شهر افسوس ترکیه کجاست ؟

به گزارش مجله مستانه، در این مقاله از مجله گردشگری خبرنگاران شما را با شهر افسوس ترکیه که یکی از شهرهای تاریخی این کشور است آشنا خواهیم کرد.پس اگر دنبال کسب اطلاعات بیشتر درباره مکان های تاریخی ترکیه از مجله شهر افسوس هستید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

شهر افسوس ترکیه کجاست ؟

شهر افسوس (Ephesus)، یکی از برجسته ترین و تاریخی ترین شهرهای ترکیه است که یکی از عجایب هفت گانه دنیا را در خود جای داده بود. این شهر در مقطعی از تاریخ به عنوان دومین شهر مهم دنیا شناخته می شد. اما شهر افسوس کجا واقع شده است؟ این شهر که در نزدیکی ازمیر و کوش آداسی قرار گرفته است، قدمتش به دوران نوسنگی و پیش از میلاد مسیح بازمی گردد. امروزه می توان در افسوس آثار برجسته تاریخی و باستانی بسیاری را مشاهده کرد. بقایای معابد، آمفی تئاترها، کتابخانه ها و خانه های قدیمی با معماری روم باستان، از جمله چشمگیرترین و مجذوب نماینده ترین آثار تاریخی این شهر به شمار می روند. بنابراین، اگر قصد سفر به ترکیه را دارید، بازدید از شهر افسوس را به هیچ وجه از دست ندهید.

شهر افسوس کجاست ؟

شهر افسوس، در نزدیکی چندین شهر توریستی کشور ترکیه واقع شده است. این شهر تقریباً 80 کیلومتر از جنوب ازمیر و 18 کیلومتر از سمت شمال شرقی کوش آداسی فاصله دارد. بعلاوه، فاصله افسوس تا شهرک سلجوق تنها حدود 4 کیلومتر است. بنابراین، هرگاه به یکی از این شهرها سفر کردید، می توانید بازدید از شهر باستانی افسوس را نیز در برنامه خود قرار دهید و از تماشا این میراث تاریخی ارزشمند بهره مند شوید. (مشاهده موقعیت شهر افسوس برروی نقشه)

تاریخچه شهر افسوس (Ephesus)

برای کاوش در تاریخچه این شهر باستانی، باید به دوران سکونت کارانیان و لیدیان بازگردیم که می توان آن ها را اولین ساکنان منطقه افسوس نامید. نام اصلی افسوس قبل از ورود یونانی ها، آپاشام بود و قدمت آن به پنج هزار سال پیش می رسد. آپاشام محل سکونت مردم کارانیان و لیدیان بوده است. در قرن یازدهم پیش از میلاد، با ورود یونانی ها به این منطقه، نام شهر به افسوس تغییر یافت. این تغییر نام و ورود یونانی ها نقطه عطفی در تاریخچه این شهر باستانی به شمار می آید.

شهر افسوس کاملاً رو به دریا ساخته شده است. بعضی از کارشناسان بر این باورند که این بنا در ابتدا به عنوان یک دژ و قلعه برای مقاصد حفاظتی ایجاد شده بود. از قرن یازدهم قبل از میلاد، افسوس به یک منطقه هلنی تبدیل شد، زیرا یونانی های لونیان در آن موقع به این منطقه مهاجرت نموده و در آن سکونت کردند. با توجه به دسترسی افسوس به دریا، موقعیت این شهر بسیار ممتاز بود و در گذشته به مرکز بازرگانی و محل رفت وآمد تاجران از کشورهای مختلف تبدیل شده بود. این موقعیت جغرافیایی و اهمیت تجاری، نقش کلیدی در توسعه و شکوفایی افسوس ایفا نموده است.

از قرن اول و دوم بعد از میلاد مسیح، موقعیت ممتاز و دلایل تجاری این شهر باعث شد که افسوس روز به روز پیشرفت کند. پس از دوران حکومت الکساندریا، افسوس به بزرگ ترین شهر در شرق تبدیل شد. سنت پل در دومین مأموریت خود، شهر افسوس را به عنوان مکانی برای فعالیت های خود انتخاب کرد. او در این شهر که جمعیتی بیش از 200 هزار نفر داشت، سه سال را گذراند و به ترویج آموزه های خود پرداخت. این دوره از تاریخ، نشان دهنده اهمیت فرهنگی و مذهبی افسوس علاوه بر اهمیت تجاری آن است.

کلیسای جامع افسوس در سال های بعد به سنت جان اختصاص یافت و در دوران بیزانس، این شهر و کلیسا به یکی از اصلی ترین مقاصد زیارتی در آسیای صغیر تبدیل شدند. در سال 263 میلادی، گت ها (یکی از اقوام آلمانی) در یکی از حملات خود شهر را نابود کردند و افسوس شروع به افول کرد و به تدریج اهمیت و مقدار خود را از دست داد. با این حال، در قرن پنجم میلادی، شهر هنوز از اهمیت بالایی برخوردار بود، به طوری که سومین گردهمایی مجمع عمومی در سال 431 میلادی در افسوس برگزار گردید. بعدها، این شهر بار دیگر به خاطر حملات مغول ها و سپس به علت جنگ بین سلجوقیان و عثمانیان به تدریج نابود شد.

جاهای تماشای شهر افسوس ترکیه

شهر افسوس ترکیه با داشتن آثار باستانی بی نظیر و تاریخی، یکی از مقاصد گردشگری مهم در دنیا است. بعضی از تماشای های برجسته این شهر عبارت اند از:

1. کتابخانه سلسیوس (Celsus Library):

- یکی از مشهورترین بناهای افسوس، کتابخانه سلسیوس است که در اوایل قرن دوم میلادی ساخته شده است. این کتابخانه به عنوان یکی از بزرگ ترین کتابخانه های دنیا باستان شناخته می گردد.

کتابخانه سلسوس از زیباترین و درخشان ترین بناهای محوطه تاریخی افسوس است که در سال 125 میلادی به دست ژولیوس آکویلا سلسیوس برای بزرگداشت پدرش ساخته شد. این کتابخانه در دوران باستان، ساختمانی سه طبقه از جنس سنگ مرمر بوده است. فرورفتگی های مستطیلی دیوارهای پشتی این بنا محلی برای قرار دادن کتاب ها بوده اند. بر فرورفتگی های نمای این بنا مجسمه های مرمر بزرگی دیده می شوند که مجذوب نمایندهیتی خیره نماینده دارند.

2. تئاتر بزرگ افسوس (Great Theatre of Ephesus):

- این تئاتر بزرگ با ظرفیت بیش از 25,000 نفر، محل برگزاری نمایش ها، کنسرت ها و اجتماعات بزرگ بوده و یکی یکی از زیباترین جاذبه های شهر تاریخی و شگفت انگیز افسوس است.

این بنا در دوران فرمانروایی کلادیوس شروع شد و در عصر تراجان به سرانجام رسید. با گذشت چندین قرن از ساخت این بنا، تقریبا شرایط خوبی دارد. در ردیف بالایی جایگاه تماشاچیان می توانید چشم انداز زیبایی را از بندر قدیمی افسوس ببینید.

3. معبد آرتمیس (Temple of Artemis):

- یکی از عجایب هفت گانه دنیای باستان که متأسفانه امروزه تنها بقایای کمی از آن به جای مانده است. این معبد به الهه آرتمیس اختصاص داشت.

4. کلیسای سنت جان (Basilica of St. John):

- این کلیسا در زمان بیزانس ساخته شده و به سنت جان اختصاص یافته است. گفته می گردد که مقبره سنت جان در این مکان قرار گرفته است.

5. خانه مریم مقدس (House of the Virgin Mary):

- این مکان مقدس در نزدیکی افسوس قرار گرفته است و گفته می گردد که مریم مقدس آخرین سال های عمر خود را در اینجا گذرانده است.

در صدمتری ورزشگاه کلیسای مریم مقدس قرار گرفته است که ارتفاعی حدود 260 متر دارد. این بنا در ابتدا یک مرکز آموزشی و تحقیقاتی بوده است و سپس کاربری آن به کلیسا تغییر نموده است. بعلاوه در قرن چهارم میلادی یک قصر مجهز نیز به آن اضافه شده است.

6. مسجد عیسی بیگ (İsa Bey Mosque):

- این مسجد در نزدیکی افسوس و در شهر سلجوق واقع شده و نمونه ای از معماری اسلامی قرن چهاردهم میلادی است.

7. دروازه هرکول (Hercules Gate):

- این دروازه زیبا که در خیابان کورسوس واقع شده، یکی از نمادهای مهم شهر افسوس است.

8. مجسمه مارکوس آئورلیوس (Statue of Marcus Aurelius):

- یکی از آثار برجسته در افسوس، مجسمه مارکوس آئورلیوس، امپراتور روم، است.

9. تراس هوسز (Terrace Houses):

- این خانه های باستانی با موزائیک های زیبا و دیوارنگاری های باشکوه، نمونه ای از زندگی اشرافی در افسوس را نشان می دهند.

10. میدان دومیتیان (Domitian Square):

- این میدان باستانی یکی از مکان های مهم اجتماعی و سیاسی در افسوس بوده است.

بازدید از این مکان ها تجربه ای بی نظیر از تاریخ، فرهنگ و هنر باستان را به گردشگران ارائه می دهد و هر یک از این آثار، گوشه ای از شکوه و عظمت افسوس را به نمایش می گذارند.

11. ورزشگاه ودیوس و ورزشگاه (Gymnasium of Vedius and Stadium)

در سمت چپ شهر افسوس ورزشگاه ودیوس واقع شده است که جایگاه تماشاگران آن بر روی یک تپه به صورت پلکانی ساخته شده است.در این مکان می توانید بقایای پالستر (Palestra) را ببینید که متعلق به یک سالن کُشتی در دوران رومی ها بوده است. این بنا یک ساختمان مستطیل شکل بزرگ است و یک حیاط میانی دارد که با اتاق های متعددی احاطه شده است که محل استقرار ورزشکاران بوده است.

12.حمام ها و میدان ورولانوس (Square of Verulanus and Great Baths)

در قسمت شرقی ورزشگاه ودیوس مجموعه وسیعی از بناهای مختلف وجود دارد. در نزدیکی ورزشگاه، میدان ورولانوس قرار گرفته که محوطه ای برای تمرین ورزشکاران بوده است. در بیرون آن نیز (Harbor Gymnasium) قرار گرفته است که تاریخش به اوایل امپراطوری می رسد. در خارج از این مجموعه حمام های بزرگ یا حمام های (Harbor) قرار گرفته است که تاریخ آن به بعد از قرن دوم میلاد می رسد.

13.آرکادیان (Arkadiane)

خیابان زیبای آرکادیان در غرب حمام های افسوس قرار گرفته است و در سوی دیگر به تماشاخانه بزرگ می رسد. این خیابان به دستور آرکادیوس (اولین امپراتور روم شرقی) ساخته شده و دروازه بزرگ و زیبای آن تاثیر شگرفی در پیشرفت افسوس داشته است.

14.خیابان ماربل (مرمر) (Marble Street)

ماربل به معنای مرمر است و کفپوش این خیابان از جنس سنگ مرمر است. خیابان ماربل بین دروازه کوریسوس و کتابخانه سلسوس (Library of Celsus) کشیده شده است. این خیابان در گذشته با طاق هایی پوشیده شده بود و مجسمه هایی زیبا زینت بخش آن بوده اند.

15.خیابان کورتیس (Curetes Street)

این خیابان با سنگفرش مرمر در میان ساختمان های عمومی زیادی قرار گرفته است و از سمت لاور آگورا به طرف (Upper Agora) کشیده شده است. دروازه پروپیلایون (Propylaion Gate) از زیباترین بناهای این خیابان و متعلق به قرن دوم میلادی است. در شرق پروپیلایون، اوکتاگون (Octagon) قرار گرفته است که یک آرامگاه تاریخی با نمایی هشت ضلعی است.

16.دروازه مگنزیان (Magnesian Ephesus)

این دروازه در انتهای شرقی خیابان اصلی افسوس قرار گرفته است. یک ساختمان رومی دایره ای شکل نیز در این خیابان قرار گرفته است که در دوران روم شرقی با اضافه شدن یک محراب و یک ایوان به کلیسا تبدیل شد.

17.معبد هادریان (Temple of Hadrian)

بالای تپه افسوس مجموعه ای از ساختمان های تراس دار قرار گرفته است که درست رو به روی این ساختمان ها معبد هادریان واقع شده که برای بزرگداشت امپراتور هادریان ساخته شده است. پشت این ساختمان نیز حمام های اسکولاستیکا قرار دارند که در قرن دوم میلادی ساخته شده اند.

چگونه به شهر باستانی افسوس برویم؟

برای بازدید از شهر باستانی افسوس، می توانید از چند مسیر مختلف بهره ببرید. افسوس در نزدیکی شهرهای ازمیر، کوش آداسی و سلجوق قرار گرفته است، و این نزدیکی ها باعث می گردد دسترسی به آن نسبتاً آسان باشد. در زیر، روش های مختلفی برای رسیدن به افسوس شرح داده شده است:

1. ازمیر (Izmir):

با هواپیما:

- فرودگاه بین المللی عدنان مندرس ازمیر (Adnan Menderes Airport) نزدیک ترین فرودگاه به افسوس است. این فرودگاه حدود 80 کیلومتر با افسوس فاصله دارد.

با ماشین:

- از ازمیر می توانید با ماشین شخصی یا تاکسی به سمت افسوس حرکت کنید. مسیر ازمیر تا افسوس حدود 1 ساعت طول می کشد.

با قطار:

- از ایستگاه قطار ازمیر به سمت سلجوق (Selçuk) حرکت کنید. قطارها به طور منظم از ازمیر به سلجوق حرکت می نمایند و سفر حدود 1.5 ساعت طول می کشد. پس از رسیدن به سلجوق، می توانید با تاکسی یا اتوبوس محلی به افسوس بروید.

با اتوبوس:

- اتوبوس های عمومی و خصوصی نیز از ازمیر به سمت سلجوق و افسوس حرکت می نمایند. این سفر معمولاً حدود 1.5 ساعت زمان می برد.

2. کوش آداسی (Kuşadası):

با ماشین:

- فاصله کوش آداسی تا افسوس حدود 18 کیلومتر است و با ماشین شخصی یا تاکسی می توانید در حدود 30 دقیقه به افسوس برسید.

با اتوبوس:

- اتوبوس های محلی به طور منظم از کوش آداسی به سمت سلجوق و افسوس حرکت می نمایند. این سفر حدود 30 تا 40 دقیقه زمان می برد.

3. سلجوق (Selçuk):

با ماشین:

- فاصله سلجوق تا افسوس بسیار کم (حدود 4 کیلومتر) است و با ماشین یا تاکسی می توانید در حدود 10 دقیقه به افسوس برسید.

با پیاده روی یا دوچرخه:

- اگر دوست دارید پیاده روی کنید یا دوچرخه سواری کنید، این گزینه ها نیز مناسب هستند. مسیر پیاده روی از سلجوق به افسوس حدود 30 تا 40 دقیقه طول می کشد.

تورهای گردشگری:

- بسیاری از تورهای گردشگری از ازمیر، کوش آداسی و دیگر شهرهای اطراف به سمت افسوس حرکت می نمایند. این تورها معمولاً شامل حمل و نقل، راهنمای گردشگری و گاهی اوقات ناهار هستند و می توانند گزینه مناسبی برای بازدید باشند.

نکات مهم:

- بازدید از افسوس معمولاً زمان بر است، بنابراین بهتر است اول روز برنامه ریزی کنید.

- آب و هوای منطقه را در نظر بگیرید و لباس و تجهیزات مناسب با خود بیاورید.

- اگر قصد بازدید از چندین مکان در افسوس را دارید، بهتر است از راهنمای محلی یا نقشه های موجود بهره ببرید تا برترین مسیرها را بشناسید.

با توجه به این مسیرها و روش ها، می توانید برنامه ریزی مناسبی برای بازدید از این شهر باستانی زیبا داشته باشید.

جاهای تماشای نزدیک به شهر افسوس

علاوه بر جاهای تماشایی که ذکر شد، در نزدیکی شهر افسوس، جاهای دیگری هم وجود دارند که ممکن است مجذوب نمایندهیت های خاص خود را داشته باشند. به عنوان مثال:

1. غار اصحاب کهف (Cave of the Seven Sleepers):

- این غار به تنهایی جاذبه ای گردشگری بسیار دارد؛ زیرا به طور معتبر در اساطیر اسلامی و مسیحی به آن اشاره شده است. فاصله حدود 2 کیلومتر

2. موزه باستان شناسی افه سوس (Ephesus Archaeological Museum):

- این موزه در خود شهر افسوس واقع شده و دارای مجموعه ای از آثار باستانی و اشیاء تاریخی است که به نمایش گذاشته شده اند. فاصله حدود 3.5 کیلومتر

3. قلعه سلجوق ازمیر (İzmir Selçuk Castle):

- این قلعه تاریخی در شهر سلجوق، با معماری خاص و منظره های زیبایی از اطراف شهر، مورد توجه گردشگران است. فاصله حدود 3.5 کیلومتر

4. حمام سلجوق (Selçuk Hamam):

- این حمام باستانی در شهر سلجوق واقع شده و یکی از جاذبه های تاریخی و فرهنگی منطقه است که می توانید بازدید کنید. فاصله حدود 4 کیلومتر

5. مسجد عیسی بی (İsa Bey Mosque):

- این مسجد تاریخی با معماری زیبا در نزدیکی شهر سلجوق قرار گرفته است و از جاذبه های مهم مذهبی و تاریخی این منطقه است. فاصله حدود 3 کیلومتر

بازدید از این جاهای تماشای، تجربه جدیدی از فرهنگ و تاریخ این منطقه را به شما ارائه می دهد و سفر شما را به افسوس و اطراف آن، به یک تجربه متنوع و مجذوب نماینده تبدیل می نماید.

منبع: تاپ تراول
انتشار: 27 مهر 1403 بروزرسانی: 27 مهر 1403 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 2221

به "شهر افسوس ترکیه کجاست ؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهر افسوس ترکیه کجاست ؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید