چرا باید از سرخک بترسیم؟

به گزارش مجله مستانه، یک متخصص بچه ها گفت: سرخک احتیاجی به درمان خاصی ندارد، اما در بچه های که دچار نقص ایمنی هستند و یا بیماری خاص دارند این بیماری می تواند حالت شدیدتر و حتی کشنده تری داشته باشد.

چرا باید از سرخک بترسیم؟

به گزارش فارس، آینا ریاحی، متخصص بچه ها درباره بیماری سرخک، اظهار کرد: سرخک یک بیماری ویروسی است که به وسیله ویروس سرخک منتقل می گردد، علائم اولیه این بیماری می تواند به صورت سرماخوردگی، تب، آبریزش بینی، بی حالی باشد که در کنار آن ضایعات پوستی که راش پوستی نیز گفته می گردد به علائم اضافه می گردد. مضافاً بر این بیمار می تواند درگیری چشمی یا علائم تنفسی به صورت سرفه را به همراه داشته باشد.

وی اضافه نمود: بیماری سرخک معمولاً در بچه های که سالم هستند اگر هم ایجاد گردد خطرناک نیست، اما در کسانی که نقص ایمنی یا بیماری زمینه ای دارند در موارد نادر نیز در بچه ها سالم می تواند عوارضی شدیدی را در پی داشته باشد.

این متخصص بچه ها درباره تفاوت بیماری سرخک با آبله مرغان، اظهار داشت: سرخک یک بیماری واضح و شناخته شده ای است که با آبله مرغان و یا سایر بیماری های ویروسی فرق دارد، سرخک از نظر سطح درگیری و همراهی علائمی مانند سرفه با آبله مرغان فرق دارد.

وی ادامه داد: در سرخک ضایعات راش های پوستی به صورت قرمز رنگ وجود دارد، اما در آبله مرغان ضایعات پوستی به صورت تاول بوده وگاهی اوقات زخمی شونده نیز هستند در نتیجه آبله مرغان با سرخک دو بیماری کاملاً متفاوت هستند.

ریاحی درباره علائم سرخک گفت: علائم این بیماری از روز اول با سرماخوردگی آغاز می گردد، پس از آن به صورت متداول ضایعات پوستی و درگیری ریوی به صورت سرفه ظاهر می گردد و بعد از طی دوره نقاهت برطرف خواهد شد.

وی درباره نحوه درمان سرخک نیز بیان نمود: به تازگی گفته شده سرخک شیوع پیدا نموده است، این ویروس در افرادی که سالم هستند معمولاً یک بیماری است که احتیاجی به درمان خاصی ندارد و خود به خود اصلاح می گردد، اما در کسانی که دچار نقص ایمنی هستند و یا بیماری خاص دارند این بیماری می تواند حالت شدیدتر و حتی کشنده تری داشته باشد.

این متخصص بچه ها با اشاره به واکسیناسیون سرخک در کشور، تأکید کرد: در کشور ما واکسیناسیون سرخک در دو مرحله تزریق می گردد، نخست در سن یکسالی در قالب واکسن MMR و به همراه واکسن اوریون و سرخجه تزریق و دیگری در سن 18 سالگی دز دوم سرخک زده می گردد.

وی درباره احتمال ابتلای بچه ها زیر 5 سال به سرخک، اظهار داشت: معمولا سرخک بچه ها زیر 5 سال را درگیر می نماید، اما با توجه به شیوع این بیماری نگران نماینده، توصیه می کنیم افرادی که در زمینه سرخک بچه ها خود را واکسینه کامل ننموده اند یا اصلا واکسن تزریق ننموده اند برای واکسینه شدن کامل به مراکز بهداشتی مراجعه نمایند.

این متخصص بچه ها، در پاسخ به این پرسش که اگر دز دوم واکسن سرخک تزریق شده باشد آیا مراجعه بعدی احتیاج است، اظهار داشت: در پاسخ به این پرسش باید بگویم خیر احتیاجی نیست. بلکه راه انتقال این بیماری از قطرات تنفسی و تماس های نزدیک است، توصیه می کنیم آن هایی که بیماری زمینه ای یا دارای نقص سیستم ایمنی هستند بچه ها در محیط های شلوغ قرار نگیرند تا محفوظ بمانند.

وی ابراز کرد: سرخک در حالت عادی درمان خاصی ندارند بلکه حمایتی است مانند کنترل تب، تأمین آب مورد احتیاج بدن، اما در مواقع شدید می تواند درگیری شدید ریوی و سیستم مغزی و سیستم عصب مرکزی یا اسهال های شدید را به همراه داشته باشد، در آن موقع احتمالا احتیاج به بستری شدن کودک نیز وجود دارد.

منبع: فرارو
انتشار: 26 خرداد 1401 بروزرسانی: 26 خرداد 1401 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 1944

به "چرا باید از سرخک بترسیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا باید از سرخک بترسیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید