دور جدید گفت و گوها برای حل بحران سد النهضه

به گزارش مجله مستانه، سه کشور مصر، اتیوپی و سودان بار دیگر کوشش می نمایند تا به راه حلی برای خروج از بن بست سد النهضه برسند و گفت و گوها در این زمینه اکنون در پایتخت سودان در جریان است.

دور جدید گفت و گوها برای حل بحران سد النهضه

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، دور جدید گفت و گوها میان مصر، اتیوپی و سودان برای حل معضل سد النهضه از روز گذشته (دوشنبه) در خارطوم شروع شده است. سدی که قرار است بر روی رود نیل احداث گردد و مصر آن را یک تهدید موجودیتی و اتیوپی یک فرصت برای جهش مالی می داند.

به نوشته العربیه، این دور گفت و گوهای سه روزه قرار است به چگونگی آبگیری و راه اندازی سد بپردازد و امروز (سه شنبه) پیشنهادات مصر و اتیوپی در این خصوص مورد بحث و آنالیز قرار می گیرد. پس از آن نیز نشستی در سطح وزرای آبخیزداری سه کشور به مدت دو روز برگزار خواهد شد.

بنابراین گزارش، منابع آگاه امید دارند که سه کشور بتوانند به توافقی که رضایت هر سه را در پی داشته باشد، برسند. در همین حال بعضی نیز بیم آن را دارند که با شکست مذاکرات، مصر دست به اقدامات تنش زا زده یا به دادگاههای بین المللی رجوع کند.

روز گذشته کمیته های فنی متشکل از کارشناسان سه کشور تشکیل شد و آنها پیشنهادات خود را ارائه کردند. پیش بینی می گردد که در روزهای آینده این پیشنهادات با جزئیات آنالیز گردد. مصر پیشنهاد نموده است که آبگیری سد در طول هفت سال صورت گیرد و سطح آب نیز 165 متر از سطح زمین باشد و اتیوپی 40 میلیارد متر مکعب به طور سالیانه آب وارد سد کند. اتیوپی این پیشنهاد را رد نموده است.

موقعیت سد النهضه و کشورهای متأثر از آن

عبدالفتاح السیسی چندی پیش گفته بود که در مورد آبگیری سد النهضه، در عمل صورت گرفته قرار نخواهد گرفت. او همزمان تأکید نموده بود که مصر مخالف توسعه اتیوپی نیست. او در سال 2015 نیز به هنگام امضای توافق (البته ناکام) با اتیوپی درباره سد النهضه ضمن استقبال از رشد و توسعه این کشور گفته بود: مردم اتیوپی به خاطر داشته باشند که حیات و زندگی مردم مصر به رود نیل وابسته است.

السیسی در دیدار اخیر خود با شخصیت های آمریکایی در نیویورک گفته بود: یکی از تهدیداتی که مصر در پی حوادث سال 2011 با آن روبرو شد، ساخت سد النهضه بود. سدی که بر مصر و مردمش تأثیر می گذارد. اما حکومتی نبود که با اتیوپی وارد مذاکره گردد. او با بیان اینکه باید سهم آبی مصر حفظ گردد؛ از اینکه طرفین هنوز به توافق نرسیده اند ابراز تأسف نموده بود.

طبق برنامه اولیه آبگیری سد می بایست در سال 2017 عملیاتی می شد اما اختلافات شدید با مصر و سودان ساخت آن را تا سال 2020 و عملیات آبگیری را تا سال 2022 به تأخیر انداخته است.

با عملیاتی شدن این سد، اتیوپی می تواند به بزرگترین کشور صادر کننده برق در آفریقا با فراوری 6000 مگاوات برق تبدیل گردد. اتیوپی و سودان در این میان منافع خود را دارند. سد النهضه در 20 کیلومتری سودان واقع شده و این کشور زیان آبی قابل توجهی نمی بیند بلکه برای جبران کمبود برق خود به ساخت این سد نیز امید دارد. اما مصر نگران پایین آمده سهم آب خود است؛ آبی که آن را برای شرب، زراعت و صنعت به کار می گیرد.

م

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 18 آبان 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 346

به "دور جدید گفت و گوها برای حل بحران سد النهضه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دور جدید گفت و گوها برای حل بحران سد النهضه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید