دانه های سیب را بخوریم؟

به گزارش مجله مستانه، خبرنگاران : انه های سیب حاوی ترکیب گیاهی به نام آمیگدالین هستند که می تواند اثر سمی داشته باشد.

دانه های سیب را بخوریم؟

دانه های سیب را بهتر است که نخورید چراکه سم فراوری می نماید.

به گزارش خبرنگاران، سیب دارای پنج برچه به هم پیوسته است که تعداد دانه های آنها در هر برچه فرق دارد. بعضی معتقدند دانه های سیب سمی هستند، در حالی که بعضی دیگر آنها را سالم می دانند.

سیب می تواند یک میان وعده یا ماده غذایی مفید باشد، اما آیا خوردن دانه های آن خطرناک است؟

بیشتر مردم از مصرف دانه هایی با طعم تلخ اجتناب می نمایند اما ممکن است شخصی بعضی اوقات یک یا چند عدد از آن را به طور تصادفی بخورد و برای تف کردن آنها به خود زحمت ندهد یا فردی آب سیب حاوی دانه های پودر شده بنوشد. به گزارش مدیکال نیوزتودی، این مقاله به آنالیز تحقیقات علمی در خصوص ایمنی و خطرات خوردن دانه های سیب می پردازد

آیا دانه های سیب سمی هستند؟

سیب حاوی اندازه زیادی ترکیبات مفید از جمله آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و فیبر غذایی است. دانه های سیب حاوی ترکیب گیاهی به نام آمیگدالین هستند که می تواند اثر سمی داشته باشد. آمیگدالین بخشی از دفاع شیمیایی دانه ها است.

هنگام دست نخورده و سالم بودن دانه بی ضرر است، اما هنگام جویده شدن دانه یا به نحوی آسیب ببیند آمیگدالین به هیدروژن سیانید تجزیه می گردد که در دوزهای بالا بسیار سمی و حتی کشنده است. آمیگدالین به اندازه نسبتا بالایی در دانه های میوه خانواده گلسرخیان شامل سیب، بادام، زردآلو ، هلو و گیلاس وجود دارد.

مردم در طول تاریخ از سیانور به عنوان سم استفاده می کردند. این دارو با ایجاد تداخل با اکسیژن سلول ها کار می نماید و دوزهای بالا در عرض چند دقیقه منجر به مرگ می گردد.

مسمومیت با سیانید

خوردن یا نوشیدن ترکیبات گیاهی سیانوژنیک می تواند باعث مسمومیت با سیانید در انسان گردد. این ترکیبات در هسته های زردآلو، بادام، کاساو و دانه های سیب وجود دارد. علائم خفیف مسمومیت با سیانور شامل موارد زیر است:

اضطراب

سردرد

سرگیجه

گیجی

مسمومیت حاد می تواند منجر به کاهش هوشیاری، فشار خون بالا، فلج و کما گردد حتی در بعضی موارد کشنده است. اندازه دقیق مورد احتیاج برای بیمار شدن فرد بستگی به وزن بدن وی دارد. بچه ها خردسال را خطر بیشتری تهدید می نماید.

برای کشنده بودن ترکیبات سمی موجود در دانه های سیب تعداد دانه ها به وزن بدن فرد، تحمل وی و نوع سیب بستگی دارد. اندازه آمیگدالین در یک عدد سیب بسته به نوع سیب و محیط رشد آن فرق دارد. مهم است به خاطر داشته باشید هنگامی که آمیگدالین کشنده نباشد مقادیر کمتر آن هنوز هم می تواند فرد را بیمار کند.

آیا خوردن دانه های سیب خطرناک است؟

خوردن چند دانه سیب بی خطر است. با این حال، خوردن یا نوشیدن اندازه زیادی دانه آسیاب یا خرد شده آن می تواند کشنده باشد. بر اساس نتایج یک آنالیز در سال 2015، اندازه آمیگدالین در یک گرم دانه سیب بسته به نوع سیب بین یک تا چهار میلی گرم متغیر است. با این حال، اندازه سیانید حاصل از دانه ها بسیار کمتر است. دوز کشنده سیانید هیدروژن حدود 50 تا 300 میلی گرم است.

دانه های سیب می توانند 0.6 میلی گرم هیدروژن سیانید در گرم آزاد نمایند یعنی فرد برای ایجاد مسمومیت حاد با سیانید باید 83 تا 500 دانه سیب بخورد. به عبارت دیگر، مصرف دانه های آسیاب شده سیب ممکن است کشنده باشد یا حداقل باعث بیماری گردد. با این حال، خوردن دانه ها در یک سیب مسئله ای ایجاد نمی نماید.

با این وجود، محققان توصیه می نمایند از خوردن دانه های سیب خودداری نموده و آنها را قبل از آب میوه گیری به علت آمیگدالین بالا خارج کنید. دانشمندان دیگر تایید می نمایند اندازه آمیگدالین در دانه های سیب زیاد است و خوردن آنها می تواند باعث بروز نگرانی گردد.

بلعیدن دانه های کامل سیب بعید به نظر می رسد باعث بروز علائمی گردد. پوشش بذر از آن در برابر آنزیم های گوارشی محافظت می نماید و دانه ها می توانند بدون آسیب به سیستم گوارش منتقل شوند. با این وجود، بهتر است دانه ها را قبل از دادن سیب به بچه ها خردسال یا حیوانات خانگی خارج کنید.

خلاصه

گوشت و پوست میوه سیب بسیار سالم است و خطری ندارد. با این حال، دانه های سیب جویده یا خرد شده با آزاد سازی اندازه کمی سیانید بسیار سمی است. به احتمال زیاد برای تجربه هر گونه عوارض جانبی باید حداقل 85 دانه سیب را بطور کامل بجوید یا ببلعید. در نظر داشته باشید اگر شخصی به طور تصادفی چند دانه سیب بخورد جای نگرانی نیست.

منبع: رکنا
انتشار: 12 دی 1400 بروزرسانی: 12 دی 1400 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 1790

به "دانه های سیب را بخوریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانه های سیب را بخوریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید