ایجاد ظرفیت گردشگری از طریق بازی های بومی و محلی

به گزارش مجله مستانه، بازی های بومی و محلی هر استان، سرشار از آداب، رسوم و فرهنگ آن منطقه بوده و می تواند ظرفیتی برای جذب جهانگرد باشد.

ایجاد ظرفیت گردشگری از طریق بازی های بومی و محلی

بازی های بومی و محلی، نقشی تاثیر گذار در حفظ و بقای خرده فرهنگ ها داشته و می توان از آن ها برای پیشرفت جوامع، کوشش برای حفظ خرده فرهنگ ها و تکیه بر حفظ اصالت فرهنگ های بومی و محلی استفاده کرد.

این بازی ها هر کدام با اهداف مشخصی طراحی شده اند، اما در دنیای مدرن و زندگی مدرن امروز، بسیاری از آن ها به فراموشی سپرده شده اند.

کشور ایران که از تنوع اقلیمی و قبیله ای خاصی برخوردار است، دارای انواع بازی ها و تفریح ها بوده که اکنون می توان از آن ها به عنوان بستری برای جذب جهانگرد استفاده کرد. در این راستا، اطلاع رسانی و آگاهی بخشیدن به مردم در خصوص انواع بازی ها، می تواند زمینه ساز جذب جهانگرد به منطقه ها مختلف باشد. در مسابقات محلی که در سراسر کشور برگزار می گردد، هر استان لباس محلی خود را به تن نموده و با معرفی بازی های محلی خود، فرهنگ منطقه ای دیگر را به گوش هموطنان می رساند.

علی محمد پنجی ور، دبیر هیات بازی های بومی محلی و ورزش های روستایی لرستان درباره بازی های این استان می گوید:

هرساله با برگزاری بازی های بومی محلی در استان، فرصتی به دست می آید تا بتوانیم فرهنگ استان لرستان را در قالب رشته های ورزشی بومی معرفی کنیم. دال پلان، قیقاچ، کورس سوارکاری، تیراندازی، یک قل دو قل، طناب کشی، حمل کیسه، لی لی، کشتی محلی و هفت سنگ از جمله مسابقاتی است که هر ساله در جشنواره های مختلف کشور به عنوان ورزش های بومی لرستان استفاده می گردد.

او در ادامه اضافه نمود:

در مسابقاتی که لرستان مهمان برگزاری آن ها است، از زدن چادر سیاه، پخت نان، درست کردن دوغ محلی، آش محلی و نواختن موسیقی محلی برای جذب جهانگرد استفاده می کنیم؛ و تمام تیم های شرکت نماینده باید از لباس محلی خود به عنوان بیان گر فرهنگ و تمدن خود استفاده نمایند.

به عنوان مثال، بازی های بومی در لرستان به سه دسته جمعی، انفرادی و فکری تقسیم می شوند. بازی های دسته جمعی مانند آتش بیار، الا پشتی، الکو، اشتی، اوشاری، انی منی، بالا رفتن از طناب، برد چق چق، بردوکل، پرتاب لاستیک، پم پری پمه، تاپو پلنگه، توپ و چو، تنور بازی، چاله بازی، چوب کاری، خروس جنگی، داک بازی، دس به چاله، دسش ده، دودوک، دور میله، شاخ بازی، شلمه کوره، طاق پیل اشکسته، طناب کشی، قایم موشک بازی، هفت سنگ است.

بازی های انفرادی در لرستان نیز شامل آسمو چه رنگه، آلا بالاخو، النگ النگ شیر تا پلنگ، بزن بزن، تیراندازی، جفتو، چوزوکی، چوپی گیر، دست بالا دست زیر، زیر بازو، سرسره بازی، سه گودالک، سه گم سه تیر، قلاپر، قلماسنگ، قون قیقاچ با اسب و چوب بازی می گردد.

علی یاور عزیزپور، مدیرکل ورزش جوانان لرستان نیز در این باره گفته است:

احیای بازی های بومی و محلی یکی از موثرترین راه های ترویج فرهنگ اصیل ایران و لرستان است. این بازی ها می تواند زمینه ای مناسب برای جذب جهانگرد فراهم کند، زیرا با توسعه علم و تکنولوژی، افراد بسیاری مایل به تماشا ظرفیت های بکر هر استان هستند.

او در ادامه اضافه نمود:

با در نظر گرفتن قوانین و مقررات خاص می توان در سطح جهانی فدراسیون های خاص، بازی های بومی محلی ایجاد کرد. بعلاوه از این طریق می توان به توسعه جهانگردی و رونق مالی یاری کرد.

عکس: قطره

منبع: کجارو / ghatreh.com
انتشار: 18 اسفند 1400 بروزرسانی: 18 اسفند 1400 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 1860

به "ایجاد ظرفیت گردشگری از طریق بازی های بومی و محلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایجاد ظرفیت گردشگری از طریق بازی های بومی و محلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید