قلعه درخش یکی از جاذبه های گردشگری خراسان جنوبی به شمار می رود

به گزارش مجله مستانه، سیری در ایران/ براساس آخرین اخبار منتشر شده، قلعه درخش یکی از جاذبه های گردشگری خراسان جنوبی به شمار می رود.

قلعه درخش یکی از جاذبه های گردشگری خراسان جنوبی به شمار می رود

این قلعه با نقشه چهار ضلعی ساخته شده و ورودی اصلی در ضلع جنوبی آن واقع شده است. این بنا دارای شش برج مدور بوده که در اضلاع جنوبی، غربی و شمالی قرار دارند. ورودی در ضلع جنوبی است و پس از آن فضای هشتی قرار گرفته که دارای پوشش گنبدی از نوع عرقچین است.

از دیگر فضاهای موجود در این ضلع باید به راهرو ارتباطی، اتاق های متعدد و مطبخ و هیزم دان اشاره نمود. قلعه درخش دارای دو حیاط مرتبط با یکدیگر است. فضای هشتی به وسیله یک راهرو به حیاط اول منتهی می گردد که فضاهای اصلی قلعه در اطراف این حیاط شکل گرفته اند از جمله دو اتاق سه دری که در اضلاع شرقی و غربی حیاط قرار گرفته اند. از تزئینات موجود در این اتاقها باید به شومینه و طاق نماها اشاره نمود. در اطراف حیاط اول طاق نماهایی با قوس جناغی و هلالی دیده می گردد.

برای پوشش فضاهای این قلعه از گنبد عرچین، تخت و کلیل استفاده شده است. این بنا هم جنبه دفاعی و مسکونی داشته و محل زندگی حاکمان این منطقه بوده است. در حیاط دو م اتاقی در گوشه شمال غربی آن وجود داشته که به فضای برج منتهی میشده است.

منبع: همگردی
انتشار: 25 فروردین 1402 بروزرسانی: 25 فروردین 1402 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 2109

به "قلعه درخش یکی از جاذبه های گردشگری خراسان جنوبی به شمار می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قلعه درخش یکی از جاذبه های گردشگری خراسان جنوبی به شمار می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید