یخ روابط میان ایران و عربستان آب شده است؟

به گزارش مجله مستانه، یک کارشناس مسائل بین الملل معتقد است که خروج پاترویت های آمریکا از عربستان نشان از آب شدن یخ روابط میان ایران و عربستان است.

یخ روابط میان ایران و عربستان آب شده است؟

نصرت الله تاجیک سفیر اسبق ایران در اردن درباره راهبرد اخیر آمریکا و تحرکات نظامی این کشور در عربستان به خبرنگاران گفت: خبری که رسانه آمریکایی در خصوص کاهش تنش در خاورمیانه داده است،خبر خوبی به حساب می آید که می تواند مبنایی برای حل مسائل و آب شدن یخ های روابط میان تهران و ریاض باشد. ایران البته بارها اعلام نموده به دنبال هیچگونه تعرضی به سعودی ها در منطقه نیست اما اگر امریکایی ها هم به همین نتیجه رسیده باشند، خروج نظامیان و جابه جایی پاتریوت ها می تواند آغاز خوبی باشد. در شرایط کنونی بیشتر کشورها متوجه شده اند که بهتر است پول های خود را صرف مسائل بهداشت و درمان و همکاری های منطقه ای نمایند و استفاده از پول ها صرفا برای خرید تسلیحات نظامی، کاربرد ندارد. در خاورمیانه هم این موضوع مطرح است و کشورها کم کم به این نتیجه رسیده یا می رسند که هزینه کردن در مسائل بهداشت عمومی یا مسائل مشترکی زیست محیطی که کشورها با آن درگیرند، ضرورت بیشتری دارد و در چنین شرایطی پول نفت در خود کشورها استفاده می گردد و نه اینکه مستقیما از غرب اسیا خارج شده و به غرب برود.

این کارشناس روابط بین الملل در ادامه تاکید نمود:روانشناسی ترامپ روانشناسی خاصی است. او یک تاجر است که اصول علم سیاست را نمی داند و حرکاتی بروز می دهد که در چارچوب هیچ یک از مدارس سیاسی قرار نمی گیرند. روی کارهای ترامپ نمی گردد برای فردا هم حساب کرد. سعودی ها برای آمریکا یکی از پایه های امنیتی در خلیج فارس هستند . مسائل سیاسی و مالی بین دو کشور بسیار به هم تنیده شده اند و این روابط در تمام هفت دهه گذشته به همین شکل جلو رفته است. مجموع وابستگی هایی که دو کشور به هم دارند باعث می گردد که ترامپ در حین تهدید کردن سعودی ها نتواند چندان جدی باشد.

از طرف دیگر فراموش نکنیم که حمایت خارجی برای سعودیها بسیار اهمیت دارد.آنها با سرمایه گذاری های کلان در غرب سعی می نمایند که لابی های خود را تقویت نمایند و اهداف خود را پیش ببرند.با این تفاصیل به نظر من هیچ تنش بزرگی میان آمریکا و عربستان متصور نیست و بعید می دانم که در شرایط کنونی تحول عمده ای اتفاق بیفتد. مگر اینکه در داخل عربستان، اتفاقات تازه ای رخ دهد. زیست سیاسی در عربستان با چند گسل رو به رو است اگر هر کدام از این ها سر باز نمایند و فعال شوند ممکن است در داخل این کشور اتفاقاتی بیفتد که بر روی روابط خارجی تاثیر بگذارد.

مشروح این تبادل نظر را اینجا بخوانید.

310 310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 21 تیر 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 907

به "یخ روابط میان ایران و عربستان آب شده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یخ روابط میان ایران و عربستان آب شده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید