بیشتر واکسن های دنیا احتمالاً از ابتلا به سویه اومیکرون جلوگیری نمی نمایند

به گزارش مجله مستانه، خبرگزاری خبرنگاران- خبرگزاری خبرنگاران-روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت که شاید بیشتر واکسن های کرونا در دنیا محافظت قابل توجهی در برابر بیماری شدید ارائه دهند، اما احتمالاً از ابتلا به سویه اومیکرون جلوگیری نکنند.

بیشتر واکسن های دنیا احتمالاً از ابتلا به سویه اومیکرون جلوگیری نمی نمایند

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: تعداد فزاینده ای از پژوهش های اولیه نشان می دهد واکسن های کووید-19 که در بیشتر نقاط دنیا از آنها استفاده می گردد تقریباً هیچ دفاعی در برابر ابتلا به سویه بسیار مسری اومیکرون ویروس کرونا ندارند. البته به نظر می رسد آنها درجه قابل توجهی از محافظت در برابر ابتلای شدید را عرضه می نمایند که مهمترین هدف است؛ اما تنها یکی دو واکسن، آن هم در صورت ارائه دوز سوم تقویت نماینده، توفیق مقدماتی در متوقف کردن عفونت های اومیکرون را به نمایش می گذارند و این واکسن ها در بیشتر نقاط دنیا در دسترس نیستند.

تحقیقات اولیه نشان می دهد که سایر واکسن ها - از جمله واکسن های آسترازنکا، جانسون اند جانسون و واکسن های فراوری شده در چین و روسیه - هیچ کمکی به جلوگیری از توسعه سویه اومیکرون نمی نمایند و از آنجایی که بیشتر کشورها برنامه های واکسیناسیون خود را حول این واکسن ها طراحی نموده اند، این شکاف می تواند تأثیر عمیقی بر فرایند همه گیری داشته باشد.

افزایش دنیای موارد ابتلا در دنیایی که میلیاردها نفر در آن واکسینه نشده اند نه تنها سلامت افراد آسیب پذیر را تهدید می نماید، بلکه فرصت پیدایش سویه های بیشتری را نیز ایجاد می نماید. نابرابری در توانایی کشورها برای مقابله با این بیماری همه گیر تقریباً به طور قطع عمیق تر خواهد شد و اخبار اثربخشی محدود واکسن در برابر سویه اومیکرون می تواند تقاضا برای واکسیناسیون را در کشورهای در حال توسعه کاهش دهد؛ جایی که بسیاری از مردم در حال حاضر مردد هستند یا با سایر مسائل سلامتی دست به گریبانند.

بیشتر شواهد تا به امروز بر مبنای ارزیابی های آزمایشگاهی است که طیف کاملی از واکنش ایمنی بدن را نشان نمی دهد و تأثیر واقعی سویه اومیکرون را بر مردم دنیا آنالیز نمی نماید. با این حال، نتایج قابل توجه است. واکسن های چینی سینوفارم و سینوواک - که تقریباً نیمی از واکسن های ارائه شده در سطح دنیا را تشکیل می دهند - محافظت تقریباً صفر درصدی در برابر سویه اومیکرون ارائه می نمایند. بیشتریت مردم چین این واکسن ها را دریافت نموده اند و در کشورهای کم عایدی و میانه مانند مکزیک و برزیل نیز به طور گسترده از آنها استفاده می گردد.

یک مطالعه اثربخشی اولیه در انگلستان می گوید واکسن آکسفورد آسترازنکا شش ماه پس از واکسیناسیون، هیچ توانایی در متوقف کردن عفونت اومیکرون نشان نداد. 90 درصد از افراد واکسینه شده در هند این واکسن را با نام تجاری کوویشیلد دریافت نموده اند. بعلاوه از این واکسن در بسیاری از کشورهای صحرای جنوب آفریقا به طور گسترده ای استفاده شده است؛ منطقه ای که کواکس، برنامه دنیای واکسن کووید-19، 67 میلیون دوز از آن را در 44 کشور توزیع نموده است. محققان پیش بینی می نمایند که واکسن روسی اسپوتنیک، که در آفریقا و آمریکای لاتین نیز مورد استفاده قرار می گیرد، به طور مشابهی مقدار محافظت ضعیفی در برابر سویه اومیکرون ارائه می دهد.

تقاضا برای استفاده از واکسن جانسون اند جانسون در آفریقا رو به افزایش بوده است زیرا عرضه این واکسن در قالب یک دوز، آن را برای منطقه ها دارای منابع اندک مجذوب کننده نموده است، اما این واکسن هم توانایی اندکی برای مقابله با سویه اومیکرون نشان داده است. آنتی بادی ها اولین خط دفاعی هستند که به وسیله واکسن ها ایجاد می شوند، اما واکسن ها رشد سلول های T (لنفوسیت تی) را نیز تحریک می نمایند و مطالعات اولیه نشان می دهد که این سلول ها همچنان سویه اومیکرون را شناسایی می نمایند؛ موضوعی که در پیشگیری از اتبلا به بیماری شدید از اهمیت فراوانی برخوردار است.

جان مور، ویروس شناس در مرکز پزشکی ویل کورنل در نیویورک، در این خصوص می گوید: آنچه در ابتدا از دست می دهید محافظت در برابر ابتلای خفیف بدون علامت است. اما چیزی که آن را بسیار بهتر حفظ می کنید، محافظت در برابر بیماری شدید و مرگ است. او این خبر را که سویه اومیکرون تا به امروز کمتر از نوع دلتا کشنده به نظر می رسد، چشم اندازی مثبت ارزیابی کرد. با این حال، جی. استفان موریسون، مدیر مرکز سیاست دنیای بهداشت در مرکز مطالعات بین المللی و استراتژیک، معتقد است این محافظت برای جلوگیری از ایجاد اختلال در دنیا به وسیله سویه اومیکرون کافی نخواهد بود.

او می گوید: مقیاس گسترده ابتلا، سامانه های بهداشتی را تحت الشعاع قرار خواهد داد، فقط به این علت که اثرگذاری آن به طور بالقوه بسیار بزرگ خواهد بود. اگر در سراسر دنیا دچار مدلی از ابتلای گسترده شوید، چیزی همچون یک شوک، طرف دیگر آن چه شکل و شمایلی دارد؟ آیا این جنگ تمام شده است یا جنگ تازه وارد مرحله دیگری شده است؟

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 16 بهمن 1400 بروزرسانی: 16 بهمن 1400 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 1826

به "بیشتر واکسن های دنیا احتمالاً از ابتلا به سویه اومیکرون جلوگیری نمی نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیشتر واکسن های دنیا احتمالاً از ابتلا به سویه اومیکرون جلوگیری نمی نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید