زرّادخانه تسلیحات اتمی آمریکا چقدر است؟ خبرنگاران

به گزارش مجله مستانه، مرکز کنترل تسلیحات و عدم اشاعه هسته ای نوشت: نیروی دریایی آمریکا 14 زیر دریایی کلاس اوهایو با قابلیت حمل موشک بالستیک اتمی دارد. هر کدام از این 14 زیردریایی کلاس اوهایو قادر به حمل 20 موشک بالستیک به نام Trident II است.

زرّادخانه تسلیحات اتمی آمریکا چقدر است؟ خبرنگاران

گروه سیاسی خبرنگاران؛ مرکز کنترل تسلیحات و عدم اشاعه هسته ای آمریکا در گزارشی تحت عنوان دارایی هسته ای آمریکا نوشت: عصر تسلیحات هسته ای از 16 جولای 1945 با آزمایش نخستین بمب اتمی ایالات متحده آمریکا آغاز شد. کمتر از یک ماه بعد، آمریکا بر سر هیروشیما و ناکازاکی بمب اتمی ریخت و تبدیل به اوّلین کشوری شد که از سلاح هسته ای در نبرد استفاده نموده است. ایالات متحده آمریکا در بالاترین حدّ ذخایر خود، بیش از 31 هزار سلاح هسته ای در زرادخانه اتمی خود انبار نموده بود. به لطف توافقنامه های بین المللی متعدد و سیاست کاهش ذخایر سلاح های هسته ای، آمریکا در حال حاضر تقریباً 5800 کلاهک اتمی در انبار های تسلیحاتی خود دارد. این تسلیحات هسته ای در سه حوزه زمین، هوا و دریا مستقر شده اند که اصطلاحاً به آن سه گانه هسته ای می گویند ـ در بین کشور های دنیا فقط 9 دولت دارنده سلاح هسته ای هستند. در بین کشور های دارنده سلاح هسته ای هم تعداد کمی دارای توانایی سه گانه هسته ای به معنای اسقرار این تسلیحات در سه حوزه زمین، هوا و دریا می باشند.

پس از انتها جنگ سرد، هرکدام از روسای جمهور آمریکا یک سند بازبینی شرایط هسته ای (NPR) تدوین کردند. سند بازبینی شرایط هسته ای دولت ترامپ اظهار دارد که نیروی هسته ای آمریکا برای حفظ صلح است(!) درحالیکه سند بازبینی شرایط هسته ای در سال 2018 مشابه موارد قبلی بود ـ شامل سیاست مبهم پیرامون موسم استفاه آمریکا از تسلیحات هسته ای ـ مجدّداً بر نقش تسلیحات اتمی در راهبرد امنیت ملّی آمریکا تاکید نمود و نیرو های مسلح این کشور را به ساخت سلاح های هسته ای با قدرت انفجاری کمتر فراخواند.

دارایی هسته ای آمریکا چقدر است؟

کلّ دارایی هسته ای آمریکا 5800 کلاهک اتمی است. 3800 کلاهک آمریکا در حال خدمت است و 2000 کلاهک بازنشسته دیگر در انتظار برچیده شدن هستند. آمریکا طبق مفاد پیمان جدید کاهش تسلیحات راهبردی (New START ) که با روسیه منعقد شد، مجاز به ذخیره 1550 کلاهک اتمی، 800 لانچر/ پرتابگر استراتژیک (نظیر سکوی پرتاب موشک و بمب افکن) و 700 موشک بالستیک (نظیر قاره پیما و زیردریایی-پایه) است.

هوایی

نیروی هوایی آمریکا ناوگانی متشکّل از 20 فروند بمب افکن B-2 و 46 بمب افکن B-52 را در اختیار دارد. بمب افکن B-2 توانایی حمل 16 بمب به اصطلاح جاذبه ای را دارد (Gravity Bombs) در حالیکه بمب افکن B-52 می تواند 20 موشک کروز مسلح به یک کلاهک اتمی را با خود حمل کند.

جنگنده های F-15 و F-16 دارای کاربرد دوگانه هستند و توانایی حمل بمب اتمی B61 را دارند. آمریکا با جنگنده F-35 و بمب افکن تهاجمی B-21 درحال مدرن سازی هواپیماهای دارای توانایی اتمی خود است.

دریایی

نیروی دریایی آمریکا 14 زیر دریایی کلاس اوهایو با قابلیت حمل موشک بالستیک اتمی دارد. هشت فروند از این 14 زیردریایی در منطقه بنگور واشنگتن و شش فروند دیگر آن در خلیج گینگز ایالت جورجیا مستقر هستند. هر کدام از این 14 زیردریایی کلاس اوهایو قادر به حمل 20 موشک بالستیک به نام Trident II است. هرکدام از موشک های Trident II توانایی حمل 8 کلاهک اتمی را دارند ولی معمولاً 4 یا 5 کلاهک بر روی این موشک ها تعبیه می گردد. علّت این است که هر زیردریایی به طور میانگین حامل 90 کلاهک اتمی باشد ـ برد مسافتی موشک بالستیک Trident II بیش از 7 هزار کیلومتر است. زیر دریایی هایی که موشک های بالستیک Trident II پرتاب نمایند، حدود 70 درصد از بازدارندگی هسته ای ایالات متحده را تشکیل می دهد .

کلاهک اتمی W76-2 با وزن 90 کیلوتن یا کلاهک اتمی W88 با وزن 455 کیلوتن بر روی موشک Trident II نصب و از زیردریایی کلاس اوهایو شلیک می شوند. تعداد کمی از کلاهک های W76-2 با قابلیت انفجار اتمی مقیاس کوچکتر نیز در بعضی از زیردریایی های کلاس اوهایو مستقر شده اند.

زمینی

آمریکا 400 موشک بالستیک قاره پیما به نام Minuteman III دارد. این موشک ها در سیلوهای زیرزمینی شمال میدوست و کوهستان راکی مستقر شده اند. هر کدام از این موشک ها قادر به حمل یک کلاهک اتمی از نوع W78 یا W87 است. عمر مفید این موشک قاره پیما پس از اعمال یک برنامه مدرن سازی چند میلیارد دلاری تا سال 2030 افزایش یافت.

نیروی هوایی آمریکا مایل است نسل جدید موشکی موسوم به بازدارندگی استراتژیک زمین پایه (GBSD) را جایگزین ناوگان های موشک بالستیک Minuteman III خود کند. این برنامه مدرن سازی موشکی آمریکا 100 میلیارد دلار هزینه دارد و متشکل از 666 موشک است ـ 400 موشک برای استقرار و 266 موشک برای پرتاب آزمایشی یا به عنوان یدک فراوری می نمایند.

ترجمه: ایلیا فروزش

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 19 فروردین 1400 بروزرسانی: 19 فروردین 1400 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 1419

به "زرّادخانه تسلیحات اتمی آمریکا چقدر است؟ خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زرّادخانه تسلیحات اتمی آمریکا چقدر است؟ خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید