پازل های مالی آقای رییس جمهور سرمایه دار

به گزارش مجله مستانه، هفته نامه مثلث: دونالد ترامپ رییس جمهور کاملا متفاوتی است. او به عنوان یک سرمایه دار معروف که تاکنون ورودی مستقیم به عالم سیاست نداشته است برای اداره اقتصاد داخلی و بین المللی آمریکا دارای ایده های منحصر به فردی است.

پازل های مالی آقای رییس جمهور سرمایه دار

از جنگ تجاری با چین گرفته تا آشفتگی در بازار کار مکزیک، پیروزی ترامپ تهدیدات جدی را متوجه اقتصاد شنماینده دنیای می نماید. به بیان دیگر پیروزی ترامپ تبعاتی برای همه اقتصاد دنیای خواهد داشت.

همسایه آمریکا در جنوب بیشترین آسیب را از به قدرت رسیدن رییس جمهور جمهوریخواه خواهد دید. پیغام ترامپ به رأی دهندگان طبقه کارگر در ایالت های غرب میانه آمریکا این بود که فرصت های شغلی در بخش فراوریی آمریکا در نتیجه موافقتنامه تجارت آزاد آمریکای شاقتصادی که توسط بیل کلینتون در اوایل دهه 1990 امضا شد، به مکزیک منتقل شده است. ترامپ گفته که اگر نتواند در خصوص موافقنامه نفتا مجددا مذاکره کند، از این موافقتنامه تجاری خارج خواهد شد. وی تهدید نموده که تعرفه ای 35 درصدی بر بعضی کالاهای وارداتی از مکزیک وضع خواهد نمود.

مکزیک تنها کشور آمریکای لاتین نیست که در معرض خطر سیاست های دولت ترامپ قرار گرفته است. کلودیو کالیچ، تحلیلگر مسائل اقتصادی در این باره گفت: پولی که کارگران خارجی غیرقانونی مشغول کار در آمریکا به کشور خود می فرستند، به ترتیب 56.6 و 8 و 13.2 درصد فراوری ناخالص داخلی کشورهای گواتمالا، السالوادور و هندوراس را تشکیل می دهد و سیاست ترامپ در محدود کردن مهاجران غیرقانونی می تواند به اقتصاد این کشورها لطمه بزند.

سیاست اقتصادی ترامپ در قبال چین چندان روشن نیست. وی گفته که علیه چین به سازمان تجارت دنیای شکایت خواهد نمود، تعرفه 45 درصدی بر کالاهای وارداتی چینی وضع خواهد نمود و رقابت شرکت های آمریکایی با شرکت های چینی را آسان تر خواهد ساخت. آمریکا بزرگ ترین بازار کالاهای چینی به شمار می رود، به طوری که حدود 20 درصد کل کالاهای چینی به آمریکا صادر می گردد. سیاست تهاجمی دولت آینده در قبال تجارت با چین می تواند موجب کاهش رشد فراوری در چین و کمتر شدن فرصت های شغلی در این کشور گردد.

پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا موجب کاهش رشد اقتصادی در آسیا به دلیل تضعیف صادرات و سمرایه گذاری خواهد شد. ژاپن که در ربع قرن گذشته گرفتار رشد پایین اقتصادی بوده و با خطر تورم منفی روبرو است، ظاهرا در معرض ریسک بیشتری قرار گرفته است اما این کشور تنها کشور آسیایی نگران از تبعات اقتصادی پیروزی ترامپ نیست.

از منظر ژئوپلتیک، موضع تجاری سرسختانه آمریکا، فرصت را برای افزایش نفوذ چین در منطقه فراهم می سازد و موجب تقویت روابط اقتصادی و کاهش وابستگی کشورهای حوزه پاسیفیک به بازار آمریکا خواهد شد.

انتخاب ترامپ تبعات اقتصادی و اقتصادی نیز بر اروپا خواهد داشت. همانند آسیا، اروپا هم برای رشد اقتصادی به شدت وابسته به صادرات است. سیاست های ترامپ از دو طریق می تواند بر رشد اقتصادی اروپا تاثیر بگذارد، به وسیله اتخاذ یک رژیم تجاری سختگیرانه در در آمریکا و همچنین به وسیله کاهش ارزش دلار در برابر یورو.

انگلیس هم از کاهش احتاقتصادی رشد اقتصاد دنیای در نتیجه پیروزی دونالد ترامپ مصون نخواهد بود. انگلیس دومین صادر نماینده بزرگ خدمات در دنیا است و آمریکا بیش از هر کشور دیگری در دنیا از انگلیس خدمات وارد می نماید.

اما اقدامات حمایت گرانه ترامپ با هدف کاهش کالاهای فراوریی است و نه قیمت خدمات ارائه شده از سوی کشورهایی همچون انگلیس. از این رو شرکت های انگلیسی نگرانی چندانی از انتخاب ترامپ ندارند. در کوتاه مدت، پیروزی ترامپ موجب کاهش فشارها بر پوند انگلیس خواهد شد. از زمان رفراندوم جدایی از اتحادیه اروپا، پوند انگلیس به شدت در برابر دلار آمریکا تضعیف شده که بخشی از آن به دلیل عدم شفافیت وضعیت انگلیس پس از جدایی از اتحادیه اروپا بوده است. پیروزی دونالد ترامپ موجب ایجاد ریسک و عدم شفافیت در اقتصاد آمریکا نیز خواهد شد.

جنگ تجاری در دنیا؟

در روزهای بعد از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهور آمریکا، تحلیلگران وال استریت و اقتصاددانان کوشش نموده اند تاثیرات انتخاب وی بر اقتصاد دنیای را آنالیز کند.

تعداد قابل توجهی از تحلیل ها بر تاثیرات مثبت سیاست های اقتصادی داخلی ترامپ (اصلاحات اقتصادیاتی و مقررات زدایی) روی شرکت های آمریکایی متمرکز شده اند.

ترامپ در دوران تبلیغات انتخاباتی خود، پس از انتقاد از چین، مکزیک و ژاپن، تجارت آزاد را به یکی از موضوعات محوری بحث های خود تبدیل نموده بود. وی گفته بود تعرفه ای 45 درصدی بر واردات کالاهای چینی اعمال خواهد نمود و در اولین روز حضورش در قامت رییس جمهور آمریکا، چین را به عنوان کشور دستکاری نماینده ارزش ارز اعلام خواهد نمود. وی همچنین گفته بود که بر کالاهای وارداتی از مکزیک نیز اقتصادیات وضع خواهد نمود و قراردادهای تجاری با کشورهای دیگر را کنار خواهد گذاشت.

ویلم بویتر، اقتصاددان ارشد سیتی بانک در یادداشتی نوشت اگر ترامپ این سیاست ها را دنبال کند، احتمالا موجب به راه افتادن جنگی تجاری خواهد شد که به راحتی منجر به رکود دنیای خواهد گشت.

مرکز تحقیقات داچ بانک نیز ریسک های منفی ناشی از برنامه تجاری دولت ترامپ را آنالیز نموده است. تیمی از کارشناسان این بانک در یادداشتی نوشتند: بزرگ ترین تهدیدی که متوجه رشد اقتصادی است، اعمال سیاست های حمایت گرایانه احتاقتصادی از شرکت های آمریکایی است که می تواند موجب تضعیف تجارت دنیای و به راه افتادن جنگ های تجاری گردد.

هر چند جزییات برنامه ضد تجاری دونالد ترامپ هنوز تعیین نیست اما اگر وی تصمیم به پیگیری این سیاست بگیرد، احتمالا تبعات قابل توجهی به دنبال خواهد داشت.

اکثر تحلیلگران، اظهارات ترامپ در زمینه قراردادهای تجاری و اقتصادیات بر کالاهای وارداتی را به معنای افزایش تعرفه کالاهای وارداتی از چین و مکزیک تفسیر نموده اند. میشائیل کاپن، اقتصاددان ارشد بانک بارکلیز به آنالیز این مسئله پرداخته که حتی افزایش ناچیز تعرفه کالاهای وارداتی از این دو کشور چه تاثیری بر افزایش فراوری ناخالص داخلی آمریکا خواهد داشت.

با فرض افزایش 15 درصدی تعرفه کالاهای وارداتی از چین و افزایش 7 درصدی تعرفه کالاهای وارداتی از مکزیک، فراوری ناخالص داخلی آمریکا تنها در سال آینده نیم درصد افزایش خواهد داشت. بویتنر در عین حال گفت، برآورد سیتی بانک نشان می دهد که ابهام در سیاست های تجاری و سایر سیاست های دولت ترامپ می تواند سال آینده فراوری ناخالص داخلی آمریکا را یک درصد کاهش دهد. به علاوه اگر ترامپ در نهایت تصمیم بگیرد که این سیاست ها را دنبال کند، با اقدامات تلافی جویانه دیگر کشورها روبرو خواهد شد.

به گفته آجای راجاد هیاکشا، تحلیلگر مسائل اقتصاد کلان: اگر تعرفه ها تنبیهی تر شوند و منجر به یک درگیری تجاری علنی با چین شوند، بازارها نگران خواهند شد، به ویژه اگر اقداماتی تلافی جویانه از جمله کاهش ارزش یوان در دستور کار قرار داده گردد.

اگر همین الگو از سوی سایر کشورها نیز دنبال گردد، می تواند منجر به طرح دعاوی حقوقی نزد سازمان تجارت دنیای گردد و موجب به وجود آمدن ریسک های کاهشی بیشتر گردد. جانت هنری، اقتصاددان بانک اچ اس بی سی هم گفت: بسته به اقدامات احتاقتصادی می توان حرکت های تلافی جویانه ای را از سوی کشورهای دیگر انتظار داشت، در عین حال ریسک جنگ های تجاری و ارزی هم ممکن است بالا برود.

افزایش عدم اطمینان در اقتصاد دنیای

وزارت اقتصاد آلمان در گزارش ماهانه خود گفت: چشم انداز اقتصاد دنیای به واسطه نااطمینانی های بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و رای برگزیت، ناامید نماینده خواهد بود ولی این مسئله احتمالا در کوتاه مدت تاثیری بر اقتصاد آلمان نخواهد داشت. فضای اقتصاد دنیای همچنان تحت تاثیر نااطمینانی پس از تصمیم برگزیت و انتخابات آمریکا قرار خواهد داشت.

وزارت اقتصاد آلمان پیش بینی نموده است که رشد اقتصادی این کشور در سه ماه سوم سال جاری نسبتا متعادل خواهد بود. اظهارات دونالد ترامپ درباره تاکید بر سیاست های حمایتی و پیروزی عجیبش در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، سیاستمداران و رهبران تجاری آلمانی را شوکه نموده است. آمریکا مهم ترین بازار صادراتی آلمان به شمار می رود و 10 درصد صادرات آلمان را تشکیل می دهد. در 2015 میلادی، شرکت های آلمانی 114 میلیارد یورو کالاهای مختلف از جمله خودرو، ماشین آلات و فرآورده های شیمایی به آمریکا صادر نموده اند. موسسه آیفوی آلمان نیز هشدار داده است که اگر ترامپ واقعا بخواهد اظهارات خود را عملی کند، یک میلیون فرصت شغلی در این کشور از بین خواهد رفت.

ترامپ: تهدیدی برای اوپک؟

پیروزی غیرقابل پیش بینی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا تنها سه هفته قبل از نشست ماه نوامبر اعضای سازمان کشورهای صادر نماینده نفت (اوپک) در وین، این سازمان را بر سر دو راهی خاص در برنامه فراوری قرار داده است.

ترامپ که در ماه ژانویه به طور رسمی ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا را از باراک اوباما تحویل خواهد گرفت، اعلام نموده است که می خواهد وابستگی آمریکا به واردات انرژی، همچنین موانع عملیات حفاری در زمین های فدرال آمریکا را از بین ببرد و این یعنی اینکه بازار دنیای نفت با مازاد عرضه بیشتر و قیمت باز هم پایین تر نفت روبرو خواهد شد؛ دو عاملی که اعضای اوپک در نشست غیررسمی ماه سپتامبر خود در الجزایر درباره آنها توافق کردند که سطح فراوری را محدود نمایند تا شاید بتوانند قیمت ها را حفظ نمایند و از افت بیشتر قیمت نفت در بازار بکاهند.

برنامه های ترامپ در زمینه انرژی می تواند به افزایش سهم فراورینمایندگان نفت خام آمریکا در بازار این کشور بینجامد که این موضوع نیز نگرانی زیادی برای اعضای اوپک در پی خواهد داشت.

به گفته تحلیلگران موسسه سای انرژی (Esai Energy)، انتخاب ترامپ به عنوان رییس جمهوری آمریکا به صورت نامحسوس توازن قدرت در بازار نفت را تغییر خواهد داد.

به گفته آنها، ترامپ که بیشتر به دنبال رونق کسب و کار مردم آمریکاست، فراوری نفت این کشور را افزایش خواهد داد، اجازه احداث خطوط لوله انتقال جدید را صادر خواهد نمود، اقتصادیات شرکت ها را کاهش خواهد داد و در نهایت آمریکا را به عنوان حریفی جدی تر در بازار نفت مطرح خواهد ساخت. در نگاه اول، ممکن است به نظر برسد که افت قیمت نفت پس از انتخاب ترامپ، انگیزه بیشتری به اعضای اوپک، برای حضور یک توافق در دیدار چند هفته دیگر خود خواهد داد ولی ممکن است دیگ راین توافق کارساز واقع نگردد.

قرار است اعضای اوپک در تاریخ 30 نوامبر در وین اتریش گرد هم جمع شوند و توافق غیررسمی خود را که در الجزیره به آن رسیدند، نهایی سازند.

پس از انتشار خبر پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، قیمت نفت در بازارهای دنیای به طور میانگین نزدیک به 3 درصد کاهش یافت. این افت قیمت در حالی رخ داد که معامله گران شرایط بازار را تحت ریاست جمهوری ترامپ مورد ارزیابی قرار می دادند.

به گفته تیم کورتنی، مدیر بخش سرمایه گذاری موسسه مشاوران Exencial Wealth، فعالیت های بازار نفت نشان می دهد که بخش انرژی قابلیت تاثیرپذیری زیادی دارد.

کورتنی گفت: بازار نشان می دهد که مقررات دست و پاگیر موجود در بخش انرژی و نیز هزینه های فراوری نفت کاهش خواهد یافت و شرکت های آمریکایی قادر خواهند بود نفت خام را با صرف هزینه های کمتری فراوری نمایند. در این صورت فشار روی فراورینمایندگان اوپک باز هم بیشتر خواهد شد.

این مشاور سرمایه گذاری معتقد است اوپک برای اینکه بتواند با این افت احتاقتصادی قیمت نفت در بازار مقابله کند، باید بیشتر از اینها به فکر کاهش عرضه در بازار باشد؛ در غیر این صورت قیمت ها باز هم افت خواهد داشت. همچنین به اعتقاد اقتصاددانان، اگر ترامپ تصمیم بگیرد وارد رقابت تجاری با کشورهای دیگر گردد، قیمت نفت باز هم می تواند افت بیشتری را تجربه کند.

آناس الحاجی، کارشناس مستقل مسائل انرژی و مدیرعامل سابق موسسه مدیریت سرمایه انرژی NGP می گوید: این ترس وجود داشت که پیروزی ترامپ در انتخابات رکود را به بازار بیاورد و اگر چنین گردد و بازارهای اقتصادی و کالا دچار رکود شوند، حتما فشار روی اوپک هم بیشتر خواهد شد تا کاری برای مقابله با مسائل پیش رو انجام دهد.

تنها چیزی که احتمالا سبب گردد که اوپک هیچ کاری در این شرایط نکند، مبارزه برای حفظ سهم بازار در مقابل قیمت پایین نفت خواهد بود. اگر اوپک فراوری خود را بکاهد و قیمت نفت را افزایش دهد، این کار تنها منجر به تقویت بخش فراوری نفت آمریکا و در نتیجه افزایش توان رقابت صنعتی خواهد شد که اکنون حمایت کامل رییس جمهور و کنگره جمهوریخواه این کشور را نیز در کنار خود خواهد داشت.

بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، در سال 2015 حدود 52 درصد (4.9 میلیون بشکه در روز) از کل فراوری نفت خام آمریکا را فراورینمایندگان شیل اویل راهی بازار کردند. همچنین نشریه پلتس اعلام نموده که فراوری نفت اعضای اوپک در ماه اکتبر سال جاری به 33 میلیون و 540 هزار بشکه در روز رسید. به گفته کارشناسان، دلیل اینکه اوپک تاکنون فراوری نفت خام خود را بالا نگه داشته، نگرانی از ورود فراورینمایندگان غیر عضو مانند آمریکا به بازار و افزایش سهم بازار آنها بوده است اما به نظر می رسد اوپک هم سهم بازار را به آمریکا واگذار نموده و هم قیمت نفت هنوز به سطوح مورد نظر فراورینمایندگان نرسیده است.

سیاست های ترامپ در بخش انرژی آمریکا به یقین سبب کاهش هزینه های فراوری شرکت های آمریکایی خواهد شد و این یعنی حضور بیشتر آمریکا در بازار نفت و کاهش هر چه بیشتر قیمت ها که در نشست آینده اوپک، باید در سیاست گذاری و تقسیم های آن به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

نگرانی عربستان از سیاست نفتی ترامپ

مقامات نفتی عربستان هشدار دادند تصمیم دونالد ترامپ، رییس جمهور منتخب آمریکا برای قطع واردات نفت از خاورمیانه، اقتصاد کل دنیا را به خطر می اندازد. ترامپ میخواهد با این کار آمریکا را در تامین منابع انرژی به خودکفایی برساند. دونالد ترامپ در جریان دو سال تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری همیشه بر کوشش برای قطع وابستگی انرژی آمریکا از دست دشمنان و کارتل های نفتی تاکید می کرد. اشاره وی به سازمان کشورهای صادر نماینده نفت (اوپک) بود که نقش اصلی را در نوسان بهای نفت ایفا می نمایند.

خالد الفالح وزیر نفت عربستان و رییس شرکت دولتی آرامکو، در این باره گفت: ترامپ در فکرش سودهای زیادی را از ناحیه قطع وابستگی نفتی برای آمریکا احساس می نماید؛ اما تصمیم وی برای ممنوعیت خرید نفت از خاورمیانه به نفع اقتصاد دنیای نخواهد بود. اگر ترامپ بخواهد آمریکا را به طور کامل در زمینه نفت از مخالفان سیاسی اش مستقل کند، با مشکل روبرو خواهد شد.

خالد الفالح هم اکنون برای حضور در نشست آب و هوایی سال 2015 در مراکش به سر می برد. عربستان بزرگ ترین تامین نماینده نفت آمریکا در خاورمیانه است، اگرچه منابع انرژی آمریکا عموما از فراوریات داخلی یا از کانادا تامین می گردد.

الفالح معتقد است تجارت آزاد انرژی که هم اکنون در آمریکا جریان دارد، منافع بسیاری برای این کشور به ارمغان آورده است زیرا صنایع پالایشگاهی آمریکا را رونق بخشیده و احتیاج نیروی کار را رفع خواهد نمود.

الفالح گفت: آمریکا پرچم دار نظام سرمایه داری و بازارهای آزاد است. آمریکا همچنان بخش مهمی از صنعت دنیای به هم پیوسته باقی می ماند. استفاده از تجارت آزاد برای صنعت نفت نیز بسیار مفید و سازنده خواهد بود.

منتقدان سیاست خارجی آمریکا معتقدند، احتیاج این کشور به انرژی موجب شده است سیاستمداران آمریکایی در چالش های خاورمیانه حضور داشته باشند. رسیدن به استقلال در حوزه انرژی می تواند سیاستمداران آمریکایی را به خروج از درگیری های خاورمیانه و رسیدگی به امور داخلی کشور تشویق کند.

عاقبت خودروسازان دنیای

سیاست های احتاقتصادی تجاری و اقتصادی ترامپ بسیاری از صنایع از جمله صنعت خودروسازی آمریکا را تحت تاثیر قرار خواهد داد. واکنش های بازار به این سیاست ها اگرچه در دو روز ابتدایی اعلام خبر برنده شدن ترامپ در خصوص انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هیجانی ارزیابی شده است اما فعالان بازار با تحلیل گفته های قبلی وی در کارزارهای انتخاباتی و تیم مشاورانش در پی یافتن نشانه هایی برای پیش بینی تاثیرات این سیاست ها بر صنعت خودروی آمریکا هستند.

ترامپ در تمام سخنرانی های انتخاباتی خود در یک سال گذشته به شدت از پیمان تجارت آزاد با مکزیک و معایب آن برای اقتصاد آمریکا سخن گفت. او بسیاری از رأی دهندگان جدید را از بین افرادی جذب کرد که در سال های گذشته به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم به دلیل سرمایه گذاری خودروسازهای آمریکایی در مکزیک کار خود را از دست داده بودند. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رییس جمهور جدید کشور آمریکا، فشارهای جدیدی بر خودروسازان و سایر صنایع مرتبط وارد خواهد نمود که در چارچوب پیمان تجارت آزاد با مکزیک فعالیت خود را در این کشور توسعه داده بودند.

ترامپ از مدت ها قبل وعده داده بود که پیمان تجارت آزاد با مکزیک را از بنیاد رد خواهد نمود یا وارد مذاکره مجدد با دولت مکزیک خواهد شد تا حقوق از دست رفته اقتصاد آمریکا را برگرداند. او در سال 2015 در جریان یکی از کارزارهای انتخاباتی گفت که در صورت پیروزی در انتخابات اجازه نخواهد داد که سازندگان خودروی آمریکایی، کارخانه جدیدی در مکزیک افتتاح نمایند. او این شرکت ها و شرکت های مشابه آمریکایی که چنین قصدی داشته باشند را تهدید کرد که تعرفه های سنگینی بر صادرات محصولات این کارخانه ها از مکزیک به آمریکا وضع خواهد نمود.

خودروسازانی چون جنرال موتورز و فورد و همچنین سازندگان ماشین های سنگین مانند کاترپیلار سرمایه گذاری های هنگفتی در کشورهای دارای پیمان تجارت آزاد با آمریکا مانند مکزیک و چین نموده اند، به عنوان مثال شرکت فورد در بهار امثال یک میلیارد و 600 میلیون دلار دیگر در مکزیک هزینه کرد. پیش از آن جنرال موتورز نیز حدود 5 میلیارد دلار در مکزیک سرمایه گذاری نموده بود.

چارلز چمبرو اقتصاددان ارشد و مدیر پژوهش های راهبردی اتحادیه تامین نمایندگان تجهیزات دست اول خودرو که مقر آن در دیترویت است، معتقد است که سیاست های ترامپ در نهایت منجر به افزایش قیمت تمام شده برای مصرف نمایندگان آمریکایی خواهد شد. او می گوید که سیاست های تجاری مطرح شده از طرف او می تواند منجر به افزایش حدود 5 هزار دلاری یا بیشتر برای هر خودروی کوچک ساخته شده در مکزیک گردد.

ضرر دیگری که متوجه این خودروسازهاست زیان ناشی از بی ثباتی در بازارهای اقتصادی است چرا که سرمایه گذاران دست کم در کوتاه مدت اعتماد به نفس خود را برای پیش بینی اتفاقات آینده از دست خواهند داد. به همین دلیل بود که در ساعات ابتدایی اعلام پیروزی غیرمنتظره دونالد ترامپ بسیاری از سهامداران در صف فروشندگان قرار گرفتند.

این موضوع فقط مختص به آمریکا نبود. سهامداران ژاپنی نیز که سهام شرکت های فعال در مکزیک را در اختیار داشتند اقدام به فروش کردند به گونه ای که شاخص NIKKEI 5 درصد کاهش یافت. در بعدازظهر همان روز ارزش سهام شرکت تویوتا 6.5 درصد، نیسان موتورز شش درصد و هوندا 7.8 درصد کاهش یافت.

با این حال تحلیلگر شبکه ان بی سی نیوز معتقد است که بازار خودروی آمریکا در حال حاضر در شرایط مساعدی به سر نمی برد و بسیاری از خودروسازان بزرگ نسبت به سال گذشته درآمد کمتری داشته اند. به عنوان مثال سود عملیاتی شرکت تویوتا در بازار آمریکا نسبت به سال گذشته 43 درصد کاهش یافته است. سود شرکت نیسان نیز نسبت به دوره مشابه حدود 40 درصد کاهش نشان می دهد. مدیر شرکت نیسان آمریکا نیز معتقد است که بازار در مرحله اشباع قرار گرفته است و فعلا امیدی به بهبود شرایط نیست.

آیا سیاست های احتاقتصادی ترامپ بر نوع سوخت و صنایع خودروسازی مرتبط با سوخت های فسیلی و غیر فسیلی تاثیر خواهد داشت؟ آنتون والمن، کارشناس بازار سرمایه آمریکا معتقد است که تیم اقتصادی ترامپ حذف یارانه خودروهای الکتریکی و کاهش یا حذف استانداردهای اقتصادی مربوط به سوخت در سطح فدرال را در دستور کار قرار خواهند داد. این اقدامات احتاقتصادی منجر به کاهش هزینه توسعه و فروش خودروها و کامیون های دیزلی و بنزینی سنتی خواهد شد و در این میانش رکت های سازنده این نوع خودروها و کامیون ها مانند فیات، کرایسلر، جنرال موتورز، فورد و بقیه خودروسازان این چنین منتفع خواهند شد.

به صورت هم زمان اقدامات احتاقتصادی که منجر به حذف یارانه ها خواهد شد، خوروسازانی چون تسلا را هم از جنبه اقتصادی و هم از جنبه فروش تحت فشار قرار خواهد داد.

اینکه ریاست جمهوری ترامپ چه تاثیری بر بازار خودرو خواهد داشت، به عوامل متعددی بستگی دارد. بازار خودرو به جز آثار مستقیم ناشی از تصمیمات دوران ریاست جمهوری ترامپ بر فعالیت خودروسازان در خارج از آمریکا باید منتظر واکنش بازارهای اقتصادی و سیاست های پولی دولت وی نیز باشد. بعضی از خودروسازان از هم اکنون نگران سیاست های پولی در دوره ترامپ هستند. آنها نگرانند که اتفاقات ناشی از سیاست های انقباضی سال های 2008 تا 2011 که به دلیل کاهش اعطای اعتبارات نظام بانکی منجر به کاهش فروش 10 میلیون خودرو در بازار آمریکا شد مجددا تکرار گردد. بدیهی است که این تاثیرات محدود به بازارهای آمریکا نخواهد بود و خودروسازان اروپایی و آسیایی از هم اکنون خود را برای مقابله با چالش های احتاقتصادی سیاست ها و تصمیمات دوران ریاست جمهوری ترامپ بر فراوری، بازار و قیمت خودرو آماده می نمایند.

منبع: برترین ها
انتشار: 30 آذر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 457

به "پازل های مالی آقای رییس جمهور سرمایه دار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پازل های مالی آقای رییس جمهور سرمایه دار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید