آیفون 13 مینی در مقابل آیفون 12 مینی؛ آنچه تا کنون می دانیم

به گزارش مجله مستانه، در این مطلب به مقایسه آیفون 13 مینی با آیفون 12 مینی می پردازیم تا ببینیم آیا اپل توانسته است کم فروش ترین نماینده سال گذشته خود را تا حدی ارتقا ببخشد که نتیجه بهتری در فروش آن رقم بخورد یا خیر.

آیفون 13 مینی در مقابل آیفون 12 مینی؛ آنچه تا کنون می دانیم

آیفون 12 سال گذشته و برای آن دسته از کاربرانی که به گوشی های کوچک علاقه داشتند رونمایی شد. اپل قبل از آن از فروش آیفون 11 به اسم یک گوشی 6.1 اینچی سود خوبی به جیب زد و آیفون SE 2020 هم با میزان 4.7 اینچ عملکرد فوق العاده درخشانی در بازار داشت. اما این گوشی یک میان رده بود و قابلیت های خیلی مجذوب کنندهی نداشت. بدین ترتیب شرکت آمریکایی تصمیم گرفت این بار یک پرچم دار را در قد و قواره ای کوچک راهی بازار کند. اینطور شد که شاهد آیفون 12 مینی با میزان 5.4 اینچ بودیم به این امید که موفقیت های آیفون SE کوچک بار دیگر تکرار گردد.

اما فروش آیفون 12 مینی نه تنها چنگی به دل نزد بلکه آنقدر پایین بود که باعث شد اپل فراوری آن را متوقف و تمرکز خود را روی گوشی هایی با میزان عظیم تر منعطف کند. یکی از دلایل اصلی عدم موفقیت آیفون 12 مینی، باتری کوچکی بود که در آن بکار رفت. این باتری اصلا نتوانست احتیاج کاربران امروزی را برآورده کند در نتیجه طبیعی بود که کاربران زیاد به خرید آن علاقه ای نشان ندهند. مورد بعدی، تعداد کم افرادی بود که حاضر می شدند برای یک گوشی با این میزان، هرچند قدرتمند، حدودا 700 دلار پرداخت نمایند چرا که گزینه های ارزشمندتری برای انتخاب وجود داشت.

یکی دیگر از دلایل عدم محبوبیت زیاد آیفون 12 مینی، تعداد کم کاربرانی بود که به گوشی های کوچک علاقه مند بودند، در حالی که آنقدر پرشور نشان داده بودند که حتی اپل هم متوجه نشد تعداد آن ها واقعا کم است. به خاطر فروش کم این گوشی، بسیاری ها گمان کردند شرکت آمریکایی دیگر در نسل بعد مدلی با نمایشگر کوچک را راهی بازار نخواهد نمود، اما اینطور نشد. به نظر می رسد تمام کارها جهت فراوری آیفون 13 مینی صورت گرفته بود و شرکت چاره ای جز عرضه آن نداشت. به همین دلیل گفته می گردد سال آینده قطعا خبری از مدلی تحت اسم مینی نخواهد بود.

آیفون 13 مینی اما به اسم جانشین یک محصول شکست خورده باید بتواند آنقدری خوب باشد که حداقل شکست مشابهی را متحمل نگردد. بنابراین انتظار داریم اپل این محصول را با قابلیت های بسیار بهتری راهی بازار کند؛ خصوصا در بخش های کلیدی و اساسی نظیر باتری که یکی از اصلی ترین دلایل عدم موفقیت شرکت در فروش آیفون 12 مینی بود.

اینطور که به نظر می رسد، آیفون 13 مینی قطعا از لحاظ باتری پیشرفت خواهد داشت و این موضوع را بارها و بارها در خبرگزاری ها شاهد بودیم. اما این افزایش ظرفیت آنقدری زیاد نیست که تجربه کاربری را دگرگون کند. با این حال می توان امیدوار بود این تغییر هرچند کوچک، تاثیر مثبتی روی فرایند فروش بگذارد. از لحاظ زبان طراحی کلی که تغییر خاصی را شاهد نیستیم، خصوصا اینکه این گوشی با همان میزان 5.4 اینچ قرار است راهی بازار گردد و روی پنل پشتی خود از دو دوربین بهره می برد.

در ادامه اما به آنالیز کامل تر جزئیات پیرامون آیفون 13 و تفاوت های آن با آیفون 12 می پردازیم. توجه داشته باشید که مواردی که به آن ها اشاره می کنیم بر اساس شایعات و خبرهایی است که تا به امروز منتشر شده اند، بنابراین نباید به صورت قطعی آن ها را درست به حساب آورد.

آنالیز تفاوت ها و شباهت های آیفون 13 مینی و آیفون 12 مینی در یک نگاه

  • طراحی تقریبا مشابه با این تفاوت که مدل تازه اندکی ضخیم تر و سنگین تر است
  • نمایشگر 5.4 اینچی با رفرش ریت 60 هرتز و پنلی از جنس OLED (در هر دو گوشی)
  • پردازنده A15 سریع تر در مدل تازه (A14 در مدل قدیمی) اما همان 4 گیگابایت حافظه رم
  • دوربین هایی با سنسور مشابه (اصلی و فوق عریض) اما با قابلیت ها و امکانات تازهتر در مدل تازه
  • باتری عظیم تر در آیفون 13 مینی (2406 در مقایسه با 2227 میلی آمپر ساعت)

طراحی و نمایشگر

همانطور که در بالا هم گفته شد، هیچ تغییر خاصی را از لحاظ طراحی در گوشی تازه شاهد نیستیم. البته شاید اپل رنگ بندی محصول تازه را اندکی تغییر دهد اما فیزیک خود گوشی بعید است که تغییر کند. هرچند با تصاویری که از این گوشی منتشر شده است، می توان گفت شاید چینش دوربین های پنل پشتی به جای پشت هم، به صورت مورب باشد. این عظیم ترین تغییری است که با توجه به خبرهای کنونی می توانیم بگوییم که در آیفون 13 مینی شاهد خواهیم بود.

آیفون 13 مینی اما به خاطر تغییرات درونی نظیر استفاده از باتری عظیم تر، اندکی ضخیم تر و در نتیجه سنگین تر از 12 مینی خواهد بود که البته برای یک گوشی در این ابعاد، اندکی وزن یا ضخامت بیشتر خیلی خود را نشان نمی دهد و اهمیت زیادی ندارد.

در بخش نمایشگر هم هیچ تغییری را شاهد نیستیم. در حالی که تمام شرکت های سازنده گوشی های اندرویدی محصولات سری پرچم دار خود را با نمایشگرهای 120 هرتز راهی بازار می نمایند، اپل دو مدل استاندارد و مینی از این سری را با همان نمایشگر 60 هرتزی عرضه خواهد نمود و فقط مدل های پرو و پرو مکس از آیفون 13 قرار است چنین ویژگی مجذوب کنندهی داشته باشند. به همین دلیل اصلا تفاوتی را بین آیفون 13 مینی و 12 مینی در این بخش شاهد نیستیم.

البته نکته ای که وجود دارد و نمی توان لزوما اپل را برای عدم استفاده از نمایشگری 120 هرتزی برای آیفون 12 مینی سرزنش کرد، طول عمر بسیار پایین باتری این گوشی است. به این صورت که حتی با رفرش ریت 60 هرتز هم نمی توانید یک روز کامل را با آن سپری کنید؛ استانداردی که بیشتر پرچم دارها به آن می رسند. به همین دلیل وجود رفرش ریت 120 هرتز در این گوشی جز افزایش هزینه و جنبه تبلیغاتی، فایده دیگری نداشت.

باتری و شارژر

در بخش باتری همانطور که در بالا هم اشاره شد، شاهد تغییرات اندکی هستیم. از همان اوایل دوران انتشار شایعات پیرامون گوشی های این سری، شنیدیم که اپل قرار است ظرفیت باتری آیفون های تازه را افزایش دهد اما از این بابت مطمئن نبودیم. هرچند اکنون هم هیچ خبر رسمی در این باره منتشر نشده است اما آنقدر شاهد تکرار این خبر از زبان افشاگران معروف بودیم که به نظر می رسد حتما شاهد آن خواهیم بود.

در واقع افزایش طول عمر باتری مربوط به تمام گوشی های این سری است و فقط به مدل مینی محدود نمی گردد. اما خوب است که یکی از عظیم ترین نقاط ضعف آیفون 12 مینی قرار است پوشش داده گردد. شاید تنها نقطه ضعفی که افزایش طول عمر باتری برای گوشی های اپل خواهد داشت افزایش وزن و ضخامت آن ها باشد که همانطور که اشاره شد چون آیفون 13 مینی یک گوشی بسیار کوچک و جمع و جور است، تغییرات این چنینی خیلی محسوس به حساب نمی آیند.

ظرفیت دقیق باتری آیفون 13 مینی با توجه به شایعات 2406 میلی آمپر ساعت است که در مقایسه با آیفون 12 مینی با ظرفیت باتری 2227 میلی آمپر ساعت، رشد خوبی را نشان می دهد. تفاوت بین دو باتری حدودا 179 میلی آمپر ساعت، معادل 8% است که در کنار مصرف بهینه تر پردازنده A15 می تواند به صورت کلی تاثیر بسیار خوبی روی فرایند مصرف انرژی در گوشی تازه داشته باشد.

در بخش شارژر هم هیچ چیز خاصی مشاهد نمی گردد. نه از لحاظ تفاوت بین دو مدل و نه از لحاظ سرعت شارژر، هیچ چیز شگفت انگیزی در این بخش دیده نمی گردد. اپل دیگر شارژری را درون جعبه گوشی هایش قرار نمی دهد به همین دلیل کاربر در بدترین حالت باید 20 تا 30 دلار برای خرید یک شارژر سریع هزینه کند. البته اگر یک شارژر مخصوص گوشی های اپل نداشته باشد. متاسفانه شارژر سریع اپل هم آنقدرها سریع نیست که بتواند گوشی های این شرکت را با سرعت خوبی شارژ کند و نهایتا به 20 وات می رسد. آیفون 12 مینی با باتری 2227 میلی آمپر ساعتی، در مدت حدودا 1 ساعت و نیم با این شارژر به صورت کامل شارژ شد و انتظار می رود همین مدت یا اندکی بیشتر برای شارژ 13 مینی هم زمان ببرد که خیلی زیاد است. نکته مثبت در رابطه با این زمینه، پشتیبانی آیفون 13 مینی از شارژر بی سیم و مغناطیسی مگ سیف است که ظاهرا این بار از مغناطیس های قدرتمندتری هم درون آن استفاده شده است.

سخت افزار؛ تراشه تازه A15 با 14 درصد عملکرد بهتر به نسبت A14

اپل در مقایسه با سایر شرکت های فراورینماینده تراشه، همواره رجحانن عملکرد را داشت و تراشه های آن از لحاظ قدرت پردازشی خالص بی نظیر بودند؛ طوری که حتی نماینده های اندرویدی امتیازی نزدیک به امتیاز آیفون ها در بنچمارک بدست نمی آوردند. این رجحان قطعا با A15 هم حفظ خواهد شد چرا که A14 سال گذشته حتی قادر است با پردازنده های مورد انتظار اندرویدی رقابت کند. این در حالی است که گفته می گردد A15 حدود 14 درصد از آن قدرتمندتر و سریع تر هم هست. آیفون 13 مینی اما در کنار این پردازنده قدرتمند از همان 4 گیگابایت رم استفاده خواهد نمود که شاید خیلی نباشد اما برای تجربه ای کم نظیر از کار با یک گوشی مبتنی بر iOS باید کافی باشد.

یک بخشی که نه فقط آیفون 13 مینی بلکه تمام گوشی های این سری در آن فوق العاده ظاهر خواهند شد، اتصالات بی سیم است. در رابطه با توسعه پشتیبانی از باندهای موبایل و پشتیبانی از وای فای 6E صحبت می کنیم که به نماینده های اپل اضافه شده اند. این استاندارد تازه وای فای از لحاظ عملکرد بهتر از نسخه قبلی است، زمان تاخیر کمتری دارد، اطلاعات با سرعت بیشتری در طول آن جابه جا می شوند و از وای فای 6 گیگاهرتز هم در آن پشتیبانی می گردد که بیشتر از 2.4 و 5 گیگاهرتز کنونی است. بدین ترتیب در مکان های بسیار شلوغ و پرتراکم که شاید سرعت اینترنت کاهش پیدا کند، آیفون ها می توانند کیفیت بالای خود را بیشتر به رخ بکشند.

دوربین

یک بخش دیگر که نباید شاهد تغییرات سخت افزاری زیادی در آن باشیم، دوربین است. از لحاظ سخت افزاری، همان دو دوربین با سنسورهایی با میزان و کاربرد مشابه را شاهد هستیم که روی پنل پشتی تعبیه شده اند. برای دوربین سلفی هم بار دیگر سنسوری با همان میزان و کیفیت درون یک بریدگی نسبتا عظیم روی نمایشگر نهاده شده است. در هیچ یک از این دوربین ها خبری از قابلیت غافلگیرنماینده و مجذوب کننده نظیر زوم چند برابری یا مواردی از این دست نخواهد بود.

اما عدم ارتقای سخت افزاری دوربین ها به این معنا نیست که از لحاظ کیفیت نرم افزاری هم تغییر خاصی را شاهد نخواهیم بود. اپل اینطور که به نظر می رسد، سه تغییر خوب را قرار است در دوربین گوشی تازهش اضافه کند که در ادامه به شرح آن ها خواهیم پرداخت.

حالت سینما: این حالت بسیار شبیه به پرتره است اما برای ضبط ویدیو کاربرد دارد. پیش تر فقط شاهد ثبت تصاویر پرتره در حالت عکاسی بودیم اما این بار آیفون ها قادر هستند با تجزیه تحلیل محیط ویدیو در لحظه، پس زمینه را تار نمایند تا یک جلوه بوکه در تصویر ایجاد گردد و فقط سوژه مورد نظر زیر فوکوس قرار بگیرد.

ضبط ویدیو ProRes: فرمت تازهی که دست کاربر را حین ویرایش ویدیو برای انجام کارهای مختلف بازتر می گذارد.

فیلترهای مبتنی بر هوش مصنوعی: این فیلترها به نسبت آنچه که در گوشی های نسل قبل با فیلترهای معمولی دیدیم بسیار قدرتمندتر هستند و به شما این امکان را می دهند تا رنگ، نقاط روشن (هایلایت) و سایه روی نقاط مختلف یک سوژه را تغییر دهید؛ حال این سوژه می خواهد انسان باشد یا اشیا.

علاوه بر این تغییرات، شایعات اخیر از این موضوع حکایت داشته اند که اپل می خواهد آیفون 13 مینی را به دوربین فوق عریض 6 المانه مجهز کند و بعلاوه گگرددگی دیافراگم آن را به f/1.8 افزایش دهد که بازتر و سریع تر است و در جذب نور هم عملکرد بسیار بهتری خواهد داشت. ظاهرا اپل این کار را برای بهبود تجربه عکاسی با دوربین فوق عریض در نور شب انجام داد و به نظر می رسد کار درستی هم نموده باشد.

مانند تمام گوشی های آیفون دیگر از این سری، اپل قطعا در یک سری بخش ها نظیر کیفیت رنگ و HDR تغییرات مثبتی را پدید آورده است که یاری می نماید تصاویر بهتر، درخشان تر و زیباتری ثبت گردد. گفتنی است حالت عکاسی نجومی هم ظاهرا به آیفون های تازه اضافه خواهد شد اما اینکه آیا در این مدل شاهد آن خواهیم بود یا خیر هنوز قطعی نیست.

آیا شاهد سنسور LiDAR در آیفون 13 مینی خواهیم بود؟

اوایل دوران انتشار شایعات پیرامون سری آیفون 13 به نظر می رسید اپل طبق روال گذشته سنسور LiDAR را فقط برای دو مدل پرو و پرو مکس در نظر گرفته باشد اما بعدها شایعاتی منتشر شد مبنی براینکه شرکت آمریکایی می خواهد تمام گوشی هایش از این سنسور بهره مند باشند. تازهترین و موثق ترین خبری که در این رابطه در اختیار داریم اما تجهیز دو مدل پرو و پرو مکس به این سنسور را قطعی می داند. بنابراین به نظر می رسد نباید انتظار چنین سنسوری را در آیفون 13 مینی داشته باشیم.

سنسور LiDAR مخفف عبارت لاتین light detection and ranging به معنای تشخیص نور و مسافت یابی است و در سال 2020 اولین بار شاهد استفاده از آن در آیپد پرو بودیم. از آن سال به بعد این سنسور در محصولات بیشتری از اپل مورد استفاده نهاده شد و در سری آیفون 12 هم شاهد آن بودیم. طبق گفته های اپل، کاربرد اصلی این سنسور برای واقعیت افزوده است اما بعلاوه گفته شده است که در نور کم، وجود این سنسور به دوربین اصلی در انجام سریع تر فرایند فوکوس یاری خواهد نمود.

مقایسه مشخصات فنی آیفون 13 مینی با آیفون 12 مینی

به صورت کلی می توانید تفاوت بین دو نماینده کوچک اپل را در جدول زیر هم مشاهده کنید که نگاه دقیق تری به آنچه که باید انتظار داشته باشیم به ما می دهد. باز هم به این نکته اشاره می کنیم که اطلاعات یادشده بر اساس شایعات و خبرهایی هستند که تا به امروز پیرامون آیفون 13 و مدل های مختلف آن منتشر شده است و باید آن ها را در حد یک شایعه در نظر بگیریم.

نام محصولآیفون 13 مینیآیفون 12 مینی
ابعاد و وزناندکی ضخیم تر و سنگین تر7.4 × 64.2 × 131.5 میلی متر - 135 گرم
نمایشگر5.4 اینچی با پنلی از جنس OLED و رفرش ریت 60 هرتز5.4 اینچی با پنلی از جنس OLED و رفرش ریت 60 هرتز
پردازندهA15 BionicA14 Bionic
رم4 گیگابایت4 گیگابایت
حافظه داخلی64/128/256 گیگابایت - عدم پشتیبانی از کارت حافظه جانبی64/128/256 گیگابایت - عدم پشتیبانی از کارت حافظه جانبی
دوربین12 مگاپیکسلی اصلی - 12 مگاپیکسلی فوق عریض با لنز 6 المانه و گگرددگی دیافراگم f/1.8 - دوربین سلفی 12 مگاپیکسلی12 مگاپیکسلی اصلی - 12 مگاپیکسلی فوق عریض با لنز 6 المانه و گگرددگی دیافراگم f/2.4 - دوربین سلفی 12 مگاپیکسلی
باتری2406 میلی آمپر ساعت2227 میلی آمپر ساعت
سرعت شارژ20 وات سیمی - 15 وات بی سیم (مگ سیف)20 وات سیمی - 15 وات بی سیم (مگ سیف)
قیمتاحتمالا 730 دلار برای مدل پایهاین گوشی با عرضه سری تازه، 100 دلار افت قیمت خواهد داشت و به 630 دلار برای مدل پایه می رسد

با توجه به تازهترین خبرها، آیفون 13 مینی قرار است به صورت همزمان با سه گوشی دیگر از این سری یعنی مدل استاندارد، پرو و پرو مکس در تاریخ 14 سپتامبر (23 شهریور) طی رویدادی احتمالا آنلاین رونمایی شوند. قیمت این گوشی همانطور که در جدول مشاهده کردید احتمالا مشابه نسل گذشته خواهد بود اما این احتمال هم وجود دارد که به خاطر افزایش قیمت قطعات، شاهد افزایش قیمت هم باشیم.

منبع: PhoneArena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 24 شهریور 1400 بروزرسانی: 24 شهریور 1400 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 1670

به "آیفون 13 مینی در مقابل آیفون 12 مینی؛ آنچه تا کنون می دانیم" امتیاز دهید

1 کاربر به "آیفون 13 مینی در مقابل آیفون 12 مینی؛ آنچه تا کنون می دانیم" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیفون 13 مینی در مقابل آیفون 12 مینی؛ آنچه تا کنون می دانیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید