خبرنگاران چند نکته در مورد محلول های ضد عفونی کننده

به گزارش مجله مستانه، یاسوج- خبرنگاران- ویروس کرونا با سرعت انتشار بسیار بالا در دنیا گسترده شده و هم اینک یکی از اصلی ترین راه های مقابله با آن استفاده از محصولات ضد عفونی کننده است که می طلبد در مورد استفاده صحیح از آن ها نکاتی را را بیاموزیم.

خبرنگاران چند نکته در مورد محلول های ضد عفونی کننده

از وبسایت وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی دیدن نمایید.

بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تعداد مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کهگیلویه وبویراحمد تا امروز به 176 نفر رسیده و شمار فوتی های ناشی از این ویروس نیز هشت نفر اعلام شده است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران گفت: محصولات ضدعفونی کننده دست برای تاثیرگذاری بر تخریب ویروس کرونا، باید طبق فرمول پیشنهادی سازمان بهداشت جهانی (WHO) بین 70 تا 80 درصد الکل اتانول داشته باشد.

امام بخش قایدی اضافه کرد: با توجه به گسترش توزیع این گونه محصولات در سطح عرضه، معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان، اقدام به نمونه برداری از حدود 200 نمونه محصول ضدعفونی نموده است که بر این اساس، محصولات در سه دسته، تفکیک می شوند.

وی توضیح داد: دسته اول محصولات حاوی ماده سمی متانول هستند، که محلول های حاوی متانول می توانند به وسیله استنشاق و توسط پوست جذب شوند و در صورت سوء استفاده خوراکی، می توانند موجب کوری و مرگ گردد.

قایدی اعلام کرد: همچنین اثرات جبران ناپذیری بر روی سلامتی افراد از جمله آسیب به کلیه ها و کبد به همراه دارد، بنابراین هر گونه مصرف این دسته محصولات برای سلامتی مضر است و باید از سطح عرضع جمع آوری و امحا گردد.

وی مطرح نمود: دسته دوم محصولات حاوی درصد پایین ماده موثره اتانول است و دارای ماده سمی نیست، اما چنانچه درصد الکلی این دسته پایین تر از 70 باشد اثرات ویروس کشی بسیار پایینی دارد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: این موارد ضمن اطمینان بخشی کاذب به مصرف کننده، اثرات موردنظر را ندارد و می تواند در صورت مواجهه فرد با ویروس کورنا باعث انتقال ویروس کرونا گردد.

قایدی با اشاره دسته سوم نیز گفت: این گونه فرآورده های ضدعفونی قاچاق یا فاقد پروانه بهداشتی معتبر هستند و با توجه به آن که به ساخت آن ها نظارتی نبوده، می تواند درصد الکل مورد تایید را نداشته باشد و یا حاوی مواد سمی متانول و سایر ناخالصی ها باشد، بنابراین مصرف آن ها مورد تایید نبوده و عرضه آن غیرمجاز است.

وی تاکید نمود: طبق قوانین وزارت بهداشت، تنها محل مجاز عرضه محلول های ضدعفونی داروخانه ها بوده و هر گونه عرضه خارج از چرخه دارویی کشور غیرمجاز است.

منبع: ایرنا
انتشار: 4 خرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 808

به "خبرنگاران چند نکته در مورد محلول های ضد عفونی کننده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران چند نکته در مورد محلول های ضد عفونی کننده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید