روش صحیح نشستن پشت کامپیوتر

به گزارش مجله مستانه، بسیاری از افراد ساعت های زیادی از روز را پشت کامپیوتر خود می گذرانند بدون اینکه بدانند درست ننشستن پشت میز و کامپیوتر چه آسیب هایی می تواند به ستون فقرات برساند.

روش صحیح نشستن پشت کامپیوتر

نحوه صحیح نشستن پشت جایگاه

بهترین حالت نشستن

به گزارش مجله مستانه به نقل از ایلیاد ، بسیاری از جایگاه های اداری و شخصی دارای پشتی و حتی پشتیبان کمر هستند ولی با این حال، از آنجا که ممکن است نوع جایگاه هایی که استفاده می کنید متفاوت باشد، پس بهتر است معیارهای زیر را در نظر بگیرید.

ران پا باید کاملا موازی با جایگاه باشد یعنی کاملا صاف بقرار گیرد.

ساق پا طوری قرار بگیرد که زانوها زاویه 90 درجه ایجاد نمایند

ساق پا و ران پا باید با هم زاویه 90 درجه تشکیل دهد

در صورت امکان، زاویه بین کمر و پا باید بین 100 تا 135 درجه باشد

شانه ها و گردن باید کاملا صاف باشد

چشم ها باید کاملا هم راستا با صفحه نمایش باشد که بدون کشیدن چشم یا گردن بتوانید صفحه نمایش را ببینید

پشتیبان کمر جایگاه را تنظیم کنید

اگر جایگاه شما دارای پشتی کمر، دسته قابل تنظیم یا هر نوع پشتیبان تخصصی است، آن را تنظیم کنید. اگر وجود قطعاتی مثل کوسن یا تکیه گاه بازو، باعث ناراحتی شما می گردد اشکالی ندارد که آن را بردارید.

نزدیک به صفحه کلید بنشینید

نزدیک به صفحه کلید بنشینید

صفحه کلید شما باید مستقیما در جلوی بدنتان قرار گیرد. برای دسترسی به کامپیوتر خود، بدنتان را خم یا کشیده نکنید. در بهترین حالت، صفحه نمایش باید به اندازه یک بازو از شما فاصله داشته باشد.

سر را صاف نگه دارید

اگر سر را در حالتی نگه دارید که چانه را به سینه نزدیک کنید به طوری که بتوانید گردن خود را ببینید، این کار منجر به درد گردن، شانه و کمر می گردد. بنابراین سر خود را بالا نگه دارید حتی اگر مجبور شوید که نگاهتان را پایین بندازید. برای این کار بهتر است ارتفاع صفحه نمایش را طوری تنظیم کنید که در راستای چشمتان قرار بگیرد.

سر را صاف نگه دارید

نفس های عمیق بکشید

کشیدن نفس های کم عمق در هنگام نشستن پشت جایگاه کار ساده ای است ولی این کار منجر به ایجاد مسائل بیشتری می گردد. نفس های عمیق بکشید، بخصوص اگر احساس سردرد دارید. سعی کنید حداقل چند ساعت یک بار یک نفس عمیق بکشید.

مدارک و سایر قطعات اطراف کامپیوتر خود را مرتب کنید

اگر در میز کار خود فضای کافی برای اسناد، تلفن و سایر لوازم جانبی دارید، مطمئن شوید که هرچیز در جای خود قرار گیرد. کامپیوتر باید در مرکز میز شما باشد.

اگر صفحه کلید یا سایر اجزای میز کامپیوترتان قابل تنظیم نیست می توانید با قرار دادن یک تکیه گاه آن ها را تنظیم کنید.

بین کار استراحت کنید

در طول روز بین ساعات کاری استراحت کنید تا مقداری از فشار عضلات کاسته گردد

مطالعات نشان داده است که نشستن مداوم برای سلامتی مضر است. چند دقیقه بایستید، پیاده روی کنید و حرکات کششی انجام دهید. بهتر است بین هر 20 تا 30 دقیقه کار، 1 تا 2 دقیقه استراحت کنید. ساعات استراحت، ناهار و جلسات خود را دور از کامپیوتر انجام دهید و در صورت امکان ایستاده باشید.

چشم تان خسته نگردد

هرچند ممکن است به نظر برسد که چشم هیچ ربطی به کمر و شرایط بدن در پشت کامپیوتر ندارد، ولی خستگی چشم ممکن است منجر به خمیده شدن و کج شدن شما به سمت کامپیوتر گردد. پس، هر 30 دقیقه یک بار چشمان خود را از صفحه نمایش دور کنید.

می توانید از قانون 20/20/20 بهره ببرید. هر 20 دقیقه، به مدت 20ثانیه به چیزی در فاصله حداقل 20فوت (معادل 6 متر) دورتر نگاه کنید.

شما می توانید از عینک های با فیلتر نور آبی بهره ببرید که هم باعث کاهش فشار چشم و هم بهبود خواب در شب می گردد.

به چشمانتان استراحت دهید

ورزش دادن دستان

هنگامی که پشت کامپیوتر خود نشسته اید، بعد از چشم، فعال ترین قسمت بدن، دستان شما می باشد. می توانید با خم کردن انگشتان دست به مفاصل فشار بیاورید یا می توانید یک جسم نرم مثل توپ تنیس را در دست بگیرید و به آن فشار وارد کنید.

تنظیم کردن کامپیوتر با خود

تنظیم کردن کامپیوتر با خود

به یاد داشته باشید که تنظیم بودن موقعیت شما در اولویت است

شما باید کامپیوتر و صفحه کلید را با خودتان تنظیم کنید نه اینکه خودتان را با کامپیوتر و صفحه کلید تنظیم کنید.

نوع کامپیوتری که استفاده می کنید را مشخص کنید

کامپیوترهای رومیزی یک صفحه نمایش جدا از صفحه کلید دارد، در صورتی که لپ تاپ دارای صفحه نمایشی است که مستقیما به صفحه کلید متصل است. کامپیوترهای رومیزی اغلب دارای صفحه نمایش و صفحه کلید قابل تنظیم هستند ولی در تنظیم لپ تاپ محدودیت بیشتری وجود دارد. اگر لپ تاپتان قابل تنظیم نیست می توانید با قرار دادن چیزی زیر آن، ارتفاع لپ تاپ را تغییر دهید. همچنین می توانید از پایه های زاویه دار برای تنظیم شیب صفحه کلید بهره ببرید.

بین صفحه کلید و حاشیه میز بین 10 تا 15 سانتی متر فاصله باشد

صرفنظر از اینکه چه نوع کامپیوتری استفاده می کنید، بهتر است بین صفحه کلید و لبه میز یک فاصله قرار دهید تا فضای کافی برای دست و مچ وجود داشته باشد. اگر این کار برای میز شما امکان پذیر نیست، کمی جایگاه خود را به عقب بکشید یا کمی عقب بنشینید.

تنظیم شیب و ارتفاع صفحه نمایش

در صورت امکان شیب و ارتفاع صفحه نمایش را تنظیم کنید

در ایده آل ترین حالت، ارتفاع مانیتو باید طوری باشد که کاملاً در راستای چشم قرار بگیرد. در صورتی که این امکان وجود نداشته باشد، می توانید با خم کردن صفحه نمایش به سمت بالا یا پایین از خسته شدن گردن و چشم خود جلوگیری کنید. بهتر است بالای صفحه نمایش تقریباً 5 تا 7 سانتی متر بالاتر از سطح چشم قرار بگیرد

شیب صفحه کلید را تنظیم کنید

صفحه کلید باید طوری باشد که شانه ها شل باشد و دستانتان هماهنگ با مچ و ساعد باشد. برای این کار ممکن است لازم باشد که صفحه کلید را به سمت پایین زاویه دهید یا ارتفاع کلی آن را کم کنید. باید بتوانید شیب صفحه کلید رومیزی خود را متناسب با موقعیت نشیمن خود تنظیم کنید؛ برای این کار از صفحات تنظیم شونده مخصوص صفحه کلید بهره ببرید.

برای لپ تاپ این کار کمی سخت است، ولی می توانید از یک تکیه گاه زاویه دار بهره ببرید

از پدهای مخصوص زیر مچ استفاده نکنید

از پدهای مخصوص زیر مچ استفاده نکنید

تنها در صورتی از این پدها بهره ببرید که صفحه کلید خیلی بالاتر از سطح میز قرار گرفته باشد. این پدها ممکن است موقعیت مناسب بازو را به خطر بیاندازند و منجر به خستگی و آسیب دیدگی احتمالی گردد. همچنین ممکن است گردش خون را در دستان شما قطع کند.

تمام ابزارهای مورد احتیاج را نزدیک و در یک سطح قرار دهید

صفحه کلید، ماوس، قلم ها، مدارک و سایر لوازم جانبی شما باید در یک سطح قرار گیرند و در دسترس باشند. این کار باعث می گردد که برای دسترسی به وسایل خود احتیاجی به تغییر شرایطتان نداشته باشید.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 24 آبان 1399 بروزرسانی: 24 آبان 1399 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 1130

به "روش صحیح نشستن پشت کامپیوتر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش صحیح نشستن پشت کامپیوتر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید