معماری مساجد و فرش سجاده ای

به گزارش مجله مستانه، جستجو در هنرهای سنتی ایران نشان از این دارد که اکثر معانی و نمادها برخواسته از باورهای اسلامی و ایرانی است.

معماری مساجد و فرش سجاده ای

به گزارش خبرنگاران، بنابراعلام فرش کوروش، بر اساس دیدگاه های اسلامی، نمادها و تمام چیزهای این جهان رمز و نشانه از عالم معنا است. بنابراین هنرمند ایرانی اسلامی برای بیان مفاهیم و معانی از زبان تمثیل استفاده می کند. از بهترین شیوه ها و روش های ظهور نمادها در هنر ایران، معماری و به خصوص معماری مساجد و طراحی فرش است. در معماری با ایجاد فرم های نمادین تلاش بر این است که معنا را به بییننده منتقل کنند. برای مثال مناره، به دلیل اندازه و شکل خود در معماری مسجد، نشانه ای از پیوند میان زمین و آسمان است. اجزای معماری در مساجد در کنار یکدیگر فضایی را ایجاد می کنند که حس تقدس و آسمانی بودن را به انسان القا کند. که این شیوه خود ریشه در فرهنگ ایرانی و اسلامی دارد.

فرش نیز همانند سایر هنرهای سنتی دیگر، بیانگر دیدگاه طراحان خود است. این اصول به عنوان شیوه بیان و اصول زیبایی این هنر تبدیل شده است. فرش بازتابی از نقش ها و و طرح های نمادین با الهام از باورها و اندیشه های انسان است. بنابراین در فرش نمازخانه و طراحی آن تلاش بر این است که بتوان مفاهیم قدسی را بیان نمود.

مذهب یکی از مهمترین عوامل اثرگذار در هنر برای پدید آوردن طرح های نو است. در اسلام نماز گزاردن روی فرش، باعث تولید فرش هایی به اسم سجاده و یا فرش سجاده ای شده است. در طراحی این فرش ها از شکل هیچ حیوان و انسانی استفاده نمی شود. مهمترین شاخصه در طراحی این فرش ها نقش محراب در زمینه آن است. ریشه این طرح را که علاوه بر محراب، در ایروان و سر در مساجد و اماکن زیارتی نیز دیده می شود، در آیین کهن ایرانی باید سراغ گرفت. همان طور که مناره در معماری نشان از جهان بالاتر دارد در هنر فرش و قالی بافی این نماد با درخت جانشین شده است. در واقع نماد درخت که یکی از کهن ترین نمادهای ایران باستان است، پس از اسلام نیز از زیباترین تعابیر بهشتی تبدیل شده است.

درخت به واسطه ریشه فرو رفته در زمین و شاخه های بالا رفته در آسمان، به عنوان نماد ارتباطی میان زمین و آسمان ها شناخته شده است. در هنرهای تجسمی ایران با استفاده از نقش درخت، مثلث، شمسه سعی بر این بوده که با ایجاد کشش حس بصری به بالا به خالق و جهان معنا اشاره کرد. مناره نیز با ارتفاع بلند خود که به سوی آسمان ها برافراشته شده است نظر را به سمت آسمان می کشاند.

هنرمند قالی باف ایرانی که در پی طرحی بی نظیر برای سجاده نماز بوده است، بهترین طرح را مکانی می دیده است که فرد در آن مشغول عبادت خداوند است. بنابراین هنرمند در فرش سجاده، محراب و در محراب نقش می کنند تا مومن با نظر به او به سوی خداوند کشیده شود.

گروه تولیدی فرش سجاده ای کاشان پیشتاز در زمینه تولید فرش دست بافت گونه در طراحی فرش های اصیل ایرانی با بهترین کیفیت تمام تلاش خود را در زمینه جلب رضایت مشتری انجام می دهد تا مشتریان گرامی محصولی با کیفیت را در منزل و مساجد خود داشته باشند.

خریداران فرش سجاده ای و فرش نمازخانه ای جهت خرید فرش می توانند با مراجعه به نمایشگاه مرکزی کارخانه فرش کاشان در تهران یا سایت bfarsh.com از مشاوران این مجموعه در جهت خرید فرش ماشینی و یا فرش مسجد مشاوره بگیرند.

فرش کوروش با تنوع بسیار زیادی در طرح و رنگ در نمایشگاه تهران آماده پذیرایی از مشتریان گرامی می باشد.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 آبان 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 382

به "معماری مساجد و فرش سجاده ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معماری مساجد و فرش سجاده ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید