جاده های مرگ در شمال اردبیل

به گزارش مجله مستانه، پوپک قاسمی- اردبیل- خبرنگار:جاده های شمال استان اردبیل به دلیل وقوع میزان تصادف زیاد همواره خبرساز بوده اند؛ محورهای مواصلاتی که سال هاست اتفاقات ناگوار را شاهد بوده اند و اخیرا هم به دنبال وقوع چند فقره تصادف مرگبار در مدت زمان کوتاه بحث حادثه خیز بودن آنها داغ تر از قبل شده است.

جاده های مرگ در شمال اردبیل

2 کشته و 6 مصدوم در جاده پارس آباد-اردبیل، 5 مصدوم در راستا بران به پارس آباد، یک مصدوم در راستا گرمی به برزند، 3 کشته و یک مصدوم در جاده پارس آباد-سربند، یک کشته و 4 مصدوم در راستا روستای ساری قشلاق اصلاندوز به پارس آباد و حتی کشته شدن شهرام رضایی کاریکاتوریست مطرح اردبیلی در حادثه رانندگی جاده اردبیل به مشگین شهر و ده ها حادثه دیگر، آمار تصادفات رانندگی در جاده های شمالی استان را بحرانی تر از گذشته نموده است.

آن هم در حالی که علاوه بر اهالی شهرهای گرمی، بیله سوار، پارس آباد و مشگین شهر، مسافران جمهوری آذربایجان نیز از جاده های شمال استان تردد می نمایند و تهدید امنیت در این جاده مرزی که مسافران بین المللی هم دارد باعث ایجاد نگرانی هایی است. از سوی دیگر بی توجهی ها نسبت به ایمن سازی جاده های اردبیل باعث شده تا پلیس راه استان نسبت به نصب پلاکاردهایی با عنوان جاده مرگ در بعضی راستاهای جاده های شمالی استان اردبیل اقدام کند تا شاید کمی توجهات مسئولان به برطرف مسائل این راه ها بیشتر گردد.

بی احتیاطی رانندگان در جاده های ناایمن

یکی از رانندگان خطی راستا گرمی-اردبیل به خبرنگاران می گوید: میزان تصادفات به قدری افزایش یافته است که با استرس و نگرانی زیاد مجبور به حضور در جاده هستیم. محمد عزیزی با یادآوری وضعیت ناامن این جاده می افزاید: با تردد مداوم در جاده شمال استان شاهد تصادفات روزمره هستم که در بیشتر مواقع بی احتیاطی عامل تصادف است و رانندگان سرعت خود را با استاندارد جاده تطبیق نمی دهند.

عزیزی با بیان این که بخش قابل توجهی از جاده های شمال استان به دلیل تردد باید به بزرگراه تبدیل شوند، عنوان می نماید: پروژه های جاده ای استان سرعت بسیار کمی دارند. به عنوان مثال مردم سال هاست چشم انتظار بهره برداری جاده رضی-امیرکندی هستند. قرار بود این راستا سال گذشته افتتاح گردد، اما همچنان خبری از این مسأله نیست.

خطر تردد در جاده های مشگین شهر

یکی از اهالی مشگین شهر که در اردبیل دانشجو است، می گوید: تردد در جاده های مشگین شهر به یک ریسک بزرگ تبدیل شده است که بعضی به دلیل شغل و تحصیل هر روز به جان می خرند و گاهی حتی باعث ممانعت خانواده ها برای تحصیل در دانشگاه های غیربومی می گردد. مینا نوروزی در خصوص تجربیات خود از جاده های این شهرستان می گوید: بیشتر مواقع با سواری های خطی در این محور تردد می کنم. هر چند جاده مناسب نیست، اما رانندگان می توانند با احتیاط بیشتر میزان خطر تصادف را کاهش دهند. رانندگی با عجله و بی حوصلگی مخاطره آمیز می گردد و حتی در صورت اعتراض برخورد مناسبی برای اصلاح نمی گردد. سعید توکلی یکی از اهالی پارس آباد هم می گوید: در چند روز گذشته چند حادثه مرگبار در جاده های پارس آباد رخ داده است که اگر این میزان در زلزله و سیل اتفاق می افتاد، ستاد بحران تشکیل می شد، اما شاهد هیچ واکنش ویژه ای از مسئولان برای کنترل این وضعیت نیستیم.

افزایش 7/14 درصدی متوفیان تصادف

با آنالیز زوایای مختلف آمار تصادفات می توان راهکارهای مناسبی برای پیشگیری از آن ارائه کرد. طبق آمار پزشکی قانونی استان اردبیل میزان فوتی های حوادث رانندگی در جاده های استان طی 4 ماه نخست سال جاری 76 نفر است. این در حالی است که میزان مرگ و میر در مرداد سیر صعودی داشته؛ هر چند مسئولان عدد دقیقی از کشته شدگان حوادث رانندگی در جاده های شمالی ارائه ننموده اند، اما نگاهی اجمالی به اخبار حوادث تأیید چنین ادعایی است. آن هم در حالی که آمار تلفات رانندگی در 4 ماه ابتدایی سال گذشته 68 نفر بوده افزایش 7/14 درصدی را نشان می دهد. بر اساس اعلام سازمان پزشکی قانونی استان، میزان فوتی ها در فروردین سال جاری 13 نفر، اردیبهشت 9 نفر، خرداد 35 نفر و تیرماه 19 نفر بوده است که در خردادماه بیشترین میزان افزایش مرگ و میر جاده ای را شاهد هستیم.

انحراف به چپ، عامل اصلی مرگ و میر

همچنین طبق آمار پلیس راه در 4 ماه نخست سال جاری در سوانح رانندگی جاده های شمال استان 18 نفر در مشگین شهر، 16 نفر در پارس آباد و 11 نفر در گرمی جان باخته اند. این در حالی است که در شهرستان های دیگر از جمله نمین و نیر این آمار هر کدام یک نفر و در کوثر و سرعین هر کدام 3نفر بوده است که بخش قابل توجهی از آمار فوتی های حوادث رانندگی استان را شامل می گردد و حادثه خیز بودن جاده های شمال استان را نشان می دهد.

رئیس پلیس راه استان در این باره اظهار می نماید: تفکیک بازه زمانی تصادف در 4ماه اول سال نشان می دهد بیشترین میزان تصادف در حدود ساعت 16 تا 20 بوده است که شامل مرگ 15 نفر می گردد. ساعت 12 شب تا 4 بامداد و 4 بامداد تا 8 صبح کمترین میزان مرگ و میر تصادف در استان را داشته ایم که شامل 4 نفر در هر بازه می گردد.

سرهنگ محمد صفوی می گوید: بیشترین میزان تصادفات مربوط به خودروهای سواری بوده است که 61 درصد تصادفات منجر به مرگ و میر را شامل می گردد و ضروری است رانندگان خودروهای سواری با تسلط و احتیاط بیشتر رانندگی نمایند. صفوی می افزاید: 39 درصد مرگ و میر تصادفات 4ماه نخست سال جاری که شامل 21 نفر می گردد در اثر برخورد جلو به جلو و 26 درصد که شامل 14 نفر می گردد شامل واژگونی خودروهاست. آنالیز های پلیس راه نشان داده است تجاوز و انحراف به چپ عامل 57 درصد تصادفات است و مرگ و میر 40 نفر را باعث شده است. همچنین 20 درصد معادل 12 نفر به دلیل تخطی از سرعت مطمئنه کشته شده اند.

این مسئول با تأیید میزان بالای تصادفات منجر به فوت در شمال استان می گوید: بیشترین میزان مرگ و میر در 4 ماه نخست سال جاری در جاده های شمال استان بوده است که به ترتیب سه راهی سربند-پارس آباد شامل بیش از 30 نفر، گرمی-سه راهی صحرا شامل 23 نفر، سه راهی امیرکندی-سه راهی صحرا شامل 12 نفر و سه راهی مشگین شهر سه راهی سربند شامل 11 نفر است. رئیس پلیس راه استان اردبیل با بیان این که 3مقوله عامل انسانی، وسیله نقلیه و جاده از عوامل وقوع تصادف و حوادث جاده ای عنوان شده اند تأکید می نماید: باید برای کنترل میزان تصادف و مرگ و میر جاده ای برای هر سه عامل همزمان برنامه ریزی کنیم.

  • افزایش تردد جاده ای

مدیر کل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان در گفت وگو با خبرنگاران عنوان می نماید: مجموع تردد در جاده های استان در 4ماه نخست سال جاری افزایش 5/6 درصدی دارد و از 37 میلیون نفر به 39 میلیون و 400 هزار نفر رسیده است. علی رحمتی اظهار می نماید: در جاده های جنوب استان هر چند استاندارد جاده ها ایده آل نیست، اما به دلیل توپوگرافی، پیچ ها و فراز و فرود جاده، رانندگان با تمرکز بیشتر رانندگی می نمایند و این موانع از سرعت آنها می کاهد، اما در جاده های شمال استان به دلیل مسطح بودن میزان تخطی از سرعت مطمئنه بالاست که عامل تصادفات می گردد.

وی تأکید می نماید: برای نقاط حادثه خیز استان اردبیل احتیاجمند برنامه ریزی ویژه ای هستیم و در این زمینه نقاط حادثه خیز شناسایی شده اند و باید برطرف شوند. رحمتی توسعه بزرگراهی را در کاهش تصادف تاثیرگذار عنوان می نماید و می افزاید: در بزرگراه های استان شاهد کمترین میزان تصادف هستیم که نشان می دهد در صورت احداث بزرگراه در جاده های حادثه خیز می توان به طور ملموسی تصادفات را کاهش داد. وی خواهان توجه فرمانداران به وضعیت جاده می گردد و می افزاید: در شرایطی که جاده ها از مهم ترین زیرساخت های هر شهرستان است و با سلامت و جان مردم در ارتباط است، احتیاج داریم که فرمانداران اعتبارات بیشتری برای ایمن سازی جاده ها تخصیص دهند.

  • نهادینه کردن فرهنگ ایمنی در رانندگی

رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان اردبیل هم به خبرنگاران می گوید: عامل اصلی تصادفات اخیر شمال استان سبقت غیرمجاز و تخطی از سرعت مطمئنه است. علی سلطانی با بیان این که ایمنی راه ها به عنوان یک اصل مهم در حفظ جان و مال انسان ها همیشه اهمیت دارد و سرلوحه اقدامات و برنامه های این اداره کل است می افزاید: در آنالیز علل و عوامل تصادفات، بالاخص تصادفات اخیر در محورهای شمالی استان درصد بسیار بالایی ریشه در نقش عامل انسانی و تخلفات رانندگان دارد.

سلطانی به ضرورت نهادینه کردن فرهنگ رانندگی در کنار عوامل بازدارنده اشاره می نماید و می افزاید: با وجود افزایش تردد در جاده ها، ناهنجاری رفتاری بعضی رانندگان متناسب با این وضعیت نیست و همین مسأله سبب شده است با وجود هزینه های زیاد در حوزه ایمنی و هوشمندسازی راه ها باز هم شاهد تصادفات مختلف باشیم.

سلطانی عنوان می نماید: با توجه به این که محور سه راهی مشکین شهر به پارس آباد جزء محورهای اصلی استان است و تردد در این محور به صورت دو طرفه صورت می پذیرد، طبق آیین نامه طرح هندسی راه های ایران حداکثر سرعت مجاز محور در روز 95 و در شب 85 کیلومتر در ساعت است. در اکثر مقاطع مشخصات فنی راه از قبیل شیب طولی، شیب عرضی، عرض راه و شعاع قوس رعایت شده است. وی می افزاید: با توجه به این که هر گونه توسعه و ارتقای مشخصات محور و تبدیل از راه اصلی به بزرگراه جزء وظایف اداره کل راه و شهرسازی استان است، اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان صرفاً وظیفه نگهداری محورهای موجود را دارد.

  • اردبیل، رتبه اول فوتی های تصادف در تابستان

استان اردبیل در سال های گذشته با کاهش تلفات جاده ای همراه بوده است، اما به یک باره در سال گذشته این تلفات از 124 نفر به 196 نفر رسید و سال جاری هم در اواسط تابستان این آمار با رشد قابل توجهی روبه روست. استان اردبیل از سال 84 تا 96 روند کاهشی در تصادفات منجر به فوت در کشور داشته است، اما از سال 97 تاکنون این روند متوقف شده و آمار حوادث بالا رفته است. انحراف به چپ و سرعت غیرمجاز یکی از اصلی ترین علل تصادفات به ویژه در جاده های شمالی استان است و اردبیل را در فهرست استان های حادثه خیز در فصل تابستان قرار داده است.

به گفته مسئولان اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان اردبیل قدمت راه های شمال استان مربوط به 50 سال گذشته است و در بعضی از این راستاها جاده های کوتاه غیرایمنی وجود دارد که اولین اشتباه راننده به آخرین اشتباه او و وقوع یک حادثه مرگبار منجر می نماید. آن هم در حالی که اردبیل تنها در 5 سال اخیر 748 نفر کشته در تصادفات رانندگی داشته است. مسأله ای که موجب شد در پی بی توجهی مسئولان به وضعیت اسفناک جاده های استان اردبیل، پلیس راه استان در ماه های گذشته در اقدامی عجیب تابلوهایی با عنوان جاده مرگ در راه های مواصلاتی اردبیل نصب کند تا توجه مسئولان و شهروندان به وضعیت اسفناک جاده های این منطقه جلب گردد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 19 شهریور 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 177

به "جاده های مرگ در شمال اردبیل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاده های مرگ در شمال اردبیل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید