رصد متفاوت توریسم قطر

به گزارش مجله مستانه، جام جهانی فوتبال به زودی سرانجام می یابد و گردشگر هایی که برای مشاهده بازی ها به قطر سفر نموده اند به کشورشان بازمی گردند. ایران به عنوان کشوری در همسایگی میزبان جام جهانی ، فرصتی طلایی در اختیار داشت تا بتواند به صنعت گردشگری خود رونق دهد با این حال به گفته مسوولان وزارت میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی حتی یک گردشگر خارجی هم سهم ایران از بازار میلیونی گردشگری جام جهانی نبود. متولی گردشگری علت این امر را مرتبط با چند عامل ایران هراسی شکل گرفته به وسیله رسانه های خارجی، عدم همراهی قطر، قطعی اینترنت و فقدان امکان رزرواسیون هتل های ایران به واسطه تحریم ها می داند. این در حالی است که دکتر اسماعیل قادری عضو هیات علمی گروه گردشگری دانشگاه علامه معتقد است آنچه باعث چنین وضعیتی شده به عدم مدیریت و برنامه ریزی از سوی کشورمان برمی شود.

رصد متفاوت توریسم قطر

به گزارش جهانی اقتصاد، او می گوید: اگر ما نمی توانیم مدیریت درستی داشته باشیم چرا باید مشکل را گردن دیگران بیندازیم. متولی توریستی عنوان می نماید ایران هراسی سبب شده تصویر ذهنی منفی نسبت به ایران شکل بگیرد و مسوول آن رسانه های خارجی فارسی زبان و غیرفارسی زبان هستند. از نگاه مسوولان آنها توانستند تصویری از کشورمان شکل دهند که برای جهانگرد خارجی مجذوب نماینده نباشد. پرسش این است که متولی توریستی که متولی تبلیغ ایران و شکل دادن به تصویر مثبت از کشورمان بوده در این زمینه چه نموده است؟ آنها باید پاسخ دهند در بخش تبلیغات و بازاریابی چه فعالیت هایی اجرا شده که چنین تصویری بهبود یابد و جهانگرد ها متمایل به سفر به کشورمان شوند.

این مدرس توریستی با بیان اینکه زمانی که از ایران هراسی صحبت می کنیم به وقایعی که از سرانجام شهریور در کشورمان آغاز شده تنها اشاره نمی کنیم، افزود: یک سال و نیم است که دولت تازه مستقر شده، البته در دولت های قبل بارها این موضوع مطرح شده که تصویر ذهنی جهانگردان و جهانگرد های خارجی نسبت به ایران منفی است اما هیچ کدام از مسوولان شرح نمی دهند برای برطرف این چالش چه رایزنی هایی انجام داده و چه اقداماتی اجرا شده است. تصویر ذهنی نسبت به ایران امروز شکل نگرفته بلکه این نگرش در دهه های اخیر چنان قوی بوده که کل ورودی های ما 2تا 3 میلیون جهانگرد بوده است.

ضعف در مدیریت تور

او درباره مسائلی که برای بعضی جهانگرد ها در کشورمان به وجود می آید، می گوید: اگر رفتاری باعث می شود جهانگرد در ایران دچار مشکل شود ، این امر به ضعف مدیریت تور برمی شود. مدیر تور است که باید حساسیت های جامعه را به جهانگرد یادآوری نموده و تذکرهای لازم را به او بدهد. نمونه اش اینکه از بعضی رخدادها یا منطقه ها عکاسی نکند یا در مکان هایی حضور نداشته باشد. توریستانی که به کشورمان سفر می نمایند اغلب قانون مدار هستند و از این رو باید به آنها قوانین و حساسیت های کشورمان را یادآوری کنیم. قادری با اشاره به اینکه متولی توریستی باید رایزنی های لازم را با سایر نهادها و ارگان ها داشته باشد، تاکید می نماید: مواردی پیش می آید که ما کاری انجام نمی دهیم و در مقابل توجیهاتی را مطرح می کنیم. نمونه این امر به ایران هراسی برمی شود. پرسش این است که سال جاری ایران هراسی داشتیم ، سال قبل و سال های پیش از آن چه توجیهی داریم؟ واقعیت این است که برای مدیریت درست توریستی باید افرادی که متخصص این حوزه و دلسوز آن هستند در راس قرار بگیرند و کارها را پیش ببرند.

توریستی، نیازمند برنامه ریزی

تحریم هایی که علیه ایران وضع شده مبادلات پولی و بانکی را با چالش روبرو نموده است. آیا همین موضوع را نمی توان عاملی برای عدم جلب جهانگرد خارجی در نظر گرفت؟ این مدرس دانشگاه در این باره پاسخ می دهد: تحریم ها گرچه بی اثر نیست ولی نمی توان تمام بار مشکل توریستی کشور را به دوش این عامل انداخت. باید توجه داشته باشیم که متولی توریستی مجری تور نیست و بخش خصوصی است که کار ورود جهانگرد را انجام می دهد. برای جام جهانی باید تورگردان داخلی را آماده نموده و کارگزاری هم تعریف می کردیم که کارها را انجام دهد. انتظار ما این است که جهانگرد خارجی بدون برنامه به کشورمان سفر کند در حالی که روال توریستی در جهان به این شکل نیست. اگر ما هم می خواستیم بهره ای از بازار توریسم داشته باشیم باید آژانس هایی را معین نموده و کارگزار کار ثبت نام و... را انجام می داد و مجری داخلی نیز اجرا را به عهده می گرفت.

او استدلال دیگر متولی توریستی مبنی بر قطعی اینترنت را هم زیر سوال می برد و شرح می دهد: عدم ورود توریست به ایران در طول جام جهانی ربطی به این مسائل ندارد. توریست جام جهانی جهانگرد خاصی است. آنها اغلب جوان هستند و برای تفریح و تفریح سفر می نمایند. آنها فارغ از زمان مسابقات ترجیح می دهند فعالیت تفریح و تفریحی داشته باشند و در سواحل اسکی روی آب و... را تجربه نمایند. سواحل جنوبی ایران هم گرچه شرایط خوبی برای چنین ورزش هایی دارد اما ما بسترهای لازم را برای این گروه از توریستان نداریم. جهانگرد های جام جهانی اغلب به جای سفر خانوادگی در گروه های محبت آمیز سفر می نمایند و نیازهای خاص خود را دارند. ما به دلایل مختلف نمی توانستیم نیازهای این توریستان را برآورده کنیم ، همین موضوع هم سبب شده اغلب توریستانی که به کشورمان می آیند سالخورده یا میانسال به بالا باشند.

او در این باره که چرا ما نتوانستیم حتی جمع کوچکی از توریستان جام جهانی که در سنین بالاتر هستند را هم جذب کنیم می گوید: متاسفانه برنامه ریزی بلندمدت در این باره نداشتیم. قطر در دهه 70 شمسی یک مشاور هلندی برای برنامه ریزی توسعه توریستی خود استخدام و از همان زمان آغاز به مهیا و آماده سازی زیرساخت های توریستی خود کرد. آنها از سال 2000 تا 2022 در این باره کار کردند، در حالی که ما این بازه زمانی کار خاصی انجام ندادیم و از یک سال پیش تا به امروز در این باره می گوییم که قرار است جهانگرد های جام جهانی را جذب کنیم. ما چطور انتظار داریم این فاصله 20 ساله را پر کنیم و سهمی از جهانگرد های جام جهانی ببریم. سوال این است که برای جام جهانی در ایران چند استادیوم ساخته شد و تخت های هتل ما به چه اندازه افزایش پیدا کرد.

گفته های این مدرس توریستی نشان می دهد برخورد ما با جام جهانی به مثابه یک رخداد ساده بوده در حالی که کشورهایی که توانستند سهمی از این بازار از آن خود نمایند، برنامه ریزی بلندمدت برای آن داشته اند. تا چند روز دیگر این جام هم تمام می شود اما مسائل ما در حوزه جذب جهانگرد خارجی همچنان پابرجا مانده است.

منبع: فرارو
انتشار: 21 آذر 1401 بروزرسانی: 21 آذر 1401 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 2052

به "رصد متفاوت توریسم قطر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رصد متفاوت توریسم قطر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید