شروع کارگاه آموزشی مدیریت بحران، کاهش خطرپذیری و ریسک در موزه ها

به گزارش مجله مستانه، فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی کشور گفت: در چند سال اخیر، موضوع آسیب شناسی دقیق موزه ها مورد تأکید یگان حفاظت میراث فرهنگی قرار گرفته است به طوری که باید از زاویه های مختلف مانند مسائل امنیتی و موضوعاتی که موجب می گردد تا ایمنی یک موزه با خطر روبه رو گردد به آن پرداخت. تمامی این موارد به مدیریت خطر و ریسک منتهی می گردد.

شروع کارگاه آموزشی مدیریت بحران، کاهش خطرپذیری و ریسک در موزه ها

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل دکترای مدیریت در انگلیس هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی انگلیس، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی انگلستان، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های انگلیس انتخاب کنید.

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، کارگاه آموزشی مدیریت بحران، کاهش خطرپذیری و ریسک در موزه ها با تاکید بر رویکرد پیشگیرانه حفاظتی با حضور فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، معاون حفاظت و پیشگیری از حریق سازمان آتش نشانی تهران و مسئولان پایگاه های حفاظتی یگان سطح تهران صبح امروز شنبه 5 بهمن 98 در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برگزار گردید.

سردار امیر رحمت الهی فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این کارگاه آموزشی گفت: سه نکته آموزشی مدیریت بحران، کاهش خطرپذیری و ریسک و رویکرد پیشگیرانه حفاظتی در دستور کار این کارگاه آموزشی قرار گرفته است.

او اضافه نمود: نباید موضوع بحران را ساده بگیریم، در حقیقت یک پیشامد ناگهانی است که به شکل فزاینده رخ می دهد و خسارت هایی را به یک فرد، گروه یا یک جامعه تحمیل می نماید.

رحمت الهی توضیح داد: بحران به ویژه در حوادث طبیعی قابل پیش بینی نیست اما نکته اساسی برای مقابله و کاهش خسارت های خطر بالقوه که همیشه باید مورد توجه قرار بگیرد، حفظ آمادگی در قالب تمهید است و باید مناسب تر از تهدید و حتی غالب بر آن باشد.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی کشور اعلام کرد: تمهید یعنی آمادگی همراه با پیش بینی پذیری، تحلیل و آموزش مناسب، فراهم کردن ساز و کارهای لازم تا هر فرد در هر جایگاهی که قرار گرفته است، بداند در شرایط بحران چگونه خود را پیدا و مدیریت کند و با ایجاد هماهنگی، خسارت ها را به حداقل برساند و از سرایت بیشتر جلوگیری کند، پس تمهیدات ما شامل موارد بسیاری می گردد که از قبل باید پیش بینی و شرایط آن را فراهم کنیم.

او اضافه نمود: مدیریت بحران، کاهش خطرپذیری و ریسک و رویکرد پیشگیرانه حفاظتی در امتداد هم هستند در بسیاری از زمان ها هم پوشانی دارند و با راهکارهای مشترک مدیریت می شوند، در این کارگاه مجموعه ای که به عنوان هدف برای آموزش در نظر گرفته ایم، موزه ها هستند.

سردار رحمت الهی اظهار کرد: موزه نماد عینی معرفی فرهنگ و تمدن یک کشور است، ما بی بدیل ترین و نفیس ترین اشیا را که مظاهر فرهنگی و تاریخی کشور محسوب می شوند به شکل عینی در موزه ها در معرض بازدید مردم کشورمان و گردشگران خارجی قرار دادیم، بنابراین باید با بهترین شیوه های حفاظتی بتوانیم موزه ها را مدیریت و کنترل کنیم.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی کشور اعلام کرد: حفاظت باید فیزیکی و فنی باشد و همراه با هم دیده گردد در حقیقت با دو واژه ایمنی و امنیت سر و کار داریم، در بسیاری از کشورها در بعضی از مسائل به شکل مترادف از آن ها استفاده می نمایند و معتقد هستند فرقی نمی نماید و باید هر دو تأمین گردد و هرکدام اگر خدشه دار گردد، خسارت های مادی و معنوی ایجاد می نماید.

او اضافه نمود: در بخش حفاظت میراث فرهنگی این موضوع مد نظر قرار گرفته است، یگان حفاظت ما تنها مسئول حفاظت به معنای فیزیکی نیست در رابطه با ایمنی در موزه ها نیز مسئولیت دارد به نحوی که اگر ایمنی حتی براساس یک اتصال برق خدشه دار گردد حتما درگیر می شوند و یکی از اصلی ترین و نزدیک ترین افرادی هستند که باید در این خصوص مداخله نمایند.

سردار رحمت الهی توضیح داد: خط مقدم در مدیریت بحران در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به طور حتم نیروهای یگان هستند.

او در مورد کاهش خطرپذیری و ریسک گفت: با مقداری تغییرات، همان مقصود و هدفی را که در مدیریت بحران دنبال می کنیم در این واژه نیز مستتر است. از کارکرد مدیریت ریسک و خطر می توان به شناسایی عوامل تهدید و آسیب، ارزیابی خطر، تحلیل و هماهنگی مناسب، برنامه ریزی برای کاهش خسارت ها در حداقل زمان ممکن اشاره نمود.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی کشور اضافه نمود: تشخیص، تحلیل موضوع، آسیب شناسی مناسب و انعکاس آن جزو وظایف اصلی همکاران ما در این بخش محسوب می گردد، رویکرد پیشگیرانه حفاظتی یعنی این که ما تمام این موارد مطرح شده را انجام می دهیم تا پیشگیری کنیم، همچنین پیش بینی مقدم تر از پیشگیری است.

سردار رحمت الهی توضیح داد: سازمان آتش نشانی در این کارگاه روش ها و تکنیک هایی عملی را آموزش می دهد تا در هنگام بحران یا بروز خطر بتوانید از سرایت آن پیشگیری کنید و خسارت ها را به حداقل برسانید. این آموزش ها تنها پیشگیری تزئینی یا واکنشی نیست بلکه بیشتر جنبه کنشی دارد.

او اضافه نمود: بازآموزی و حرفه ای شدن همکاران ما در بخش حفاظت جزو اهداف آموزشی ما قرار گرفته است و با روش های مناسب دنبال می گردد.

محمود غدیری معاون حفاظت و پیشگیری از حریق سازمان آتش نشانی تهران در مورد پیشگیری و پاسخ سخنرانی کرد.

همچنین مهدی نوری رئیس پژوهشکده حفاظت از زیرساخت های دانشگاه مالک اشتر نیز در مورد مدیریت بحران آموزش داد.

این کارگاه به شکل دو دوره دو روزه، پنجم تا هشتم بهمن 98 برای 60 نفر برگزار می گردد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 24 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 668

به "شروع کارگاه آموزشی مدیریت بحران، کاهش خطرپذیری و ریسک در موزه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع کارگاه آموزشی مدیریت بحران، کاهش خطرپذیری و ریسک در موزه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید