نمایشگاه سی و چهارم: فروش بیشتر یا کتاب گرانتر

به گزارش مجله مستانه، قائم مقام و سخنگوی سی وچهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از فروش بیش از 401 میلیارد تومانی در این نمایشگاه اطلاع داد آیا این عدد نشانه رونق فروش کتاب در نمایشگاه بود؟

نمایشگاه سی و چهارم: فروش بیشتر یا کتاب گرانتر

خبرنگاران- فرشاد شیرزادی: طبق گزارش ستاد خبری سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، علی رمضانی، قائم مقام و سخنگوی سی وچهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در پیامی در فضای مجازی نوشت: مجموع فروش سی وچهارمین نمایشگاه کتاب تهران بیش از 401 میلیارد تومان بوده است.

وی نوشت: مردم عزیز سراسر کشور 251 میلیارد و 290 میلیون تومان در بخش حضوری و 149 میلیارد و 800 میلیون تومان در بخش مجازی کتاب خریدند.

تعداد کتاب های خریداری شده بیش از 3/5 میلیون نسخه تخمین زده می گردد.

علی رمضانی در فراز دیگری از سخنانش اشاره نمود که تعداد نسخ فروش رفته در بخش مجازی(دقیق) 1/369/606 نسخه است. بعلاوه تخمین تعداد نسخه های فروش رفته در بخش حضوری (بر اساس میانگین قیمت کتاب های فروش رفته در بخش مجازی) 2/297/529 نسخه است.

اما حقیقت اینجاست که با نگاهی دقیق تر به آمار می توان گفت که اندازه فروش کتاب نسبت به نمایشگاه سیو سوم تغییر چندانی در کف آمار خانه کتاب و ادبیات نداشته است.

مجید غلامی جلیسه، پژوشهگر که این روزها بیش از هر مدیر سابق دیگر در پی اعداد و ارقام دقیق است و با ظرافت به این ارقام می نگرد در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران مطرح نمود: اندازه فروش سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران در مجموع فیزیکی و مجازی 339 میلیارد تومان اعلام شده است.

160 میلیارد تومان در کارتخوان های رسمی، 65 میلیارد تومان در کارتخوان های غیر رسمی که این خود جای بحث و آنالیز دارد. چرا که به جرأت باید گفت این چه صیغه ای است و شما چطور اندازه تراکنش کارتخوان های غیر رسمی و کارت به کارت و پول نقد را به دست می آورید؟ پاسخ به این پرسش هم قدری پیچیده و مبهم از آب در خواهد آمد. مسئولان نمایشگاه اعلام کردند که 114 میلیارد تومان هم بخش مجازی کتاب به فروش رسیده است. جلیسه با آنالیز قیمت کتاب ار پارسال تا سال جاری آمار دقیق تری پیش روی مخاطبان قرار داد و اضافه کرد: میانه قیمت کتاب در سال 1400 مبلغ 54000 تومان بوده که با 54 درصد افزایش این قیمت در سال 1401 به 84000 تومان رسیده است. یعنی اهالی کتاب در نمایشگاه سال جاری کتاب هایی خریداری نموده اند که 54 درصد نسبت به سال قبل گران تر بوده است.

این 54٪ صرفا برگرفته از آمار خانه کتاب است که بدون شک دقیق و درست نیست و اندازه افزایش قیمت کتاب نسبت به سال گذشته بیش از این است.

فروش نمایشگاه سی و سوم در اردیبهشت سال 1401 چقدر بوده است؟

این پژوهشگر حوزه کتاب و ادبیات معاصر شرح داد: مجموع فروش در بخش مجازی و فیزیکی 211 میلیارد تومان اعلام شد. یعنی اندازه فروش نمایشگاه سی و چهارم تنها 60 درصد بیشتر از نمایشگاه سی و سوم است. پس به احتساب افزایش قیمت کتاب و با وجود گستردگی فروش مجازی و اضافه کردن حدود 200 کتابفروش نمایشگاه سال جاری 4 درصد فروش بیشتر نسبت به سال قبل داشته ایم که این آمار در واقع نسبت به سال گذشته فیریز شده و در برترین حالت به قول تهرانی ها یر به یر است.

  • پانزده کتاب پرفروش از سه ناشر در نمایشگاه سی چهارم
  • ورود کتابفروشی ها به نمایشگاه را انتظار می کشیدم و به فال نیک می گیرم

حال کتاب در ایران چطور است؟

جلیسه، که در کارنامه خود مدیر عاملی وقت خانه کتاب و ادبیات ایران را در کارنامه خود دارد تأکید کرد: شرایط نمایشگاه سال جاری باوجود حجم وسیع تبلیغات برای تشویق مردم به حضور در نمایشگاه آن هم با هزینه های گزاف تبلیغی و تشویقی گواهی صادق بر حال بد ایران و کتابش است اما کو گوش شنوا؟!

این در حالی است که هم تعداد ناشران نسبت به سال گذشته حدود یک چهارم افزایش یافته و هم نسبت به سال قبل کتابفروشان نیز مجوز فروش در این رویداد بزرگ فرهنگی را یافته اند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 4 خرداد 1402 بروزرسانی: 4 خرداد 1402 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 2126

به "نمایشگاه سی و چهارم: فروش بیشتر یا کتاب گرانتر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایشگاه سی و چهارم: فروش بیشتر یا کتاب گرانتر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید