پنج پیشنهاد و انتقاد جنبش عدالت خواه دانشجویی پیرامون صداوسیما خطاب به جبلی

به گزارش مجله مستانه، اتحادیه جنبش عدالت خواه دانشجویی طی نامه ای به پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما، پیرامون عملکرد این سازمان در دوره های گذشته و رویه آن، نقدها و پیشنهاداتی را مطرح و از وی برای حضور در جلسه دانشجویی دعوت کرد.

پنج پیشنهاد و انتقاد جنبش عدالت خواه دانشجویی پیرامون صداوسیما خطاب به جبلی

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرنگاران، اتحادیه جنبش عدالت خواه دانشجویی طی نامه ای به پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما، پیرامون عملکرد این سازمان در دوره های گذشته و رویه آن، نقدها و پیشنهاداتی را مطرح و از وی برای حضور در جلسه دانشجویی دعوت کرد که متن این نامه به توضیح زیر است:

جناب آقای پیمان جبلی

ریاست محترم سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

سلام علیکم

چنانچه مستحضرید جنبش عدالتخواه دانشجویی همیشه با حساسیت کامل سیاستگذاری های سازمان صدا و سیما و مدیران آن را رصد نموده و از دیرباز با پیشنهادات و نقدها خود سعی بر ارتقای این سازمان داشته است. لذا با توجه به انتصاب حضرت علی به سمت ریاست این سازمان لازم می دانیم نقدها و پیشنهاداتی را که برای بهبود اذیت اسفناک فعلی ضروری و فوری در پنج سرفصل مطرح کنیم. گفتنی است که موارد زیر در بازی های کوتاه مدت چندماهه دست یافتنی است:

1. از مهم ترین ایرادات دوره اخیر صدا و سیما اهمیت قائل شدن به مردم عدم حضور آنان و مطالباتشان به مطالبات مستضعفان در برنامه ها و اقدامات صدا و سیما به ویژه در معاونت سیاسی است؛ به نحوی که آحاد مردم از کارگران و معلمان مردم شهر و روستا احساس می نماید جایی در قبرستانی که قرار بود ملی باشد ندارند. صدا و سیما بیش از اینکه صدای مردم باشد تبدیل به روابط عمومی سازمان های حاکمیتی و محلی برای پرداختن به نقاط ضعف دیگر کشورها شده است. تغییر در این رویکرد دولت باید به طور ویژه مورد توجه قرار گیرد؛ به نحوی که در کوتاه مدت این تغییر رویه را در تمامی بخشهای صدا و سیما ببینیم.

2. آقای جبلی شما به تحمل سازمان صداوسیما هستید. از اصلی ترین الزامات این تحول داشتن برنامه جامع احیای سازمان صدا و سیما است. لذا پیشنهاد می شود و در همین ماه اول دوره مدیریتی خود به تهیه برنامه همراه با گنبدی اجرایی و زمان بندی مناسب بپردازید. بعلاوه این برنامه را به صورت عمومی منتشر نماید تا خاتمه معیارهای ارزیابی برای مردم وجود داشته باشد که بتواند در سطح فرایند تحول صدا و سیما را رصد و نظارت کرد. در غیر این صورت باید بدانید که این فرصت ها با کارهای نمایشی و مقطعی به سرعت سپری خواهد شد در حالی که در همچنان بر همان پاشنه می شود.

3. امروز شفافیت یکی از مهم ترین ابزارهای نظارت عمومی بر ساختار آن می باشد و بدون تحقق آن نظارت دقیق مردمی امکانپذیر نیست. شفافیت آورده بودند از مطالبات همیشگی رهبر معظم انقلاب هم بوده است. لذا می توان گفت آزمون شفافیت آزمون خوبی برای سنجش اندازه تحول خواهی شما خواهد بود. معینات شفافیت صدا و سیما در دو موضوع بسیار اهمیت دارد. مثال اول این موضوع بازرگانی سازمان است. بخشی که در این سالها تهدید به تاریخ خانه مخفی شده که هر لحظه در آن احتمال فساد و ناکارآمدی وجود دارد. مورد دیگه هم مربوط به ساز و کارها و قرارداد برنامه ها و عوامل برنامه هاست.

4. تحولی که در دوره ریاست شما لازم صورت بگیرد، برکناری مدیران خسته، بازنشسته و جوانان محافظه کار است. افرادی که چندین دهه است که در بدنه سازمان حضور دارد و مانع هرگونه تحولی هستند. البته که خطر گروه دوم یعنی جوان محافظه کار می تواند بیش از اولی باشد و چه بسا شناسایی این ها هم پیچیده تر باشد. البته اگر از بین برای برخورد با جوانان محافظه کار که شاید پشتوانه های قوی داشته باشند، در شما باشد؛ شناختشان کار چندان دشواری نخواهد بود. ادامه همکاری این افراد از دو جهت با سازمان صدا و سیما مضر است. اولا با توجه به تحولات پرشتاب رسانه در دنیا عملاً توانایی همگام با تحولات را ندارند و تبدیل به موانع بزرگی در راه تحول شده اند. دیگر اینکه اینها اگر افراد تحول خواه و توانایی بودن در همین چند به چند سالی که در سازمان بودن این کار را می کردند. مدیرانی که طبق بعد ها آقای علی عسگری قرار بود بعد از 22 بهمن 97 برکنار شوند اما تا همین امروز با جایگاه های خود محکم تکیه زده اند.

5. متاسفانه در دوره قبل شاهد بودیم که این سازمان در اندک مواردی هیچگاه حاضر به پاسخگویی مستقیم نشد. اولین و آخرین بار که ایران علی عسگری شنوایی انتقاد و پیشنهاد دانشجویان بود به 16 آذر 60 سال پیش برمی شود که البته در خصوص اطمینان سهم تهران به دانشگاه را به خود نداده و دفتر خود جلسه را برگزار کردند. البته با گزارش های فرمایش بعد آن معین شد که جلسه صرفا نمایشی بوده است. بعد از آن ایشان هیچ گاه حاضر به پاسخگویی در مجامع دانشجویی نشد؛ علی رغم این که ده ها بار از طرف تشکل های مختلف از ایشان دعوت به عمل آمده بود.

برای تحول در سازمان پیش از هر چیز ضروری است که رئیس سازمان، معاونین و روسای شبکه ها در این مقوله تغییر رویکرد داشته باشد. لذا پیشنهاد می شود از همین ابتدا ساز و کارهای معین برای پاسخگویی و گزارش دهی برای خود و دیگر مسئولین سازمان معین نمایید.

جنبش عدالتخواه دانشجویی و پیشنهادات بسیار دیگری در رابطه با روینمودهای فرهنگی و سیاسی و اجتماعی در سازمان صدا و سیما دارد که در این مقال نمی گنجد؛ لذا از شما دعوت می کنیم با حضور در جلسه به میزبانی دانشجویان به نقدها و پیشنهاد اداره و منتقدین صدا و سیما گوش فرا دهید و به سوالات آنان پاسخ دهید.

اتحادیه جنبش عدالت خواه دانشجویی

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 25 مهر 1400 بروزرسانی: 25 مهر 1400 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 1704

به "پنج پیشنهاد و انتقاد جنبش عدالت خواه دانشجویی پیرامون صداوسیما خطاب به جبلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پنج پیشنهاد و انتقاد جنبش عدالت خواه دانشجویی پیرامون صداوسیما خطاب به جبلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید