برنامه غذایی مناسب سگ چیست؟ سلامت سگ از مسیر تغذیه می گذرد

به گزارش مجله مستانه، تغذیه سگ با برنامه غذایی مناسب به سالم ماندن این حیوان با وفا برای سال های طولانی یاری قابل توجهی می نماید. اما اینکه برترین برنامه غذایی سگ چیست؟ و باید چه ویتامین ها و مواد معدنی را در خود جای دهد؟ همیشه یکی از دغدغه های صاحبان این حیوانات خانگی است. در این مقاله بنا داریم که برترین برنامه غذایی برای سگ شما را مورد آنالیز قرار دهیم تا با استفاده از آن بتوانیم به صاحبان این حیوانات خانگی یاری کنیم تا متناسب با نژاد سگ خود و بسته به نیازهای آن، دیگر یک برنامه غذایی مفید و دارای ارزش غذایی را تدارک ببینند.

برنامه غذایی مناسب سگ چیست؟ سلامت سگ از مسیر تغذیه می گذرد

برترین برنامه غذایی برای سگ خانگی

انتخاب برترین برنامه غذایی سگ بستگی به تصمیم و احتیاجهای سگ شما دارد. بنابراین شما به عنوان صاحب حیوان خانگی باید تمام رفتارها و عملکرد بدن حیوان خانگی خود را در نظر بگیرید و تناسب با آن یک برنامه غذایی مناسبی را تدارک ببینید. مثلا اگر سگ شما روزانه مدفوع سفت و سالمی را فراوری می نماید، نشان دهنده آن است که حیوان شما بسیار فعال است و اشتهای خوبی برای خوردن انواع غذاها دارد. در این بین از غذاهای حاوی پروتئین حیوانی و گوشت غافل شد چرا که ارزش بیولوژیکی آن نسبت به پروتئین گیاهی بالاتر است. بنابراین همه سگ های خانگی به یک رژیم غذایی متعادل احتیاج دارند و گوشت نباید از رژیم غذایی سگ ها حذف گردد. غذای سگ ها باید حاوی موادی مانند پروتئین، چربی، کربوهیدرات، انواع ویتامین ها، مواد معدنی و اسیدهای چرب ضروری باشد.

چه فاکتورهایی روی برنامه غذایی سگ ما تاثیر می گذارد؟

انتخاب برنامه غذایی برای سگ خانگی بستگی به فاکتورهای مختلف زیر دارد که باید حتما رعایت گردد.

سن سگ: هر سگ در هر رده سنی یک نوع غذا و یک مقدار ویتامین احتیاج دارد مثلا یک سگ یک ماهه نمی تواند گوشت بخورد.

وزن سگ: برای پیروی از یک برنامه غذایی منظم باید وزن حیوان خود را بدانید و در صورت اضافه وزن باید مصرف چربی و کربوهیدرات ها را کاهش دهید.

نژاد سگ: برنامه غذایی سگ در نژادهای مختلف فرق دارد که در ادامه به بیان توضیحات بیشتری می پردازیم.

عقیم بودن یا نبودن آن: سگ هایی که عقیم سازی شدند به علت چاقی و اضافه وزن باید مصرف کربوهیدرات ها در آنها محدود گردد تا وزن آنها را کنترل کند.

مقدار فعالیت روزانه آن اگر سگ شما در طول روز فعالیت زیادی ندارد باید غذاهای سنگین را از برنامه غذایی آن حذف کنید تا دچار مسائل گوارشی نگردد.

بیماری های خاص سگ: برخی از سگ ها در صورت بیماری باید یک برنامه غذایی خاص را داشته باشند تا روند بهبودی آنها تسریع گردد.

علایق سگ برای خوردن برخی از غذاها: سگ ها نیز به خوردن برخی از غذاها علاقه زیادی نشان می دهند پس سعی کنید برای رشد او دادن این غذاهای مغذی را در اولویت قرار دهید.

انواع غذای سگ

از انواع غذاهای مورد استفاده برای سگ خانگی می توان به غذای خشک، غذای مرطوب، تشویقی سگ، غذای آبکی، کنسروی و غیره اشاره نمود. بنابراین با توجه به نژاد سگ و بعلاوه سلیقه غذایی آن باید مناسب ترین نوع از غذا را برای استفاده در طول روز انتخاب کنید. در این بین تفاوت اصلی غذاهای خشک و کنسروی در مقدار رطوبت موجود در آنها است که البته طعم، نحوه درست نموده کردن و حتی ظاهر آنها نیز باهم تفاوت هایی دارند. در ادامه توضیحاتی را درباره انواع غذاهایی که باید در برنامه غذایی سگ خود لحاظ کنید را ارائه داده ایم.

نقش غذای خشک در برنامه غذایی سگ

انواع مختلفی از غذا در یک پت شاپ وجود دارد اما غذای خشک معمولا برترین گزینه برای حیوان خانگی شما است. غذای خشک سگ حاوی تمام مواد مغذی، ویتامین ها و انواع مواد معدنی مورد احتیاج سگ شما بوده و به حفظ سلامت دندان حیوان شما یاری قابل توجهی می نماید. بعلاوه غذای خشک دارای آب کمتر و غلظت بیشتری از مواد مغذی است و بدون احتیاج به نگهداری در یخچال می توانید آن را در یک محیط خشک و بدون رطوبت نگهداری کنید.

غذاهای کنسروی و آماده سگ

پوچ و کنسرو سگ جزو دسته غذاهای آماده ای هستند که به علت طعم لذیذ و خوشمزه در بین این حیوانات خانگی هواداران زیادی دارد. این غذاها نیز مانند غذای خشک سگ، مخلوطی از مواد غذایی مغذی است اما مقدار رطوبت آن بیشتر از غذاهای خشک است و از نظر ترکیبات نیز درصد پروتئین یا چربی آن نسبت به غذای خشک بیشتر است.

از ویژگی های مهم غذاهای کنسروی سگ این است که تمام محتویات داخل آن تا قبل از باز شدن در کنسرو، استریل هستند و به خاطر نوع ترکیبات و درصد بالای رطوبت و بافت متفاوت آن، سگ ها از خوردن این غذا بسیار لذت می برند.

غذای مرطوب

غذای مرطوب به علت اینکه محتوای آب زیادی است برترین انتخاب برای سگ هایی است که در طول به میزان کافی آب نمی نوشند یا از خوردن آن امتناع می نمایند. بعلاوه خوردن غذای مرطوب برای سگ هایی که در حال بهبودی روند بیماری یا عمل جراحی هستند، بسیار راحت تر است. بسیاری از صاحبان سگ های خانگی برای اینکه مواد مغذی و آب مورد احتیاج حیوان خود را تامین نمایند از ترکیب هر دو غذای خشک و مرطوب در برنامه غذایی سگ استفاده می نمایند.

جایگاه غذای تشویقی در برنامه غذایی سگ

غذای تشویقی سگ نوعی مکمل غذایی به شمار می رود که باید در کنار غذای اصلی مورد استفاده قرار بگیرد. غذاهای تشویقی ظاهر و طعم خوشایندتری نسبت به غذاهای اصلی دارند و سگ تمایل بیشتری به خوردن آنها نشان می دهد. اغلب صاحبان سگ های خانگی باید غذاهای تشویقی در زمان خاص و هنگام آموزش و تربیت به او بدهند تا همکاری بیشتری داشته باشد. اگر هنوز تشویقی مناسب سگ خود را پیدا نکردید، برند محبوب تریکسی به علت تنوع زیاد محصولاتش یک پیشنهاد ایده آل است.

البته نباید در مصرف غذاهای تشویقی زیاده روی کرد چرا که باعث چاق شدن و به خطر افتادن سلامتی سگ خانگی شما خواهند شد. توصیه ما این است قبل از خرید غذای تشویقی سگ حتما با دامپزشک متخصص در این زمینه مشورت کنید.

برترین برنامه غذایی برای نژادهای مختلف سگ

رژیم غذایی در بین نژاد های مختلف سگ تفاوت های بسیاری با هم دارند. بنابراین ما متناسب با نژادهای سگ یک برنامه غذایی مناسب را پیشنهاد خواهیم کرد تا به این دغدغه و نگرانی شما انتها دهیم.

سگ شیتزو

یکی از عوامل مهم برای تدوین برنامه غذایی در این نژاد توجه به طول عمر این نژاد است. البته نژاد سگ شیتزو مستعد چاقی است و باید در انتخاب نوع مواد غذایی و حجم آنها نهایت دقت را داشته باشید. از طرفی دیگر باید بدانید رژیم غذایی برای سگ شیتزو اصلا سخت نیست و تنها باید از تنوع مواد غذایی بهره ببرید. در صورت تمایل می توانید غذای این حیوان خانگی را در منزل درست کنید.

سگ هاسکی

هنگام انتخاب رژیم غذایی مناسب برای نژاد هاسکی باید به مقدار فعالیت و سن سگ خود نهایت توجه را داشته باشید. سگ هاسکی با وجود جثه بزرگ اما غذای بسیار کمی در طول روز می خورد. پس در تدوین برنامه غذایی سگ هاسکی به خصوص در سنین پایین به سه وعده اصلی توجه کنید.

سگ پامرانین

باید دقت داشته باشید که برنامه غذایی مربوط به نژاد سگ پامرانین بسیار حساس است و استفاده مداوم از غذاهای مرطوب باعث بروز علائم بیماری و سرطان روده در این نژاد خواهد شد. برترین غذا برای نژاد پامرانین، غذای خشک است، چرا که فک بسیار کوچکی دارد و خوردن این غذاها به قوی شدن و سالم ماندن دندان ها و لثه این نژاد بسیار یاری می نماید. البته که غذای خشک میان پامرها دارای محبوبیت ویژه ای است.

سگ سرابی

همانطور که می دانید نژاد سگ سرابی با وجود وزن زیاد اما در طول روز بسیار فعالیت دارد. بنابراین شما باید در برنامه غذایی این نژاد سگ به این عوامل توجه کنید و از پروتئین ها و ویتامین های مورد احتیاج آن غافل نشوید.

برنامه غذایی سگ تریر

سگ تریر جزو دسته نژادهایی است که به شدت مستعد چاقی بوده و همیشه این اتفاق برای صاحبان سگ تریر نگران نماینده است. سگ های این نژاد بسیار زیبا و بازی گوش هستند و رعایت تنوع غذا برای این حیوان بسیار مهم است. برای رشد کافی باید پروتئین و مقداری چربی در برنامه غذایی او قرار دهید چرا که بدن این نژاد سگ به اسید های چرب احتیاج اساسی دارد.

روزانه چقدر به سگ خود غذا بدهیم؟

مقداری که در طول روز به عنوان غذای اصلی و میان وعده به سگ خود می دهید به نژاد، سن، جثه، محیط، نوع زندگی، مقدار فعالیت و عادت های رفتاری و شرایط سلامت او بستگی دارد. پس اگر می خواهید زمینه رشد کافی و سلامت جسمانی سگ خود را به خطر نیندازید از یک برنامه غذایی متعادل پیروی کنید. خوشبختانه امروزه محصولات غذایی موجود در بازار اهمیت زیادی برای سلامت حیوان قائل هستند، برندهای نام آشنایی مانند رویال کنین و جوسرا به طور تخصصی برای هر نژاد برنامه مشخصی دارند بنابراین راهنمای نحوه مصرفی که بر روی جلد محصولات درج میشوند را بسیار جدی بگیرید.

در برنامه غذایی سگ خود حتما وزن سگ را زیر نظر داشته باشید و آنالیز کنید که غذا زیاد می خورد یا خیلی کم. برای اطمینان از شرایط سلامتی و وزن سگ خود از دامپزشک حیوان خانگی خود بخواهید که میزان مناسب وزن آن را آنالیز کند.

منبع: فوت و فن
انتشار: 12 بهمن 1401 بروزرسانی: 12 بهمن 1401 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 2081

به "برنامه غذایی مناسب سگ چیست؟ سلامت سگ از مسیر تغذیه می گذرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه غذایی مناسب سگ چیست؟ سلامت سگ از مسیر تغذیه می گذرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید