توافق با چین به کاهش تنش ایران و آمریکا منجر می گردد

به گزارش مجله مستانه، به گزارش خبرنگاران، شیرین هانتر عضو شورای روابط خارجی آمریکا و استاد دانشگاه جورج تاون با ارسال یادداشتی به وبگاه خبری میدل ایست آی به آنالیز این واقعیت پرداخت که چگونه توافق میان ایران و چین می تواند توازن قدرت در غرب آسیا را تغییر دهد.

توافق با چین به کاهش تنش ایران و آمریکا منجر می گردد

با ما همراه باشید و با تور ارزان چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

عضو شورای روابط خارجی آمریکا با تأکید بر لزوم تأئید توافق مذکور میان دو کشور در مجلس شورای اسلامی ایران در این خصوص نوشت: توافق جاری می تواند موقعیت منطقه ای چین را تقویت نموده و رجحان راهبردی آمریکا در خلیج فارس را تضعیف کند.

* سیاست چرخش به شرق

استاد دانشگاه جورج تاون در ادامه می افزاید: دلیل اصلی چرخش ایران به سوی چین و کشورهای آسیائی- که از آن به عنوان سیاست چرخش به شرق یاد می گردد- کوشش های مکرر در یکی از دولت های اسبق ایران برای توسعه روابط مالی با غرب به عنوان مقدمه ای برای روابط بهتر سیاسی است. برای اشاره به آخرین کوشش ایران در این جهت می توان به توافق هسته ای سال 2015 (برجام) اشاره نمود. پس از این توافق، تهران از فعالیت بوئینگ، ایرباس و نیز شرکت های اروپائی و آمریکائی از قبیل توتال استقبال کرد؛ اما پاسخ به ایران، مثبت نبود.

وی ادامه داد: در عوض در سال 2018 میلادی، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از این توافق خارج شد و تحریم هائی را شامل فروش نفت بر ایران وضع کرد. این اقدامِ ترامپ حتی میانه روها در ایران را نیز متقاعد کرد که واشنگتن به بهبود روابط با تهران علاقه ای ندارد؛ بلکه آمریکا خواهان تغییر حاکمیت در ایران است. مخالفان روابط بهتر میان ایران و آمریکا هم به این نتیجه رسیدند که پکن ناجی بالقوه و محافظی در برابر فشارهای آینده واشنگتن شامل تحریم های شورای امنیت سازمان ملل است.

* کاهش تنش

شیرین هانتر در این باره ادامه داد: در صورتیکه توافق میان ایران و چین اجرائی گردد، می توان به احیای اقتصاد ایران یاری نموده و سیاست این کشور را تثبیت کند. چنین بهبود مالی و سیاسی موجب ارتقاء موقعیت و صندلی ایران در منطقه شده و شاید به جای دنباله روی کورکورانه از سیاست های آمریکا، حتی محرکی برای کاهش تنش ها با تهران نیز باشد. دولت های عربی منطقه نیز ممکن است برای عقد توافقات ویژه با چین بشتابند. موقعیت بین المللی چین هم می تواند با این توافق ارتقاء یابد. آمریکا می تواند با بازگشت به برجام، لغو تحریم ها و صدور مجوز برای شرکت های آمریکائی و اروپائی با هدف فعالیت در ایران از این چرخش جلوگیری کند. تأثیر آنی چنین اقدامی، احیای نیروهای میانه رو در ایران و به صورت بلند مدت بهبود روابط سیاسی میان دو کشور خواهد بود.

عضو شورای روابط خارجی آمریکا در انتها چنین نتیجه گیری کرد: با تداوم سیاست کاملاً خصمانه علیه ایران، آمریکا گزینه های راهبردی خود در جنوب غرب آسیا را محدود نموده و لذا بازیچه بعضی از شرکای محلی خود مانند عربستان سعودی و امارت خواهد شد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 1000

به "توافق با چین به کاهش تنش ایران و آمریکا منجر می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توافق با چین به کاهش تنش ایران و آمریکا منجر می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید