اولین نوه و چالش های آن برای پدربزرگ و مادربزرگ

به گزارش مجله مستانه، خبرنگاران: برای بسیاری از افراد، شنیدن این خبر که قرار است پدربزرگ یا مادربزرگ شوند بسیار هیجان انگیز و در عین حال نگران نماینده است. خیلی از پدربزرگ ها و مادربزرگ هایی که داشتن اولین نوه خود را تجربه می نمایند نمی دانند که چقدر درگیر زندگی این نوه کوچک خواهند شد و بعد از آمدن او زندگی شان چقدر تغییر خواهد نمود.

اولین نوه و چالش های آن برای پدربزرگ و مادربزرگ

برای داشتن رابطه ای سالم با فرزند و نوه خود باید به دنبال مرز هایی سالم باشید. مرز های سالم برای هرگونه رابطه ای لازم و ضروری هستند و می توانند تغییرات مثبتی را در زندگی ایجاد نمایند. این موضوع دقیقاً مانند قوانین هدایت و رانندگی در جاده هاست. اینکه قوانین را در نظر داشته باشید به این معنا نیست که می خواهید به خودتان و یا دیگران آسیب بزنید، بلکه بدین معناست که تصمیم دارید روابط و حد و حدود ها را به شکل تعیین و سالمی حفظ نمایید، برای مثال ممکن است که وقتی همسر شما از محیط کار به خانه می آید نیاز داشته باشد که چیزی حدود نیم ساعت تنها باشد تا آرامش خود را به دست آورد.

در چنین شرایطی شما باید این حق او را درک کنید و اجازه دهید تا این کار را انجام دهد. در رابطه با روابط پدربزرگ و مادربزرگ با نوه نیز این موضوع صدق می نماید و شما باید به دنبال قوانینی باشید تا حد و حدود روابط تعیین و حفظ گردد.

در اینجا شما را با 5 قانونی آشنا می کنیم که می توانید از زمان اعلام بارداری تا به جهان آمدن نوه خود از آن ها پیروی کنید:

فضایی را به دیگران اختصاص دهید و فضایی بخواهید

فرزند شما در دوران کودکی و رشد خود از یاری شما استفاده نموده و حالا بالغ و بزرگ شده است، اما نوه شما در شرایط متفاوتی قرار گرفته است و به یاری شما نیازمند است، اما به یک شکل دیگر! نوه شما با ایجاد چالش های حمایتی و تشویقی خود به یاری شما نیاز خواهد داشت. قطعاً حاملگی، زایمان و به جهان آمدن نوه نیز از بزرگ ترین چالش های پیش روی شماست.

فرزند شما و عروس یا دامادتان به فضا و شرایطی نیاز دارند که بدانند شما همراه و پشتیبانشان هستید. قطعاً در اولین تجربه داشتن فرزند مسائل بسیاری پیش پایشان قرار می گیرد که نمی توانند به تنهایی از پس آن برآیند. ممکن است که در بعضی از موارد با هدایت و نصیحت های شما موافق هم نباشند که این هم هیچ اشکالی ندارد، هیچ روش ثابت و تعیین شده ای برای تربیت یک فرزند وجود ندارد.

طبیعتاً فرزند شما دوست دارد که در تمامی مراحل کنارش باشید و در تر و خشک کردن نوزاد، همراهی اش کنید، ولی شما باید این را نیز مدنظر داشته باشید که خودتان هم به کمی استراحت نیاز خواهید داشت! پس بهتر است که مرزهایتان را به طور کامل تعیین کنید تا هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی دچار خستگی و کلافگی نشوید. این گونه است که می توانید پدربزرگ یا مادربزرگ خوبی باشید.

بیشتر از آنکه حرف بزنید، گوش کنید

احتمالاً شما می توانید در تمامی بخش های بزرگ کردن و تر و خشک نمودن نوزاد به فرزند خود یاری کنید، چیز هایی مثل نحوه خواباندن نوزاد، چگونگی غذا دادن به او، جشن تولد، انتخاب نام نوزاد، شیردهی، تربیت و...، اما شاید بهتر باشد که پیش از آنکه خودتان تمامی آن ها را در دسترس فرزندتان قرار دهید، اجازه دهید که خودش هم تلاشش را بکند.

فرزند شما باید بداند که برای یاری کردن به آن ها آنجا هستید و اگر نیاز به مشاوره دارند می توانند از شما درخواست نمایند که یاریشان کنید. یادتان باشد که اگر تمامی کار ها و عقاید آن ها را سرکوب کنید احتمالاً با واکنشی منفی روبه رو خواهید شد و دیگر یاریی نیز از دستتان بر نخواهد آمد!

برنامه ها و فعالیت های خانوادگی را ادامه دهید

اینکه به تازگی نوه تان به خانواده پیوسته به این معنا نیست که شما باید تمامی برنامه هایی را که با فرزندتان داشتید کنسل کنید. شاید شما و فرزندتان عاشق این باشید که با یکدیگر به خرید یا تماشای فیلم بروید. بهتر است تا زمانی که نوه شما به طور کامل واکسینه نشده است آن را به دست فردی مطمئن تر بسپارید تا مسئله ای برایش پیش نیاید.

علاوه بر این شما می توانید از هر فرصتی بهره ببرید، مثلا تا زمانی که نوزاد چرت می زند، فیلم محبوبتان را بگذارید و با فرزندتان آن را تماشا کنید. یادتان باشد درست است که با آمدن نوزاد بعضی چیز ها تغییر می نماید، اما این بدان معنا نیست که باید از همه چیز گذشت.

حواستان به همه چیز باشد

هیچ وقت از فرزندتان نخواهید که بین شما و شریک زندگی اش یکی را انتخاب کند. درست است که ممکن است از انتخاب فرزندتان راضی نباشید، اما این چیزی است که او انتخاب نموده و از آن راضی است. بعد از به جهان آمدن نوه نیز باید این موارد را در نظر داشته باشید. سعی نکنید که با افزایش توجهتان بر روی نوه از داماد یا عروستان غافل شوید. اگر با داماد یا عروستان به خوبی رفتار کنید، آن ها هم تمایل بیشتری پیدا می نمایند که به دیدنتان بیایند.

جدا از خانواده برای خود یک زندگی بسازید

سریع ترین راه برای یاری و هدایت فرزند خود آن است که طوری رفتار کنید که نوه شما مهم ترین اولویت زندگی تان است، اما شاید بهتر باشد که این مهم ترین اولویت تبدیل به تنها اولیتتان نگردد. شما می توانید زندگی شخصی خود را نیز حفظ کنید. به کتابخانه بروید و کتاب محبوبتان را مطالعه کنید، با دوستانتان وقت بگذرانید و یک حیوان خانگی را به سرپرستی قبول کنید.

تحقیقات نشان می دهد که داشتن حیوان خانگی می تواند بیماری های قلبی و کلسترول را کاهش داده و از افسردگی جلوگیری کند. وقتی در خانه یک حیوان خانگی داشته باشید، صبح ها با انرژی بیشتری از خواب بیدار می شوید و همواره سرحال خواهید بود. در این شرایط، عشق، محبت و روحیه مثبت در شما افزایش پیدا می نماید و می توانید آن را به شکل صحیح تری به اطرافیانتان انتقال دهید.

توصیه ما این است که در اولین برخورد ها با نوه خود آغاز به نوشتن کنید. خاطراتتان را بنویسید و تمامی مراحل رشد او و اتفاقاتی که می افتد را تعریف کنید. این کار می تواند خاطرات شیرین شما را به ثبت برساند تا سال ها بعد که آن ها را مطالعه می کنید به یاد این روز ها مجدداً حس خوبی پیدا نموده و از داشتن چنین خانواده ای خدا را شکر کنید.

منبع: psychologytoday

منبع: برترین ها
انتشار: 2 آبان 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 305

به "اولین نوه و چالش های آن برای پدربزرگ و مادربزرگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین نوه و چالش های آن برای پدربزرگ و مادربزرگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید