مشهورترین و زیباترین کاخ های تهران کدامند؟

به گزارش مجله مستانه، آشنایی با معروف ترین و زیباترین کاخ های تهران

انتخاب تهران به عنوان پایتخت و اهمیت و جایگاه سیاسی که این شهر از دوره شاهان قاجار به بعد کسب کرد، باعث به وجود آمدن کاخ های بسیاری در تهران شد. شاهان قاجار برای استحراحت و پذیرایی از مهمانان ویژه خود کاخ های با عظمتی در مناطق خوش آب و هوای تهران به ویژه منطقه شمیرانات بنا کردند. شاهان پهلوی نیز به مراودات سیاسی با کشورهای خارجی و بازگشت به حکومت های سیاسی بسیار اهمیت می دادند. از این رو بسیاری از کاخ های قجری در دوران پهلوی ویران شدند و به جای آن ها کاخ هایی با شکوه و عظمت بیشتری در دوران پهلوی بنا شد. به دلیل قدمت نه چندان زیادی که کاخ های تهران دارند نسبت به سایر کاخ های ایران استوارتر مانده اند و چندان تخریب نشده اند.

مشهورترین و زیباترین کاخ های تهران کدامند؟

وجود کاخ های تهران این شهر را از سایر شهرهای ایران متمایز کرده است و به همین دلیل بسیاری از گردشگران ایرانی و خارجی در سفر به تهران اولین جایی را که برای بازدید انتخاب می کنند، کاخ های تهران است. در ادامه شما را با زیباترین کاخ های تهران آشنا می کنیم. با خبرنگاران همراه باشید.

کاخ گلستان

کاخ گلستان تهران را می توان شاهکاری از دوره قاجار و یکی از زیباترین کاخ های تهران دانست که در سال 2013 به ثبت میراث جهانی یونسکو رسید. کاخ گلستان تجسمی از هنر و معماری ایرانی متاثر از فرهنگ غرب است. کاخ گلستان که محل حکومت شاهان قاجار بوده است یکی از قدیمی ترین کاخ های تهران محسوب می گردد. این کاخ زیبا در باغی مصفا با چندین استخر ساخته شده است.

تاریخچه ساخت کاخ گلستان به دوران صفویه و شاه عباس صفوی برمی گردد، اما این کاخ بعدها توسط خاندان قاجار به عنوان مرکز حکومت انتخاب شد و ناصرالدین شاه با تاثیر از کاخ های اروپایی بخش هایی مانند کاخ گل ها را به این مجموعه اضافه کرد. در حال حاضر کاخ گلستان شامل هشت بخش اصلی است که از آن جمله می توان به موزه ها، باغ ها و مرکز سرسبز مجموعه که با دیوارها و دروازه ای احاطه شده است، اشاره کرد.

تخت مرمر، خلوت کریمخانی، نگارخانه، موزه سلطنتی، تالارهای اصلی، حوضخانه، تالار برلیان، شمس العماره، عمارت بادگیر، عکاسخانه، تالار الماس و کاخ ابیض مهم ترین بخش های کاخ گلستان را تشکیل می دهند.

کاخ گلستان تهران

ساعت کاری کاخ گلستان تهران:

بهار و تابستان:از ساعت 9:30 لغایت 18:30 (فروش بلیط شش ماهه اول سال تا ساعت 17:30)

پاییز و زمستان: از ساعت 9 لغایت 18:30 (فروش بلیط در شش ماهه دوم سال تاساعت 17:30)

برای بازدید از مجموعه کاخ گلستان حداقل به دو ساعت زمان نیاز است.

شماره تلفن کاخ گلستان تهران: 02133111811

آدرس کاخ گلستان تهران: تهران،خیابان پانزده خرداد،میدان ارگ

کاخ سعدآباد

مجموعه فرهنگی و تاریخی سعدآباد در زمینی به مساحت 110 هکتار ساخته شده و در دامنه های فرح بخش توچال و دارآباد واقع شده است. امتداد کاخ سعدآباد از شمال به دامنه های البرز، از شرق به گلابدره، از غرب به ولنجک و از جنوب به تجریش می رسد. در دوره قاجاره کاخ سعدآباد به عنوان کاخ تابستانی خانواده سلطنتی استفاده می شد. این کاخ در دوران پهلوی توسعه پیدا کرد و با الحاق باغ های مختلف به آن، به کاخ تابستانی خاندان پهلوی تبدیل شد.

بعدها و در ادوار مختلف، ویلاهای دیگری به این مجموعه اضافه شدند. در دوره پهلوی 18 کاخ بزرگ و کوچک با هنر و معماری ایرانی به مجموعه کاخ سعدآباد افزوده شد. پس از انقلاب اسلامی ایران، کاخ سعدآباد تهران تبدیل به موزه شد که در حال حاضر از مجموعه این موزه تنها دو کاخ سفید و کاخ سبز برای بازدید عموم هستند و دیگر کاخ موزه ها و ساختمان های این مجموعه با توجه به ویژگی خاص خود به قشر خاصی از بازدیدکنندگان اختصاص پیدا کرده اند.

از مجموعه کاخ سعدآباد می توان به کاخ موزه ملت (کاخ سفید)، موزه هنرهای زیبا، کاخ موزه سبز، موزه استاد بهزاد، موزه نظامی، موزه ظروف سلطنتی، موزه سلاح های سلطنتی، موزه ماشین های سلطنتی، موزه آشپزخانه سلطنتی، موزه خط و کتابت استاد میرعماد، موزه برادران امیدوار، موزه اسناد و مدارک تاریخی سعدآباد، موزه صنایع دستی و تاریخ معاصر، موزه هنرهای ملی و موزه آب سعدآباد اشاره کرد.

کاخ سعد آباد تهران

ساعات کاری کاخ موزه سعدآباد تهران: همه روزه از 9 صبح الی 5 بعد از ظهر

شماره تلفن کاخ سعدآباد تهران: 02122752031

آدرس کاخ سعدآباد تهران: تهران، خیابان ولیعصر، خیابان زعفرانیه، خیابان شهید کمال طاهری

کاخ نیاوران

کاخ نیاوران به مساحت 9000 متر مربع در شمال تهران واقع شده است. این کاخ متشکل از چندین ساختمان و موزه است. کاخ صابحقرانیه از زمان ناصرالدین شاه قاجار به این مجموعه اضافه شد. ساختمان اصلی کاخ نیاوران در سال 1347 تکمیل شد و تا انقلاب اسلامی ایران نخستین اقامتگاه محمد رضا شاه و خاندان پهلوی بود. کاخ اصلی در سال 1337 توسط محسن فروغی معمار مشهور ایرانی طراحی شد، اما ساخت آن به تعویق افتاد و تا سال 1346 به طول انجامید.

در حال حاضر کاخ نیاوران متشکل از 5 موزه (موزه کاخ نیاوران، کوشک احمد شاهی، کاخ صاحبقرانیه، موزه جهان نما و کتابخانه شخصی) است. از دیگر جاذبه های فرهنگی، تاریخی و طبیعی کاخ نیاوران می توان به تالار آبی، سینمای اختصاصی کاخ نیاوران، گالری جهان نما و باغ نیاوران اشاره کرد.

کاخ نیاوران تهران

ساعت کاری کاخ نیاوران: همه روزه از 9 صبح الی 5 بعد از ظهر

شماره تلفن کاخ نیاوران: 02122282012

آدرس کاخ نیاوران تهران: تهران، میدان شهید باهنر (نیاوران)، مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

عمارت مسعودیه

عمارت مسعودیه در سال 1258 توسط مسعود میرزا ملقب به ظل السلطان، فززند ناصرالدین شاه قاجار در زمینی به مساحت 4000 متر مربع ساخته شد. ظل السلطان حاکم اصفهان بود و این کاخ را به عنوان محل اقامت خود در تهران بنا کرد. عمارت مسعودیه تهران یکی از زیباترین کاخ های تهران است که در نزدیکی میدان بهارستان واقع شده است. نزدیکی عمارت مسعودیه به میدان بهارستان و ساختمان مجلس تهران باعث شده تا این عمارت شاهد حوادث بیشماری در تاریخ کشور باشد.

ساعات کاری عمارت مسعودیه: یکشنبه تا جمعه از 9 صبح الی 8 شب

شماره تلفن عمارت مسعودیه: 02133992012

آدرس عمارت مسعودیه: تهران، خیابان جمهوری، نرسیده به بهارستان، خیابان ملت، تقاطع خیابان اکباتان

باغ موزه نگارستان

قصر نگارستان یکی از بناهای تاریخی ایران است که در دوران فتحعلی شاه قاجار به عنوان اقامتگاهی ییلاقی بین سال های 1228-1222 ساخته شد. این قصر در ابتدا دارای وسعت زیادی بوده اما در طول تاریخ و پس از تخریب های بسیار، هم اکنون تنها 11469 متر مربع آن باقی مانده است.

قصر نگارستان در ابتدا شامل باغ، عمارت ها و تالارهای باشکوهی چون عمارت دلگشا، تالار سلام، تالار قلمدان و چندین حوضخانه بوده است که در حال حاضر تنها از میان عمارت های این باغ دو عمارت دلگشا و تالار قلمدان باقی مانده است. این باغ دارای 64 اتاق، چهار تالار، کتابخانه ای با چهار سالن و 600 متر زیر بنا است. تالارهای این باغ مزین به آینه کاری، نقوش طلایی و چلچراغ های نفیس هستند.

باغ موزه نگارستان تهران

شماره تلفن باغ موزه نگارستان: 02133119098

اطلاعات کافه و رستوران: 33900138 و 33945460

ساعات کاری باغ موزه نگارستان:

مجموعه موزه ها: از ساعت 9 تا 18

محوطه باغ: از ساعت 9 تا 22

کافه: از ساعت 9 تا 22 (شماره تماس: 33900138)

رستوران: از ساعت 12 تا 17 (شماره تماس: 33945460)

لازم به ذکر است دوشنبه ها فقط مجموعه موزه های باغ تعطیل است، اما امکان بازدید از فضای سبز و محوطه باغ نگارستان و کافه و رستوران فراهم می باشد.

آدرس باغ موزه نگارستان: تهران، میدان بهارستان، جنب ایستگاه مترو، خیابان دانش سرا، خیابان شریعت مدار رفیع

منبع: فلای تودی
انتشار: 11 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 975

به "مشهورترین و زیباترین کاخ های تهران کدامند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشهورترین و زیباترین کاخ های تهران کدامند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید