیعت بکر!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید