سوانح طبیعی تهدیدی جدی برای آثار تاریخی و باستانی کشور

به گزارش مجله مستانه، عضو هیئت مدیره انجمن مخاطره شناسی ایران گفت: بسیاری از آثار تاریخی به دلیل قرار دریافت بر روی گسل، در معرض خطر زلزله هستند، بنابراین طرح این موضوع که در آینده شاهد تخریب آنها بر اثر زلزله، سیل، نشست زمین و ...نباشیم، دور از ذهن است.

سوانح طبیعی تهدیدی جدی برای آثار تاریخی و باستانی کشور

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مهدی زارع استاد زلزله شناسی دانشگاه تهران در نشست تخصصی ارزیابی تاب آوری در سوانح ایران، با اشاره به این موضوع که کشور ما در معرض خطرهای ناشی از سیل، زلزله، گسل و فرونشست های زمین است، گفت: سابقه تاریخی ایران نشان می دهد که همیشه در معرض خطرهای ناشی از سوانح طبیعی بوده و هستیم و این موضوع می تواند تهدیدی جدی برای آثار باستانی و تاریخی کشور باشد.

وی در ادامه با تعاریفی از خطر، معرضیت، آسیب پذیری، ریسک و تاب آوری، اضافه نمود: با توجه به زلزله های زیادی که در کشور رخ داده، بسیاری از آثار ملی ما از دوران های مختلف، آسیب دیده و یا از بین رفته اند و بسیاری از آنها امروزه در مرز خطر قرار دارند.

زارع با بیان اینکه طی سال های اخیر موضوع خشکسالی و سیل نیز مشکلاتی را برای ایران به همراه داشته است، مطرح کرد: متاسفانه آثار تاریخی کشور در مناطق پر مخاطره متمرکز شده اند که این امر برای گردشگران خارجی که به ایران می آیند، چالش هایی را به وجود آورده است.

عضو هیئت مدیره انجمن مخاطره شناسی ایران به زلزله های منجیل، بم، سر پل ذهاب و ... اشاره نمود و گفت: بسیاری از آثار تاریخی به دلیل قرار دریافت بر روی گسل، در معرض خطر زلزله هستند، بنابراین طرح این موضوع که در آینده شاهد تخریب آنها بر اثر زلزله، سیل، نشست زمین و ... نباشیم، دور از ذهن است.

وی بیان داشت: تحقیقات زیادی در مناطق مختلف از جمله منطقه ری صورت گرفته که نشان می دهد این مناطق دارای خاک نرم هستند که این موضوع خطر زلزله و تخریب را به دنبال دارد.

این استاد دانشگاه گفت: حفاری های مختلفی که در کشور انجام می گردد، ما را با بقایای انسان ها و اشیایی روبرو می نماید که نشان از وقوع زلزله های مختلف در طول سال ها دارد.

وی یادآور شد؛ زلزله های زیادی در شهرهایی چون تبریز، شیراز، بم، بوئین زهرا، قزوین، مشهد و ...نشان دهنده زلزله خیز بودن مناطقی از ایران است که طی سال های متمادی در معرض تخریب و ویرانگی قرار داشته اند و این موضوع امروز با توزیع جمعیت و تمرکز آنها در مناطق یاد شده، میزان و شدت خطر و آسیب های ناشی از آن را دو چندان می نماید.

عضو هیئت مدیره انجمن ژئوفیزیک ایران به بعضی از آثار میراث فرهنگی کشور که خطر زلزله در کمین آنها نشسته است، اشاره نمود و اضافه نمود: سیل و زلزله از جمله سوانح طبیعی هستند که آثار تخریبی بسیاری را بر جای می گذارند که می توان به آسیب دیدن پل های تاریخی در استان لرستان اشاره نمود.

وی خاطر نشان کرد: حفر چاه های عمیق خسارت های بسیاری را برای بعضی مناطق همچون مرودشت شیراز وارد نموده است و این موضوع به نشست زمین یاری می نماید.

وی در انتها به تحقیقات پژوهشی در کشور افغانستان و تخریب آثار تاریخی چون مناره جام هرات، طاق بست لشگرگاه استان هلمند، قصر دارالامان، آثار تاریخی استان بامیان و ... اشاره نمود که دوباره بازسازی شده اند.

زارع بازسازی و حفاظت از آثار تاریخی و ملی کشور را از اولویت های اصلی و مهم دست اندرکاران این حوزه و حمایت های دولت از مجموعه تاریخی و فرهنگی کشور مطرح کرد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 15 آبان 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 340

به "سوانح طبیعی تهدیدی جدی برای آثار تاریخی و باستانی کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوانح طبیعی تهدیدی جدی برای آثار تاریخی و باستانی کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید