حذف منصور هادی قوت گرفت؛ عربستان جنگ یمن را تمام می کند؟

به گزارش مجله مستانه، پس از گزارش منابع رسمی سعودی که در آن، تمایل ریاض به توقف جنگ یمن احساس شد، رسانه های یمنی از طرحی نو برای کنار زدن رئیس دولت مستعفی سخن می گویند که به گفته آن ها، مورد موافقت ائتلاف سعودی و حامیانش قرار گرفته است.

حذف منصور هادی قوت گرفت؛ عربستان جنگ یمن را تمام می کند؟

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، منابع یمنی، امروز (پنجشنبه)، از طرحی نو برای کنار زدن عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن خبر دادند.

رسانه های یمنی در حالی این گزارش را منتشر کرده اند که اعضای کابینه دولت مستعفی به ویژه مشخص عبدالملک نخست وزیر این دولت خودخوانده به یمن بازگشته اند و همزمان گزارش هایی درباره تحرکات بین المللی برای پیشبرد فرایند صلح در یمن شنیده می شود.

منابعی در دولت مستعفی در گفت و گو با پایگاه خبری البوابه الاخباریه الیمنیه از معامله ای نو سخن گفته اند که در حال حاضر موافقت امارات عربی متحده، عربستان سعودی، آمریکا و روسیه را در پی داشته است.

طبق گفته این منابع، منصور هادی از صحنه یمن کنار زده خواهد شد تا زمینه برای مذاکراتی فراگیر در این کشور فراهم شود؛ کشوری که عربستان سعودی از هفت سال پیش تا به امروز آن را تحت محاصره خود دارد.

منابع مذکور می گویند که هدف از بازگشت مشخص عبدالملک به عدن تشکیل مجدد تیم مذاکره دولت هادی است؛ تیمی نو که به المجلس الانتقالی الجنوبی (شورای انتقالی جنوب-مورد حمایت امارات) و دیگر طرف های یمنی اجازه عضویت در آن را بدهد به جای آنکه این تیم همچون گذشته تنها محدود به تیم پیشنهادی منصورهادی و حزب اخوانی الاصلاح باشد.

جلسه مشخص عبدالملک با مقامات محلی در عدن

این در حالی است که وب سابت رسمی شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا هم ماه گذشته در گزارشی که از سناریویی مشابه در آن سخن گفته شده بود، به تنونظر در مآغازیت رئیس دولت مستعفی یمن اشاره کرده بود.

از جمله مهم ترین نکاتی که در این گزارش به آن اشاره شد، لغو قطعنامه 2216 سازمان ملل متحد بود که عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن را به نام رئیس جمهور مآغاز این کشور به رسمیت می شناسد.

این گزارش پس از ناکامی دو فرستاده سازمان ملل در امور یمن و مشخص هانس گراندبرگ به نام فرستاده نو منتشر شده بود.

از سوی دیگر، انتشار این اخبار با گزارش دیشب منابع رسمی سعودی درباره دیدار جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید با محمد بن سلمان ولی عهد سعودی همراه شده است؛ گزارشی که کمی با تأخیر در رسانه های رسمی سعودی جزئیات آن منتشر شد.

در حالی که دیدار جیک سالیوان با محمد بن سلمان، شامگاه دوشنبه، صورت گرفت و واشنگتن جزئیات اندکی درباره آن منتشر کرد، خبرگزاری رسمی سعودی (واس) شامگاه چهارشنبه و با تأخیری دوروزه خبر داد که بن سلمان و سالیون در ریاض با یکدیگر دیدار کرده اند و موضوع اصلی این دیدار توقف جنگ یمن بوده است.

خبرگزارس رسمی عربستان سعودی، دیشب، گفت که ولی عهد این کشور در این دیدار با مشاور امنیت ملی کاخ سفید بر ابتکار ادعایی ریاض برای خاتمه دادن به بحران یمن تأکید کرده است؛ طرحی که شامل آتش بس فراگیر تحت نظارت سازمان ملل متحد است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی عربستان، ولی عهد سعودی همچنین حمایت خود را از ورود کشتی های حامل فراورده های نفتی به بندر الحدیده یمن و بازگشایی فرودگاه بین المللی صنعاء البته به مقصدهای مشخص را اعلام کرده است.

بن سلمان همچنین مدعی شد که از آغاز رایزنی ها میان طرف هی یمنی به منظور دست یابی به یک راه حل سیاسی برای حل بحران یمن بر پایه سه مرجع یعنی ابتکار عمل خلیج [فارس]، قطعنامه 2216 شورای امنیت و برگزاری کنفرانس گفت و گوی ملی جامع میان طرف های یمنی حمایت می کند.

بن سلمان و جیک سالیوان

با کنار هم قرار دادن گزارش های مذکور به ویژه اظهارات منابع یمنی، تشابهی میان این گزارش ها و گزارش شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا احساس می شود.

شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا به تشکیل مجدد یک هیأت مذاکره وابسته به منصور هادی اشاره کرده بود که می بایست حقایق کشور یمن را در نظر بگیرد و شامل تمام گروه ها از جمله طارق صالح رئیس دفتر سیاسی گروه موسوم به المقاومه الوطنیه الیمنیه، شورای انتقالی جنوب، حزب المؤتمر، حزب اخوانی الاصلاح و همچنین شیوخ قبایل و زنان باشد.

در گزارش یادشده پیش بینی شده بود که کننده نو سازمان ملل در امور یمن به منظور نهایی کردن قالب هیأت مذکور وارد گفت و گوهایی بلند خواهد شد و همزمان در تلاش خواهد بود تا قطعنامه ای از شورای امنیت به نام جایگزین قطعنامه 2216 استخراج کند.

مطابق با این گزارش، قطعنامه 2216 فرایند دست یابی به صلح در کشور یمن را به علت حضور انصارالله به نام یکی از طرف های مذاکره را با مشکل روبرو می کند با آنکه آن ها یکی از طرف های مهم این معادله به تعداد می فرایند.

قطعنامه 2216 شورای امنیت سازمان ملل متحد که در تاریخ چهاردهم آوریل سال 2015 در ارتباط با جنگ یمن تصویب شد، بدون پرداختن به حملات نظامی عربستان سعودی علیه یمن، نیروهای یمنی را تحریم تسلیحاتی کرده است و مآغازیت رئیس دولت مستعفی یمن را تأیید کرده است.

در بخشی از گزارش مذکور که در وب سایب رسمی شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا منتشر شد، در این خصوص آمده بود: قطعنامه 2216 دارای دو خطای عمده است: رسما عبد ربه منصور هادی را به نام رئیس جمهور مآغاز کشور به رسمیت می شناسد که این امر باعث محدود شدن گفت وگوکنندگان سازمان ملل با آن ها می شود. و از حوثی ها می خواهد به مواضع خود قبل از سال 2014 عقب نشینی کنند.

در ادامه نام شده بود: برای این که سازمان ملل متحد در فرایند حل و فصل، مشارکت سازنده داشته باشد، باید قطعنامه را روزآمد کند. تا زمانی که این سند مشخص کننده بحران یمن باقی بماند، فرستاده ویژه نمی تواند به طور موثر با دیگر نیروهای قوی تر در آنجا -یعنی نیروهایی که بیشتر نیروهای ضد حوثی را کنندگی می کنند و قدرت محلی بیشتری از نیروهای هادی دارند، تعامل داشته باشد. در مورد حوثی ها، درخواست عقب نشینی از مواضع خود و بازگشت به مواضع قبل از سال 2014 با توجه به دستاوردهای سرزمینی که از آن زمان به بعد به دست آورده اند، غیر واقعی است. و حتی در حال حاضر آن ها در حملات مأرب به جای مانده اند.

قطعنامه 2216 شورای امنیت سازمان ملل متحد که در تاریخ چهاردهم آوریل سال 2015 در ارتباط با جنگ یمن تصویب شد، بدون پرداختن به حملات نظامی عربستان سعودی علیه یمن، نیروهای یمنی را تحریم تسلیحاتی کرده است و مآغازیت رئیس مستعفی یمن را تأیید کرده است.

عربستان سعودی در رأس یک ائتلاف عربی و تحت حمایت آمریکا، از ششم فروردین 1394 با ادعای تلاش برای بازگرداندن عبدربه منصور هادی رئیس مستعفی یمن به قدرت اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور کرد.

این تجاوز نظامی هیچ کدام از اهداف ائتلاف سعودی را محقق نکرد و فقط با کشته و زخمی شدن ده ها هزار یمنی، آواره شدن میلیون ها نفر، به بار آمدن خرابی برای زیرساخت های این کشور و توسعه قحطی و گرسنگی و بیماری های واگیردار همراه شده است.

ص

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 1695

به "حذف منصور هادی قوت گرفت؛ عربستان جنگ یمن را تمام می کند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حذف منصور هادی قوت گرفت؛ عربستان جنگ یمن را تمام می کند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید