فاصله بین فراوری و خواندن محصولات مکتوب در کشور زیاد است

به گزارش مجله مستانه، به گزارش خبرنگاران، سید عباس صالحی جمعه شب در مراسم افتتاح نمایشگاه کتاب مشهد اظهار کرد: ناشران خصوصی طی 40 سال گذشته رشد خوبی در کشور داشته اند و قدم به قدم توانسته ایم این حوزه را توسعه دهیم و در کنار آن به ساخت کتابخانه های عمومی نیز توجه شده است.

فاصله بین فراوری و خواندن محصولات مکتوب در کشور زیاد است

وی اضافه نمود: نمی توان نادیده گرفت که اتفاقات قابل توجهی در حوزه فرهنگ مکتوب کشور پدید آمده و حجم کمی و کیفی مالفان و ناشران خصوصی نیز افزایش یافته و باید مسیر آمده را نگاه کنیم تا امیدوار شویم و راه باقی مانده را نیز ببینیم تا تلاشمان را زیاد کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد: در حوزه مکتوب دشواری هایی داریم که مهم ترین آن فاصله بین فراوری و خواندن است و آمار های مختلف از میزان خواندن راضی نماینده نیست و البته ناامید نیز نیستیم. پژوهش صورت گرفته در سال 94 نشان می دهد فضای مطالعه در کشور 12.5 دقیقه در روز است که این میزان در خراسان رضوی 4 دقیقه بیشتراست.

صالحی اظهار داشت: در کل کشور 59 درصد پاسخگویان اعلام نموده اند کتاب غیر درسی را مطالعه نمی نمایند و که این آمار در شهرها و روستاها و سنین مختلف متفاوت است و به صورت کلی زنان بیشتر از مردان کتاب غیر درسی می خوانند.

وی گفت:اینکه در حوزه خرید کتاب هم اندازه فراوری اهتمام نداریم یک مشکل است که اگر حل نگردد فرهنگ کتاب در کشور دچار مشکل اساسی خواهد شد.بحران یک کشور تنها بحران ذرات معلق در هواو کم آبی نیست و بحران کم خواندن و کتاب کم خریدن نیز مهم است.

وزیر آموزش و پرورش تاکید نمود: نظام و آموزش و پرورش کمتر متوجه مطالعه آزاد است، خانواده ها کمتر بر خواندن کتاب توجه دارند ورسانه ها نیز به فرهنگ مطالعه توجه کمی دارند.

صالحی اظهارکرد: اتفاقاتی از قبیل نمایشگاه های کتاب مرهم و دارو نیستند و مسکنی برای درگیر کردن مردم با مسئله خواندن است که تاثیر خود را دارد و باید آنها را به درمان پایدار تبدیل کنیم.نمایشگاه کتاب در واقع دانشگاه و جریان فرهنگی است که بر محوریت کتاب شکل می گیرد.

وی در ادامه به ارائه آماری از حوزه نشر در کشور پرداخت و گفت: تعداد عناوین چاپ شده در دهه اول انقلاب 35 هزار مورد بود که این میزان در حال حاضر به 724 هزار عنوان رسیده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهارکرد: حوزه کتاب همانند صنعت نفت شاخه های مختلف و فرآورده های متفاوتی دارد و صدها هنر دیگر در کنار این حوزه متولد می گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 26 فروردین 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 15

به "فاصله بین فراوری و خواندن محصولات مکتوب در کشور زیاد است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فاصله بین فراوری و خواندن محصولات مکتوب در کشور زیاد است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید