کنکور کرونایی در ایستگاه ارشد

به گزارش مجله مستانه، آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته 99 سال جاری با وجود شیوع ویروس کرونا بدون هیجان و انگیزه داوطلبان، امروز 16 مرداد ماه 99 در 236 حوزه امتحانی برگزار گردید.

کنکور کرونایی در ایستگاه ارشد

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، ویروس کرونا سال جاری باعث از هم گسیختگی نظم و برگزاری آزمون های دکتری، کارشناسی ارشد و سراسری شده است. طوری که زمان برگزاری این آزمون ها چندین بار به تعویق افتاده است.

در این بین بسیاری از داوطلبان به دلیل شیوع ویروس کرونا خواهان لغو یا به تعویق افتادن کنکور بودند؛ اما تصمیم مسؤولان بر برگزاری کنکور انتها یک سال سخت و پراضطراب برای کنکوری های بود. به طوری که هفته گذشته کنکور دکتری با تمام تمهدات بهداشتی که سازمان سنجش آموزش کشور و وزارت بهداشت در نظر گرفته بودند برگزار گردید.

اما امروز پنج شنبه 16 مرداد 99 بار دیگر ماراتن علمی کارشناسی ارشد با 694 هزار و 417 نفر که 50 درصد از داوطلبان زن و 50 درصد داوطلبان مرد هستند در 236 حوزه امتحانی در 80 شهرستان کشور آغاز شد.

از صبح روز قبل هماهنگی های لازم اجرا شده بود تا برای پوشش خبری سازمان سنجش آموزش کشور به پردیس فنی مهندسی عباسپور بروم؛ و این اولین باری نبود که من برای تهیه گزارش به محل برگزاری آزمون می رفتم. امروز دست و دلم دیگر نمی لرزید و راحت تر برای تهیه گزارش از خانه خارج شدم.

تازه هوا از گرگ و میش درآمده بود و خنکای شب هنوز بر آفتاب تابان مرداد ماه چیره شده بود و دیگر دلهره و اضطرابی نداشتم که شاید با حضور در دانشگاه به بیماری کرونا مبتلا شوم. من نیز مانند تمام داوطلبان ماسک داشتم و پروتکل های بهداشتی را رعایت نموده بودم.

ساعت 7 صبح تابستانی بود که من به ورودی پردیس فنی مهندسی عباسپور رسیدم خبری از ازدحام جمعیت نبود و چند مامور انتظامات برگزاری جلسه آزمون که شیلد به صورت داشتند و گان پوشیده بودند به داوطلبان تذکر می دادند که فاصله اجتماعی را رعایت نمایند و پشت خط هایی که در نظر گرفته شده بایستند و آنها را به داخل محوطه دانشگاه راهنمایی می کردند و پس از اینکه داوطلبان از دستگاه ایکسری عبور می کردند کمی جلوتر تمام داوطلبان با دستگاه راکت بازرسی بدنی می شدند و به سمت سالن های برگزاری آزمون راهنمایی می شدند.

با این اوصاف کنجکاو بودم تا ببینم آیا واقعا دستورالعمل بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی و الزامات بهداشتی آزمون ها از همان بدو ورود داوطلبان رعایت می گردد یا نه.

من هم با ارائه کارت شناسایی وارد محوطه شدم و همینطور که به سمت سالن های آزمون می رفتم با داوطلبان صحبت کردم تا کمی از دغدغه های کنکوری که با چاشنی کرونا همراه شده جویا شوم.

می توان گفت که ترس و استرس در وجود داوطلبان دیده نمی شد، همینطور که به سمت سالن برگزاری آزمون می رفتم فردی توجه ام را جلب کرد در فضای سبز محوطه نشسته بود و با یک دستش پوشه قرمز رنگی جلوی صورتش گرفته بود و غرق در تلفن همراه بود؛ به سمتش رفتم و از دغدغه های چگونگی برگزاری کنکور پرسیدم.

گفت به نظر من، آزمون ها باید در زمان مقرر برگزار می شد، دلیل این همه استرس و نگرانی را نمی دانم، مگر این مردم به فروشگاه های مواد غذایی و مراکز خرید نمی فرایند؟ مگر این مردم به محل کار خود نمی فرایند؟ پس چه دلیلی دارد نحوه و زمان برگزاری کنکور جزو دغدغه هایشان گردد.

کمی جلوتر به سمت داوطلب دیگری رفتم که نه دستکش بر دست داشت و نه ماسکی بر صورت، از او پرسیدم چطور توانستی بدون استفاده از ماسک وارد محوطه دانشگاهی شوی؟ سری تکان داد و بدون اینکه پاسخی دهد سریع به سمت دیگری رفت.

هر چه زمان می گذشت حضور داوطلبان بیشتر می شد و همه با رعایت پروتکل های بهداشتی به سمت سالن های برگزاری آزمون می رفتند و در این میان نیز بودند بعضی از داوطلبانی که استرس داشتند و برای پیدا کردن سالن و کلاسی که باید در آن حاضر می شدند با مشکلاتی روبرو می شدند.

وارد سالن شدم سکوت همه جا را فرا گرفته بود، از گعده های دانشجویی که قبل از برگزاری هر آزمونی هست هم خبری نبود، سالن خلوت بود و داوطلبان تک به تک با فاصله وارد سالن می شدند و یه نگاهی به کارتی که در دست داشتند می انداختند و جایگاه خود را پیدا می کردند و مستقر می شدند تا آزمون آغاز گردد.

به ظاهر همه چیز آرام بود؛ اما استرس و نگرانی را در صورت بعضی از داوطلبان موج می زد.

به سمت کلاس های کوچکتر رفتم تمام پنجره ها باز بود؛ با وجود اینکه جایگاه های نزدیک یکدیگر چیده شده بودند اما شماره گذاری جایگاه ها با فاصله بود و داوطلبان با فاصله های 120 تا 150 سا نتی متری کنار هم نشسته بودند؛ به یک کلاس بسنده نکردم حدود ربع ساعتی در کلاس ها و سالن ها چرخیدم تا واقعا خودم را هم مجاب کنم که بله؛ درست است؛ واقعا فاصله گذاری اجتماعی رعایت شده و احتیاج به این همه نگرانی و دلواپسی برای حضور در آزمون وجود ندارد.

وارد کلاس دیگری شدم با یکی از داوطلبان درباره اینکه موافق برگزاری کنکور بوده یا خیر، نظرش را جویا شدم، که به شدت مخالف برگزاری کنکور بود، تاکید داشت سازمان سنجش باید این آزمون را در شرایط بهتری برگزاری می کرد که مردم از لحاظ روانی کمی آرام تر می شدند و با وجود این ویروس کمی کنار می آمدند.

همچنین تاکید داشت که بسیاری از داوطلبان درگیر بیماری و فوت عزیزانشان هستند و برگزاری چنین آزمون باید به زمان دیگری موکول می شد. گلایه های بسیاری داشت. انگار از زمین و زمان شاکی بود و سر بی دردی می خواست تا گلایه هایش را بازگو کند.

بودند بعضی دیگر که عنوان می کردند باید آزمون باید به تعویق نمی افتاد و در موعد مقرر برگزار می شد.

با یک داوطلب دیگر صحبت کردم که می گفت نباید بیشتر از این کنکور به تعویق می افتاد، هر فردی باید خودش بتواند بهداشت عمومی و فردی را رعایت کند تا این ویروس منحسوس ریشه کن گردد.

چند ساعتی در پردیس فنی مهندسی عباسپور پرسه زدم و فضا و نحوه برگزاری آزمون را از نزدیک دیدیم، با تعدادی زیادی از داوطلبان نیز درباره دغدغه ها و نحوه و شرایط برگزاری کنکور صحبت نموده بودم؛ از سالن خارج شدم و به سمت خبرگزاری حرکت کردم همینطور که به سمت خروجی می آمدم با یکی از داوطلبان که از سر جلسه آزمون خارج شده بود تا خروجی هم صحبت شدم.

از نحوه و برگزاری آزمون رضایت داشت و می گفت لزومی بر به تعویق افتادن کنکور نمی دیدم.

وی حتی بر این نکته تاکید داشت که افراد باید خودشان پروتکل ها و فاصله های اجتماعی را رعایت نمایند تا از ویروس کرونا در امان بمانند.

به هر حال با وجود استر س ها، نگرانی ها، اضطراب ها، موافقت ها و مخالفت های داوطلبان و خانواده هاشان کنکور کارشناسی ارشد ناپیوسته سال 99 صبح روز پنج شنبه 16 مرداد 99 با کم و کاستی های احتمالی که ممکن است در رعایت پروتکل های بهداشتی وجود داشته برگزار گردید.

استخراج و اعلام فهرست اسامی پذیرفته شدگان نهایی آزمون ورودی دوره های کارشناسی ارشد ناپیوسته سال 1399 در اواخر مهرماه به وسیله سایت سنجش اموزش کشور اعلام خواهد شد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 7 مهر 1399 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 1029

به "کنکور کرونایی در ایستگاه ارشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کنکور کرونایی در ایستگاه ارشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید