تغییر موضع شهرداری؛ از بیدود حمایت می کنیم، معین تکلیف وجوه پرداخت شده تا خاتمه هفته

به گزارش مجله مستانه، حدود 3 هفته از محو شدن دوچرخه های بیدود می گذرد، علاوه بر منفعل شدن دوچرخه ها، بدهی عمومی این شرکت هم وصول نشد.

تغییر موضع شهرداری؛ از بیدود حمایت می کنیم، معین تکلیف وجوه پرداخت شده تا خاتمه هفته

به گزارش خبرنگار ، حدود 3 هفته از غیبت دوچرخه های بیدود می گذرد و هنوز خبری از آن ها نیست. ایستگاه های دوچرخه های بیدود کم کم کاربری خود را از دست داده و به جای پارک موتور سیکلت ها تبدیل می شود. حدود 3 هفته قبل بود که سو استفاده از این دوچرخه ها برای مصدود کردن راه ها و خساراتی که بر ناوگان این شرکت وارد شد آن ها را مجبور به جمع آوری دوچرخه ها از سطح شهر کرد.

بنا بود تا غیبت دوچرخه ها چندان طولانی نشود و با آرام شدن اوضاع شاهد بازگشت آن ها به سطح شهر باشیم، اما روز ها از پس هم کذشت و خبری از آن ها نشد؛ هر روز تعداد بیشتری از کاربران این سامانه قید استفاده از دوچرخه ها را می زدند و از عضویت در این سامانه انصراف می دادند، اما خبری از بازگشت پول نبود. تمام آن ها برای عضویت در سامانه بیدود مبلغی حدود 190 هزار تومان پرداخت نموده بودند که 159 هزار تومان آن سپرده اولیه و 30 هزار و 900 تومان آن هزینه بیمه بود.

کم کم خبر عدم بازپرداخت ودیعه توسط بیدود بین تمام مردم پیچید و از گوشه کنار شهر صدای کاربران طلبکار را بلند کرد. بیدود شهرداری موظف به ارائه تسهیلات و حمایت از خود میداند و شهرداری این ادعا را رد می نماید؛ این توپ در زمین دیگری انداختن چند روز است که ادامه پیدا نموده و کاربران کماکان معطل پاسخ مانده اند.

رضا الفت نسب سخنگوی اتحادیه کسب و کار های اینترنتی در گفت وگو با خبرنگار ، درباره آخرین شرایط دوچرخه بیدود اظهار کرد: چند ماهی است، که دوچرخه بیدود مجوز فعالیتش را از ما گرفته است.

سخنگوی اتحادیه کسب و کار های اینترنتی ادامه داد: می توانیم بگوییم که مسئله ای در این امر(دوچرخه بیدود) دیده نمی شود چرا که همین امروز در شیراز دفتر آن، افتتاح شده است و هم اکنون با شهرداری قول و قرار هایی صورت گرفته، اما محقق نشده اما در حال مذاکره هستند.

دولت هیچ حمایتی از کسب و کار های اینترنتی نمی نماید/ یک درصد از کل تجارت ایران اینترنتی است/ اشتغال اینترنتی در ایران یک پنجم آمریکا

به گفته الفت نسب، باتوجه به حجم این سرمایه گذاری که بیدود انجام داده، بعید میدانم که بخواهند پولی که نهایتا 3 یا 4 میلیارد تومان بوده را پس ندهند.

سخنگوی اتحادیه کسب و کار های اینترنتی با تاکید بر اینکه این استارت تاپ ها، خوب است و تهران، به آن ها احتیاج دارد توضیح داد: اگر قرار باشد که بیدود، در تهران نباشد به طور قطع، ساز و کار هایی برای آن خواهند گذاشت که پول ها برگردانده شود.

الفت نسب گفت: باید کوشش کنیم که بیدود در تهران بماند و امیدواریم شهرداری نسبت به قول و قرار های خود پایبند باشد.

یعقوب آزاده دل مدیر سیستم حمل و نقل پاک شهرداری تهران در گفت وگو با ، در شرح علل جمع آوری دوچرخه های اشتراکی بیدود از سطح مناطق 22 گانه تهران، گفت: به دلیل بروز بعضی از مسائل، شرکت بیدود به جمع آوری دوچرخه های خود اقدام کرد و تصور این است به دلیل تأمین نشدن منافع شرکت بیدود دست به چنین اقدامی زده است.

مدیر سیستم حمل و نقل پاک شهرداری تهران ادامه داد: به طور حتم شهرداری تهران و شرکت بیدود به تعهدات خود به شهفرایندان و دریافت ودیعه دوچرخه پایبند است و شهفرایندان نسبت به بازپرداخت ودیعه خود از سوی شرکت نگران نباشند.

آزاده دل توضیح داد: اگر شرکت بیدود قادر به ادامه فعالیت در پایتخت نباشد، به طور حتم این راستا یعنی استفاده از دوچرخه های اشتراکی برای تردد در پایتخت فرایند خود ادامه دارد.

شهردار تهران اظهارات خودش درباره تخلیه تهران را تکذیب کرد

حسین قاسمی نایب رئیس هیئت مدیره شرکت بیدود در گفت وگو با خبرنگار ، درباره علت توقف خدمات دهی به مشتریان این شرکت اظهار کرد: از حدود 3 هفته قبل ناوگان دوچرخه های بیدود به دلیل انجام بعضی اقدامات زیرساختی از جمله بهبود سیستم آی تی و آنالیز ناوگان جمع آوری شد که بنابر برنامه ریزی ها باید در مدت 10 تا 12 روز به خاتمه می رسید.

قاسمی با اشاره به مسائل مالی این شرکت برای ادامه خدمات رسانی به شهفرایندان اظهار کرد: در هنگام شروع به کار دوچرخه های بیدود شهرداری قول حمایت از این طرح را داده بود که این به معنای حمایت از شرکت نیست بلکه به دنبال آن بودیم تا شهرداری با ارائه تسهیلات و یاری به تهیه دوچرخه، از شهفرایندان برای گسترش این موضوع حمایت نمایند.

نائب رئیس هیئت مدیره شرکت بیدود با تأکید بر نقش دولت بر حمایت از گسترش فرهنگ دوچرخه سواری، گفت: در همه کشور های جهان دولت و بدنه شهرداری موظف به تسهیل فرایند تهیه دوچرخه برای شهفرایندان هستند و بیدود هم همین انتظار را از دولت و شهرداری کشور دارد.

او بیان نمود: بیدود حدود یکسال است که به طور عمده فعالیت خود را شروع نموده و بنا بود به گسترش فرهنگ دوچرخه سواری بپردازد، اما با توجه به مشکل پیش آمده چند روزی است که خدمت رسانی به مشتریان متوقف شده است؛ در دو هفته گذشته جلسات متعددی با مسئولان شهرداری داشتیم و بنا شد تا خاتمه هفته تکلیف این شرکت مشخص شود.

شهرداری، اما زیر بار مسئولیت این شرکت نمی رود و بر این باور است که مسئولیت عمل کردن به تعهدات بیدود به عنوان یک شرکت خصوصی بر عهده خود آن ها است؛ پیروز حناچی شهردار تهران درباراه پول های بلوکه شده شهفرایندان که در حساب شرکت بی دود، گفت: در مورد شرکت بیدود ما صرفا فضای کسب و کار را فراهم کردیم و بی دود یک شرکت خصوصی است که خودش باید جوابگوی تعهداتش باشد.

او پیش از این هم اعلام نموده بود که ما با شرکت بیدود قطع همکاری ننموده ایم و اضافه کرد: بیدود گزارش هایی دارد که نشان می دهد به نسبت سرمایه گذاری که انجام داده چرخ مالی آن نمی چرخد. طبیعی است، چون این شرکت نوپا است، باید استفاده نمایندگانش افزایش یابد و به همین دلیل برای ادامه کار آن ها در حال مذاکره هستیم.

شهردار تهران با بیان اینکه در دوره جدید تمام کوششمان این است که به عنوان یک شتاب دهنده اصلی برای فضا های کسب و کار محیطی مناسب را فراهم کنیم، اظهار کرد: این کار توسط نیرو های جوان می تواند به ثمر نشیند تا مردم هم سرویس دهی بهتری را دریافت نمایند.

10 سال اجرای ناقص قانون مالیات بر ارزش اضافه کرده / آیا باید اخذ مالیات سیگار با کالای اساسی یکسان شود؟

کش مکش میان شرکت بیدود و شهرداری ادامه دادرد و حرف های ضد نقیض دو طرف بازار شایعه را در این حوزه داغ تر نموده است. اگر چه شاهدی برای اثبات این ادعا ها وجود ندارد، اما افراد بسیاری فلسفه وجود بیدود و حمایت شهرداری از آن را رانت و فسادی برای تهیه دوچرخه و ایجاد بازاری انحصاری می دانند.

در هر صورت حدود 3 هفته است که طلب چند میلیاردی مردم در دستان شرکت بیدود باقی مانده و کسی فکری برای وصول آن نمی نماید؛ بنا بر اظهارات بهاره آروین رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران حدود 5 میلیارد تومان از ودیعه های شهفرایندان نزد شرکت بیدود است که تنها به حساب شهفرایندان بازگشت داده نشده و بلکه قسمتی هم که در این نرم افزار برای بازگشت پول طراحی شده بود، غیر فعال شده است.

عضو شورای شهر تهران توضیح داد: موضوع وقتی نگران نماینده می شود که شهردار تهران هفته گذشته علت توقف فعالیت بیدود را نچرخیدن چرخ مالی آن مطرح نمود و بر ضرورت حمایت مدیریت شهری از این شرکت تأکید کرد.

وی با بیان اینکه این رفتار در تضاد با منطق و عقل سلیم است، گفت: به جای اینکه شرکت مذکور بابت نقض تعهدات و آسیب جدی به اعتماد شهفرایندان از سوی شهرداری مجازات شود، در این میان صحبت از یارانه اختصاص می شود.

عضو شورای شهر تهران با اظهار تأسف از اینکه رویکرد ارائه یارانه به این شرکت در حد حرف و سخن مانده و گزارش های مستندی درباره ارائه طرح های مبتنی بر یارانه به این شرکت دریافت شده است، گفت: اوضاع آنقدر جدی شده که این شرکت پیامکی را برای استفاده نمایندگان از دوچرخه ها ارسال و تأکید نموده که برای دریافت یارانه از شهرداری در حال مذاکره است.

آروین توضیح داد: به شهردار تهران تذکر می دهم که پرداخت هر گونه وجهی از بودجه شهرداری باید بر اساس ردیف های بودجه مصوب شورا باشد و مصوبات شورا در زمینه توسعه دوچرخه سواری عمدتا در تقویت زیرساخت ها و توسعه فرهنگ دوچرخه سواری تأکید دارد.

عضو شورای شهر تهران گفت: اگر بنا باشد لایحه ای در مورد پرداخت یارانه برای استفاده از دوچرخه ارسال و مصوب شود، این یارانه باید به صورت شفاف، عادلانه و در فضای رقابتی و به دور از هر گونه تبعیض و رانت ویژه و انحصاری به یک شرکت خاص باشد.

کاربران سامانه بیدود بین سه گانه شهرداری، شورای شهر و خود شرکت گیر افتاده اند و انتها آن ها مشخص نیست. مسئولیت مسائل به وجود آمده، به هر دلیلی که باشد، کسی گردن نگرفته و دیگری را مقصر می داند. با توجه با تعداد روز افزون شکایات ثبت شده از این شرکت در سایت سامانه نماد الکترونیک زمان مداخله سازمانی خارج از این حلقه مسئولان شهری و شرکت است.

علی رهبری مدیر مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت در گفت وگو با خبرنگار ، درباره توقف فعالیت شرکت بی دود و رسیدگی به حقوق شهفرایندان اظهار کرد: بنا بر آنالیز های صورت گرفته از مجوز های فعالیت شرکت بی دود نشان می دهد که این شرکت ازجمله شرکت های دارای نماد اعتماد تک ستاره است و پروانه ای اتحادیه کشوری کسب و کار های مجازی را هم دریافت نموده است، این شرکت لگوی طلایی ساماندهی وزارت ارشاد را هم کسب نموده است.

مدیر مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت بیان نمود: پیش از اغتشاشات اخیر کشور شرکت بی دود مشکل خاصی نداشت و فعالیت خود را پیگیری می کرد، اما در هنگام اغتشاشات در بعضی موارد دوچرخه های این شرکت به عنوان مانعی برای بستن خیابان مورد استفاده نهاده شد و تعدادی از آن ها آسیب دید بنابراین هم خود شرکت و هم مسئولان امنیتی دستور جمع آوری دوچرخه ها را ابلاغ کردند.

رهبری گفت: بنا بر اظهارات شرکت بی دود شهرداری در توافقات اولیه متعهد شده بود تا از این شرکت حمایت کند و سوبسید هایی در هزینه های دوچرخه ها به ان ها اختصاص دهد؛ در شرایط فعلی این شرکت در حال مذاکره با شهرداری است، اما هنوز به توافقات لازم نرسیده است.

او توضیح داد: وزارت صمت تا خاتمه هفته بهاین شرکت مهلت داده است تا علاوه بر رفع مشکل، شکایات ثبت شده در سایت سامانه نماد الکترونیک را هم رفع کند؛ اغلب این شکایت ها معطوف به آن است که علی رغم درخواست لغو عضویت پول ودیه ارائه شده به مشتریان بازنمی شود.

مدیر مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت ادامه داد: بنا بر وعده ای که به ما داده شده تا خاتمه هفته مشکل رفع می شود. با پیگیری موضوع یا سرویس دهی مجددا برقرار شده و مردم از خدمات استفاده می نماید یا ودیه ای که از طرف مردم در دست دارند به آن ها باز گردانده خواهد شد.

اگر چه اظهارات آن ها چندان مطابقتی با هم ندارند، اما هر سه بخش وعده مشخص تکلیف شدن ماجرا تا خاتمه هفته را می دهند و همه ما امید به تحقق آن داریم؛ جلسات عاتی شهرداری و این شرکت ادامه فعالیت بیدود یا بازگردان پول های مردم را مشخص می نماید؛ با توجه به اظهارات مسئولان شورای شهر میزان حمایت شهرداری از این طرح می تواند مشخص نماینده باشد و اتهامات و شبهه ها را از روابط بین شهرداری و شرکت پاک کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 22 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 583

به "تغییر موضع شهرداری؛ از بیدود حمایت می کنیم، معین تکلیف وجوه پرداخت شده تا خاتمه هفته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغییر موضع شهرداری؛ از بیدود حمایت می کنیم، معین تکلیف وجوه پرداخت شده تا خاتمه هفته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید