شاه عالم در یک نگاه

به گزارش مجله مستانه، شاه عالم در کشور مالزی و در فاصله کمی از کوالالامپور واقع شده است. مسجد سلطان صلاح الدین عبدالعزیز شاه، شهر نورانی آی سیتی و پارک آبی وت ورلد از دیدنی های شاه عالم به شمار می روند.

شاه عالم در یک نگاه

شاه عالم (Shah Alam) مرکز ایالت سلانگور در کشور مالزی، واقع در قاره آسیا است. این شهر در ناحیه های پتالینگ و کلانگ واقع شده است و از شرق با سوبانگ جایا و پتالینگ جایا و از شمال با سلایانگ همسایه است.

جمعیت شاه عالم بیش از 740 هزار نفر و مساحت آن حدود 290 کیلومتر مربع است. بیشتر ساکنان این شهر را مالزیایی ها و بومیان کشورهای جنوب آسیا تشکیل می دهند و بعد از آن چینی ها و هندی ها قرار دارند. عمده مردم شاه عالم مسلمان هستند و اقلیت های بودایی، هندو و مسیحی نیز در میان اهالی وجود دارد. زبان رسمی شاه عالم، مالزیایی است.

شاه عالم در سال 1963، با هدف جایگزین شدن به جای کوالالامپور به عنوان مرکز جدید ایالت سلانگور، تاسیس شد. در سال 1974، کوالالامپور به قلمروی فدرال پیوست و در سال 1978، شاه عالم به عنوان مرکز ایالت اعلام شد.

نوع حکومت در ایالت سلانگور پادشاهی مشروطه است و فرماندار کل را سلطان ایالت مینامند. سلطان ایالت، از میان اعضای خانواده سلطنتی انتخاب میگردد و او را علاوه بر رهبر مسلمانان سلانگور، سرچشمه افتخارات و شکوه ایالت نیز میشمارند. قوه مجریه ایالت را سلطان و هیئت مجریه ایالتی تشکیل میدهند. این هیئت شامل نخست وزیر یا رئیس دولت و 10 عضو دیگر است که همگی از میان اعضای هیئت مقننه ایالتی توسط سلطان انتخاب شدهاند.

آب و هوای شاه عالم استوایی به شمار می رود و میزان تغییرات دما طی فصول کم است. متوسط دمای هوا در طول سال از 23 تا 32 درجه سانتی گراد تغییر می نماید و میانگین بارش سالانه 2.4 هزار میلی متر بر آورد شده است.

فرودگاه بینالمللی کوالالامپور در فاصله 30 کیلومتری از شهر واقع شده است و در آن پروازهایی از/ به آلماتی، پکن، ملبورن، سنگاپور، لندن، هنگ کنگ، ابوظبی، آمستردام، استانبول، تهران و بعضی مقاصد داخلی و خارجی دیگر برقرار است. همچنین با استفاده از قطار می توان به کوالالامپور و کلانگ دسترسی داشت. برای جابجایی های درون شهری، اتوبوس ها گزینه خوبی محسوب می شوند.

شما برای خرید در شاه عالم می توانید به ستیا سیتی مال (Setia City Mall)، بازار شبانه ستیا عالم (Setia Alam Night Market) و آئون مال شاه عالم (AEON Mall Shah Alam) سر بزنید.

از محبوب ترین دیدنی های شاه عالم می توان مسجد سلطان صلاح الدین عبدالعزیز شاه (Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah Mosque)، باغ ملی گیاه شناسی شاه عالم (Shah Alam National Botanical Park)، باغ دریاچه شاه عالم (Shah Alam Lake Garden) و شهر نورانی آی سیتی (I-City) را نام برد.

دیگر دیدنی های شاه عالم شامل گالری خیابانی لامان سنی 7 (Laman Seni 7)، موزه سلطان عالم شاه (Sultan Alam Shah Museum)، پارک آبی وت ورلد شاه عالم (Wet World Water Park Shah Alam) و پارک موضوعی اسنوواک آی سیتی (SnoWalk @i-City) می گردد.

منبع: کجارو / tripadvisor.com / wikitravel.org / en.wikipedia.org
انتشار: 12 آذر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 419

به "شاه عالم در یک نگاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شاه عالم در یک نگاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید