توسعه همکاری های روسیه با چین؛ اهدف و واقعیت ها

به گزارش مجله مستانه، افزایش همکاری های نظامی و امنیتی روسیه و چین که امریکا از آن هراس دارد، هدفی است که اگرچه بعضی قابلیت های اجرایی دارد اما گفتن این مهم بسیار ساده تر از تحقق بخشیدن این مهم است.

توسعه همکاری های روسیه با چین؛ اهدف و واقعیت ها

با ما همراه باشید و با تورهای چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

جو بایدن در هفته های اخیر کوشیده است با کشیدن روس ها به جناح خود، از ابعاد تأثیرگذاری پیمان جدید همکاری های روسیه و چین بکاهد اما چنین مکانیسمی به خودی خود نیز با دشواری هایی در میدان عمل روبرو است. اولین بهره تشکیل یک جناح متحد نظامی- امنیتی در مسکو و پکن بی احتیاج شدن هر دو کشور از تدابیر امنیتی وسیع و فوق العاده ای است که در تمامی این سال های طولانی بخصوص در مناطق مرزی آنان برقرار بوده و اگر می خواهید گستردگی این تدابیر را دریابید، کافی است اشاره کنیم که مرزهای مشترک روسیه و چین بالغ بر چهار هزار کیلومتر است. در زمان اوج جنگ سرد بین اتحاد جماهیر شوروی و چین، 50 لشکر از ارتش شوروی و 59 لشکر چینی در دو سوی مرزهای فوق مستقر شده و سلاح های گرم شان را به سمت یکدیگر گرفته بودند. تأکیدهای مکرر بایدن بر لزوم جلوگیری از گسترش مالی- نظامی چین در دنیا بیش از آنکه ریشه در واقعیتی گریزناپذیر داشته باشد، باعث اعتلای صندلی چین و عظیم تر شدن این کشور در دید دنیایان شده است وگرنه روس ها هم می دانند هر چه با چین بیشتر همکاری نمایند، وسعت میادین اجرایی آنها بیشتر نخواهد شد. مانورهای نظامی مشترک روسیه و چین در طول مرزهای دو کشور هم بیش از آنکه باعث نگرانی نظامی امریکا گردد، اقدامی هشدارگونه به پنتاگون است تا بفهمد در دوره بایدن که سیاست هایش مبتنی بر تنش زدایی است، گاهی افزایش تنش ها و ازدیاد مراقبت ها سلاح کارآمدتری خواهد بود. البته شکی نیست که سربازان جوان و کم تجربه چینی از مانورهای مشترک قبلی دو کشور درس های زیادی گرفته و به کارآیی های افزون تری رسیده اند ولی کرملین بیش از آنکه برای چنین مسأله ای اهمیت قائل باشد، به افزایش سطح فروش جنگ افزارهای خود به دولت چین که پیامد چنان همکاری هایی است، می اندیشد. سیستم های نظامی چینی و آنچه خود آنها در سال های اخیر پدید آورده اند، ابزار کارآمدتری در قیاس با گذشته نشان می دهند و کار به جایی کشیده که چین در عرصه فروش سلاح به کشورها، آمار خود را به روس ها بسیار نزدیک نموده اما مادامی که تحریم نظامی روس ها توسط شرکت های جنگ افزاری امریکا ادامه دارد، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه بی تمایل نیست مبادله کالا به کالا با چین را ادامه بدهد و رقیب سابق و شریک فعلی اش را تقویت کند. جو بایدن قطعاً ترجیح می دهد پوتین هر چه سریع تر به یک نتیجه نهایی در مطالعاتش پیرامون استراتژی های جدید فرامرزی اش برسد. اما بعضی بیم های رئیس جمهوری امریکا پیرامون نحوه و وسعت همکاری این دو کشور سوسیالیستی بی پایه و فاقد سندیت است زیرا مسکو نیز فقط تا وقتی پکن را تقویت می نماید که خودش بازنده ماجرای هر چه عظیم تر شدن دولت چین نباشد. همین حالا نیز در اندیشکده های مسکو، رساله های متعددی درخصوص خطرناک تر شدن بیش از حد ماشین های مالی و نظامی چین تنظیم و منتشر شده که در آنها به پوتین توصیه شده نزدیک تر شدن به امریکای بایدن می تواند برای آنها کم خطرتر از قدرتمندتر کردن چینی ها باشد.

منبع: Carnegie Endowment

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 18 تیر 1400 بروزرسانی: 18 تیر 1400 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 1573

به "توسعه همکاری های روسیه با چین؛ اهدف و واقعیت ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه همکاری های روسیه با چین؛ اهدف و واقعیت ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید