حصیر خوزستان طراحی و نمونه سازی می گردد

به گزارش مجله مستانه، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان از انعقاد قرارداد طراحی و نمونهسازی صنایع دستی استان در رشته حصیربافی میان این ادارهکل و بخش خصوصی اطلاع داد.

حصیر خوزستان طراحی و نمونه سازی می گردد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی ادارهکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، شکرالله قاسمی معاون صنایع دستی این اداره کل، یکشنبه 14 مرداد 97 با اشاره به اینکه با انعقاد این قرارداد، سال جاری دومین محصول صنایع دستی استان خوزستان یعنی حصیر را طراحی و نمونهسازی خواهیم کرد اضافه کرد: براساس قرارداد منعقدشده، علاوه بر طرحها و نقشهای رایجی که از سوی صنعتگران رشته حصیربافی ارائه میشود، سعی خواهد شد با حفظ اصالت این محصولات، طرح و نمونه جدید برای محصولات حصیربافی ارائه دهیم؛ یعنی ضمن آنکه در فراوری محصول از همان مواد اولیه اصیل استفاده میشود، فرم و کاربرد جدید برای آنها درنظر گرفته خواهد شد.

او با بیان اینکه در پروژه طراحی و نمونهسازی حصیر خوزستان، علاوه بر فراوری نمونه، پژوهش و آسیبشناسی نیز انجام میشود گفت: براساس قرارداد بخش خصوصی با بازدید از کارگاههای فراوری حصیر مختلف در سراسر استان، به آنالیز طرحها و فرمهای فراوریی خواهد پرداخت و مزیتها و معایب این طرحها را شناسایی خواهد نمود.

معاون صنایع دستی خوزستان اضافه کرد: در وهله بعد سعی میشود با استفاده از نقوش بومی و اصیل استان و نیز مواد اولیه، محصولات جدید، زیبا، مورد پسند و اصیل متناسب با دکوراسیون، هارمونی رنگها و جهان و زندگی امروز، معرفی شوند تا حصیر استان بازار امروزیتر و گستردهتری پیدا کند.

او با بیان اینکه پس از اتمام پروژه، یک کارگاه آموزشی از نمونه محصولات جدید فراوریشده برگزار خواهیم کرد اضافه کرد: هدف ما این است تا با برگزاری این کارگاه آموزشی، صنعتگران سراسر استان با نمونههای جدید و شیوه بافت آنها آشنا شوند، آموزش ببینند و این محصولات را نیز وارد فراوریات و بازار خود کنند.

قاسمی از عملیاتی شدن پروژه در نیمه دوم سال 97 اطلاع داد و توضیح داد: قرارداد این پروژه با بخش خصوص منعقد شده و هم اینک مجری درحال انجام تستهای اولیه است.

او با اشاره به دیگر خدمات پروژه طراحی و نمونهسازی محصولات صنایع دستی در رشته حصیربافی اظهار کرد: ارائه گزارش مکتوب از آسیبشناسی وضع موجود، تحلیل وضعیت موجود فراوریات کار و ارائه راهکارهای بهینهسازی فراوریات در هریک از مقولههای کیفیت مواد اولیه، رنگ، و طرحها، الگوها و هزینههای فراوری، همکاری با مجموعه ستاد و استان تا نهایی شدن طرحها، عملیاتی کردن طرحهای تاییدشده با همکاری کارگاه های استان و ارائه ده نمونه آثار خلاق فراوریشده از رشته حصیربافی ازجمله اقداماتی است که در این پروژه در دستور کار قرار خواهند گرفت.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی خوزستان نمونهسازی سایر محصولات صنایع دستی را از اقدامات آینده حوزه این معاونت دانست و اضافه کرد: سال گذشته در یک قرارداد، نمونهسازی کپو را انجام دادیم و سال جاری به سراغ دومین محصول خود یعنی حصیر رفتیم و امیدواریم در سالهای آینده رشتههای دیگر صنایع دستی را نیز باتوجه به اهمیت و اولویت در لیست نمونهسازی قرار دهیم.

منبع: میراث آریا
انتشار: 1 مهر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 205

به "حصیر خوزستان طراحی و نمونه سازی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حصیر خوزستان طراحی و نمونه سازی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید