چه بخشهایی از سند معماری شبکه ملی اطلاعات تصویب شد

به گزارش مجله مستانه، رضا تقی پور انوری در مصاحبه با خبرنگاران در مورد جزئیات برگزاری جلسه عصر روز گذشته شورای عالی فضای مجازی گفت: در این جلسه که با حضور رئیس جمهور به عنوان رئیس شورا و سایر اعضای حقیقی و حقوقی برگزار گردید، 3 ماده از طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات پیش رفت و به تصویب شورا رسید.

چه بخشهایی از سند معماری شبکه ملی اطلاعات تصویب شد

جهت دریافت خدمات رنگ پتینه با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

مصوبات مربوط به شبکه ملی اطلاعات در جلسه شورای عالی فضای مجازی

وی با بیان اینکه این 3 ماده شامل مقدمه طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات، خط مشی حاکم بر این شبکه و اهداف راهبردی و عملیاتی است، گفت: با توجه به اهمیت موضوع و زمان بر بودن آنالیز این مفاد که هر کدام شامل چندین بند بود، در جلسات آینده نیز شورای عالی فضای مجازی به ادامه آنالیز این طرح، می پردازد.

عضو شورای عالی فضای مجازی شرح داد: طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات که از سوی وزارت ارتباطات به شورای عالی فضای مجازی ارائه شده است، طی یک ماه اخیر در کارگروه متشکل از اعضای حقیقی شورا و معاونان مرکز ملی فضای مجازی مورد آنالیز نهاده شد و در جلسه روز گذشته شورا، قسمت هایی از آن به تصویب رسید.

وی تاکید نمود: جزئیات این سند پس از تکمیل کامل مفاد و انجام اصلاحات نهایی، به عنوان سند کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات اعلام و اطلاع رسانی می گردد.

آنالیز اسناد شبکه ملی اطلاعات در جلسات آینده شورا ادامه دارد

تقی پور با بیان اینکه آنالیز های کارگروه در مورد این طرح همچنان ادامه دارد و در جلسات آینده شورای عالی فضای مجازی نیز به بحث گذاشته می گردد، گفت: تا به امروز 4 صفحه از سند 10 صفحه مربوط به سند معماری شبکه ملی اطلاعات آنالیز و تصویب شد.

عضو شورای عالی فضای مجازی گفت: الزامات شبکه ملی اطلاعات پیش از این تبیین شده بود و هم اکنون با مشخص شدن طرح کلان و چارچوب سند معماری شبکه ملی اطلاعات، اهداف راهبردی و عملیاتی در قالب مشخص وظیفه کیفی و کمی به دستگاههای مربوطه ابلاغ خواهد شد.

به گزارش خبرنگاران، شورای عالی فضای مجازی در جلسه عصر روز گذشته بخش اهداف شبکه ملی اطلاعات را تا سال 1404 تصویب کرد.

اهداف شبکه ملی اطلاعات در قالب سند معماری این شبکه، پس از آخرین ضرب الاجلی که در آذرماه از سوی شورای عالی فضای مجازی به وزارت ارتباطات داده شد، در دی ماه توسط این وزارتخانه به صحن شورا رفت و پس از آنالیز توسط کارگروهی متشکل از اعضای حقیقی شورا و مسئولان مرکز ملی فضای مجازی، عصر روز گذشته در این شورا آنالیز و تصویب شد.

اعضای شورای عالی فضای مجازی که در سال 92 سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات را به تصویب رساندند، معتقدند که وزارت ارتباطات در عمل به تکالیف خود تنها زیرساخت های ارتباطی شبکه ملی اطلاعات را محقق نموده و درصد پیشرفت زیرساخت های اطلاعاتی این شبکه که شامل مراکز داده، نرم افزارها و خدمات پایه ای مانند نقشه، پیغام رسان، موتور جست وجو و مسیریاب است، مورد قبول نیست.

براین اساس در جلسه آذرماه شورای عالی فضای مجازی به این وزارتخانه یک ماه زمان داده شد تا طرح تکمیلی شبکه ملی اطلاعات را بر مبنای آنچه که نظر شورای عالی فضای مجازی است، ارائه کند که پس از خاتمه این مهلت، وزارت ارتباطات، در تاریخ 21 دی ماه طرح تکمیلی اجرای شبکه ملی اطلاعات را به این شورا ارائه داد.

بخشی از اهداف شبکه ملی اطلاعات تا 1404

به گزارش خبرنگاران، طبق مصوبه عصر روز گذشته شورای عالی فضای مجازی، پوشش 100 درصدی جمعیت کشور برای دسترسی پهن باند سیار با سرعت متوسط 10مگابیت بر ثانیه و پوشش 80 درصدی دسترسی پهن باند ثابت خانوارها با متوسط سرعت 25 مگابیت بر ثانیه از جمله اهداف شبکه ملی اطلاعات تا سال 1404 درنظر گرفته شده است.

همچنین مقرر شد حداقل 3 قطب مرکز داده در سه استان کشور ایجاد گردد تا شبکه متوازنی در سراسر کشور داشته باشیم. از سوی دیگر مقرر شد کسب و کارها از اینترنت 100 مگابیت بر ثانیه برخوردار باشند و در بخش صنعت داخلی نیز، فراوری گوشی های ساخت داخل به 20 درصد مصرف گوشی های کشور افزایش یابد و سالانه حدود 5 درصد رشد خودکفایی در زمینه تجهیزات شبکه ایجاد گردد.

در جلسه شورای عالی فضای مجازی، مقرر شد سهم اقتصاد دیجیتال و خرده فروشی الکترونیکی حدود 10 درصد اقتصاد کشور را شامل گردد و خدمات پایه کاربردی داخلی تا سال 1400 به طور کامل تأمین گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 7 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 626

به "چه بخشهایی از سند معماری شبکه ملی اطلاعات تصویب شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه بخشهایی از سند معماری شبکه ملی اطلاعات تصویب شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید