آبرسانی پوست، با این روش ها!

به گزارش مجله مستانه، اگرچه کم آبی پوست تهدیدی برای زندگی افراد نیست، اما قطعا می تواند مسئله ای آزار دهنده و ناراحت نماینده باشد. بعلاوه، خشکی پوست می تواند به سایر مسائل پوستی مانند پوکی، خارش، چین و چروک و حتی اگزما و پسوریازیس یاری کند. متأسفانه، کمبود آبرسانی پوست موضوعی است که بیشتر زنانی که در حال پا به سن گذاشتن هستند، با آن دست و پنجه نرم می نمایند. با افزایش سن، پوست توانایی کمتری در حفظ رطوبت داشته و همین امر می تواند خشکی پوست را افزایش دهد. دانستن این نکته که پوست خشک با پوست کم آب تفاوت دارد، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. پوست کم آب در اثر کم آبی ایجاد می گردد، این در حالیست که پوست خشک در اثر کمبود سبوم یا چربی پوست بوجود می آید.

آبرسانی پوست، با این روش ها!

فاکتورهای مختلفی در ایجاد جنس پوست فرد نقش دارند، بنابراین علت دقیق خشکی پوست یک شخص ممکن است با دیگری متفاوت باشد. با وجود اینکه خشکی پوست تا حد زیادی به وراثت مربوط می گردد، اما عواملی نظیر سبک زندگی نیز در این امر بی تاثیر نیستند. به عنوان مثال، شناگران به علت وجود کلر موجود در آب استخر مجبورند بیشتر از سایرین به آبرسانی پوست خود اهمیت بدهند. در ادامه این مطلب روش هایی که می توانند به آبرسانی پوست کم آب و حفظ طراوت آن یاری نمایند، اشاره می کنیم.

تفاوت پوست کم آب و پوست خشک

پوست کم آب فاقد آب است، در حالی که پوست خشک فاقد مقدار کافی سبوم (چربی پوست) است. خشکی پوست بعلاوه می تواند ناشی از بعضی داروها یا بیماری ها باشد. عواملی مانند آب و هوا، سبک زندگی، سن و محصولاتی که برای پوست استفاده می کنید، می تواند در تغییر نوع پوست شما نقش داشته باشد. با این حال، افراد معمولا پوست کم آب و پوست خشک را یکسان می دانند، اما تفاوت اساسی بین این دو وجود دارد. پوست مرطوب، صاف، درخشان بوده و سطحی یکنواخت دارد. برای رسیدن به این هدف، باید هر از گاهی عطش پوست خود را رفع کنید.

علائم پوست خشک:
  • خارش
  • قرمزی
  • پوسته پوسته شدن
  • سوزش پوست
علائم پوست کم آب:
  • پوستی کدر و تیره
  • سیاهی و برجستگی دور چشم
  • خارش
  • خطوط و چین و چروک
  • دهان خشک
  • تورم چشم ها

تفاوت آبرسانی به پوست و مرطوب سازی پوست چیست؟

در حالی که آبرسانی به اضافه کردن آب به پوست اشاره دارد، مرطوب سازی پوست به معنای افزودن موادی به پوست است که آب را درونشان نگه می دارند. به طور کلی، مرطوب سازی و آبرسانی پوست لازم و ملزوم یکدیگرند. همانطور که اشاره نمودیم، طی فرایند مرطوب سازی، موادی روی پوست قرار داده می گردد که با حفظ رطوبت پوست، از هدر رفتن آب جلوگیری نموده و باعث بهبود بافت و سلامت پوست می گردد.

روش هایی جهت آبرسانی به پوست

برای رساندن آب کافی به پوست روش های ساده ای وجود دارد که به آن ها اشاره می کنیم.

نوشیدن مقدار کافی آب

اولین قدم برای آبرسانی به پوست، آبرسانی به بدن است. بر این اساس، توصیه می گردد روزانه حداقل 8 لیوان آب بنوشید. بسته به فعالیت های روزمره و وزن، بدن شما ممکن است احتیاج بیشتری به آب داشته باشد.

استفاده از محصولات آبرسان

اگر پوستی کم آب دارید، بهتر است از کرم های بر پایه آب بهره ببرید. محصولاتی که به وسیله پوست شما به پوست نفوذ نموده و آب را وارد پوست می نمایند. در صورت داشتن پوست کم آب، مصرف این محصولات بسیار حیاتی هستند. از جمله ترکیبات آبرسان می توان به موارد زیر اشاره نمود:

اسید هیالورونیک (Hyaluronic Acid)

نقش مهمی در آبرسانی به پوست و حفظ قابلیت ارتجاعی آن دارد. خاصیت اتصال آب با اسید هیالورونیک به احیای پوست یاری نموده و بعلاوه از بروز علائم اولیه پیری جلوگیری می نماید.

گلیسیرین (Glycerin)

گلیسیرین که یک ماده محبوب در صنعت زیبایی به شمار می رود، دارای خاصیت آبرسانی است که می تواند احساس خشکی و خارش پوست را رفع کند، چون گلیسیرین یک ماده مرطوب نماینده است.

اوره (Urea)

یکی دیگر از عناصر پرکاربرد برای حفظ سلامت پوست است. اوره با سست و تجزیه کردن پروتئین سفت شده، پوست شما را از زبری و خارش خلاص می نماید.

سرامید (Ceramide)

این ترکیب ترمیم نماینده پوست است، مانند سیمانی که آجرهای ساختمان را محکم در کنار یکدیگر قرار می دهد. سرامید مانع از دست رفتن آب پوست شده و رطوبت آن را حفظ می نماید.

پانتنول (Panthenol)

پانتنول ماده ای است که به وسیله پوست نفوذ نموده و رطوبت را به سلول ها منتقل می نماید.

استفاده از دستگاه رطوب ساز

در صورتی که مقدار رطوبت موجود در هوای منزل یا محل کارتان کم است، می توانید از دستگاه رطوبت ساز بهره ببرید. این امر خصوصاً در ماه های خشک زمستان می تواند مفید باشد.

مصرف ضد آفتاب

برای جلوگیری از آسیب پوست در اثر اشعه UVA و UVB هر بار که از منزل خارج می شوید، از یک ضد آفتاب با SPF بالا بهره ببرید. قرار گرفتن در معرض نور آفتاب می تواند باعث کمبود آب در پوست شده و منجر به از بین رفتن رطوبت و تجزیه کلاژن و الاستین گردد. این ترکیبات مسئول استحکام پوست و حفظ خاصیت ارتجاعی آن هستند. در نتیجه عدم وجود کلاژن و الاستین در پوست، علائم زودرس پیری بروز پیدا می نماید.

خوردن غذاهای سرشار از مایعات

میوه ها و سبزیجات نه تنها آبرسانی می نمایند، بلکه از بسیاری جهات دیگر می تواند برای پوست شما مفید باشد. میوه های مرکبات مانند پرتقال و لیمو پر از آب و سرشار از ویتامین C هستند، که برای حفظ بافت پوست شما حیاتیند. غذاهای غنی از ویتامین A و B3 نیز برای بهبود سلامت کلی پوست ضروری هستند.

یاری گرفتن از ماسک پوست

ماسک های صورت مملو از مواد آبرسان هستند. قرار دادن یک ماسک آبرسان و مراقبت نماینده پوست به صورت روزانه، پوستتان شما را شاداب و مرطوب نگه می دارد. بعلاوه می تواند باعث کاهش خطوط ریز و سیاهی و تیرگی دور چشم گردد.

برترین مرطوب نماینده ها کدامند؟

مرطوب نماینده خود را بر اساس نوع پوستتان انتخاب کنید. مرطوب نماینده های کرم دار برای پوست خشک بسیار مفید هستند. اگر پوست چربی دارید، از یک مرطوب نماینده بر پایه لوسیون که از احساس سنگینی روی پوستتان جلوگیری می نماید، بهره ببرید.

چه زمان باید به متخصص پوست مراجعه کنیم؟

پوست کم آب معمولا یک بیماری جدی پوستی نیست. سرم ها، کرم ها و لوسیون های آبرسان می توانند به شما در بهبود بافت پوست یاری نمایند. با این حال، اگر حتی پس از کوشش برای آبرسانی، سلامت کلی پوست شما بهبود پیدا نکرد و اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، به یک متخصص پوست مراجعه کنید:

  • پوسته های سفید
  • تکه های قرمز
  • خارش و تحریک پذیری پوست
  • التهاب
  • اگر تکه های خشکی روی بدن یا صورت شما پخش شوند

منبع: https://skinkraft.com/blogs/articles/how-to-hydrate-your-skin

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 6 تیر 1401 بروزرسانی: 6 تیر 1401 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 1954

به "آبرسانی پوست، با این روش ها!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آبرسانی پوست، با این روش ها!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید