شیوه های دولت چین برای نشر اخبار جعلی، از گرگ های جنگجو تا ارتش کیبوردی

به گزارش مجله مستانه، عاملان ارتش صفحه کلیدی چین از نگاه بسیاری از خوانندگان ناآگاه، بیشتر شبیه شهروندان میهن پرستی هستند که مستقل عمل می نمایند اما اغلب آنها از مقامات چینی جهت می گیرند.

شیوه های دولت چین برای نشر اخبار جعلی، از گرگ های جنگجو تا ارتش کیبوردی

با ما همراه باشید و با تور چین ارزان از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

سفارت چین در لندن اخیرا بی بی سی را به دلیل ساخت مستندی در باره کمپین اخبار جعلی یا اطلاعات غلط چین زیر سوال برده و از آن انتقاد نموده است.

به گزارش خبرنگاران، اخبار جعلی یا اطلاعات غلط (disinformation) که این روزها یکی از چالش ها و مباحث داغ رسانه های معتبر و اجتماعی هستند، معمولا از سوی سازمان های دولتی با اهداف تبلیغاتی برای تضعیف رقبا، گمراه سازی و فریب مخاطبان ساخته و پرداخته می شوند. اطلاعات غلط معمولا با الفاظ گمراه سازی، دروغ پراکنی یا انتشار اخبار ساختگی نیز شناخته می شوند.

بی بی سی در گزارشی به انتشار اطلاعات غلط از سوی دولت چین و ارتش کیبوردی این کشور پرداخته و از روش های مقامات چینی در استفاده از تاکتیک های استفاده از اطلاعات غلط می گوید.

چین اخیرا به صورت سریالی گزارش های مرتبط با زندانی شدن اجباری اقلیت های اویغور در استان غربی سین کیانگ این کشور را رد و در مقابل اتهاماتی را علیه رسانه ها و سازمان های حقوق بشری مطرح نموده است.

گروه های مدافع حقوق بشر، سازمان ملل و بسیاری از رسانه های دنیا در سال های گذشته از زندانی شدن بیش از یک میلیون مسلمان اویغور و دیگر اقلیت های مسلمان در کمپ های ویژه کار اجباری چین خبر داده اند. چین تمامی این ادعاها را رد نموده و این اردوگاه ها را جایی برای آموزش کار حرفه ای می داند و از آن به عنوان مکانی برای کارورزی و بازآموزی یاد می نماید.

با این حال مقامات و رسانه های چینی همچنان با اشاعه اطلاعاتی غلط در کوشش هستند تا جهت فرایند اطلاع رسانی را به نفع خود تغییر دهند. برای مثال یکی از مقامات چینی در آخرین حمله خود به غلط ادعا نموده که یکی از اویغورهای مصاحبه نماینده با رسانه های خبری غربی، یک بازیگر بوده است.

اما چینی ها چه تکنیک های ویژه ای برای اشاعه اطلاعات غلط یا دروغ پراکنی دارند؟

از اواسط فوریه (اواخر بهمن) تقریبا هر روز مقالات ضد بی بی سی در رسانه های دولتی چین دیده می شوند.

این فرایند به دنبال تصمیم آفکام (سازمان تنظیم نماینده مقررات رسانه ای بریتانیا) برای حذف مجوز پخش تلویزیون برون مرزی دولت چین (CGTN) در بریتانیا صورت گرفت.

فیسبوک و توییتر بسیاری از حساب های مرتبط با چین را در ناآرامی های سال 2019 هنگ کنگ حذف کردند/ عکس: REUTERS

در سال های گذشته نیز چین به صورت گسترده از رسانه های غربی به دلیل گزارش های مرتبط با سین کیانگ و سایر مناطق در این کشور انتقاد نموده و می گوید رسانه ها نباید در امور داخلی چین مداخله نمایند.

اما حملات آخر چین به رسانه های غربی به وضوح تشدید شده است.

رسانه های داخلی چین دولت خود را به دلیل ممنوعیت پخش بعضی از شبکه های خبری مانند بی بی سی دنیای تحسین نموده اند. اگرچه دسترسی به این شبکه ها در بعضی هتل ها و مجتمع های مسکونی مختص خارجیان ممکن است.

از طرفی رسانه چینی گلوبال تایمز چین به خاطر مسائلی مانند جمعیت اویغورهای استان سین کیانگ، مسایل هنگ کنگ و بیماری همه گیر کرونا ذهنیت جنگ سرد علیه چین را مورد انتقاد قرار داده است.

در سال گذشته و زمانی که چین با شیوع اولیه کرونا روبرو شد، بعضی از مقامات آمریکایی فرضیه خروج ویروس از آزمایشگاه شهر ووهان را مطرح کردند. از همان زمان شبکه برون مرزی چین با قدرت زیاد به پخش نظریات توطئه ای خود پرداخت.

تئوری توطئه عبارت است از نداشتن اعتقاد یا باورنکردن شکل ظاهری و رسمی رویدادهای سیاسی، اجتماعی و مالی.

علی رغم اطلاعات و شواهد ناکافی، این شبکه در گزارشی خاطرنشان کرد که ویروس کرونا از پایگاه نظامی مریلند آمریکا نشات گرفته و توسط سربازان آمریکایی که در مسابقات دو و میدانی چین شرکت نموده اند، وارد این کشور شده است.

گرگ های جنگجو

در ماه های اخیر کارشناسان متوجه ده ها حساب بسیار فعال به نمایندگی از سفارت خانه های چین یا دیپلمات های برجسته این کشور در رسانه های اجتماعی شدند.

این رویداد به دیپلماسی گرگ های جنگنده معروف شده است. مشهورترین حساب کاربری به ژائو لیجیان از وزارت خارجه چین تعلق دارد.

لیجیان در ماه مارس سال گذشته و پس از توئیت مقالاتی در باره آمریکایی بودن ریشه های ویروس کرونا جنجال به پا کرد.

آمریکا و چین نظریه های تائید نشده ای را در خصوص ریشه های شکل گیری و انتقال ویروس کرونا ارائه داده اند/ عکس: ترکیبی از بعضی از وبسایت ها

براساس گزارش لابراتوار تحقیقاتی قوانین دیجیتال به عنوان بخشی از پژوهشگاه شورای آتلانتیک توئیت لیجیان بیش از 40 هزار بار و با 54 زبان مختلف به اشتراک گذاشته شد.

افزایش هشتگ ها در خصوص پست لیجیانگ این موضوع را به خانه های چینی کشاند و باعث شد تا پست او بیش از 300 میلیون بار توسط کاربران شبکه اجتماعی ویبو در چین دیده گردد. ویبو یک رسانه اجتماعی جایگزین برای توییتر و فیس بوک در چین است.

ژائو لیجیان در ماه دسامبر به دلیل اشتراک تصویری جعلی از کشته شدن یک کودک افغان از سوی سرباز استرالیایی مورد انتقاد گسترده نهاده شد و چین حاضر به عذرخواهی در این باره نشد.

ارتش صفحه کلید (کیبوردی)

چین میلیون ها شهفرایند را برای نظارت بر اینترنت و تاثیرگذاری بر افکار عمومی در سطح گسترده و به صورت آنلاین به خدمت گرفته است. این نیروها با نام ارتش 50 سنتی نیز شناخته می شوند. اعضای این ارتش به ازای هر پست 0.5 یوان مزد می گیرد.

ارتش صفحه کلیدی مد ت هاست که در رسانه های اجتماعی چین فعال هستند و هدف آنها دفاع تهاجمی و محافظت از وجه وتصویر چین در برابر خارجیان است.

توئیت های انگلیسی توجه مخاطبان غربی را جلب می نمایند. کار آنها بیشتر شبیه مزارع ترول یا کارخانه های ترول در روسیه است.

یورو نیوز نوشت: شبکه اوباش اینترنتی کارخانه ترول سازی، یک شبکه عظیم از افرادی است که در ازاءِ دریافت مبلغی پول، وظیفه دارند تا در قالب پست ها و کامنت های بی نام و نشان یا با نام ها و حساب های کاربری جعلی، سایت ها و شبکه های اجتماعی را بمباران نمایند.

دویچه وله در این باره نوشت: وظیفه اصلی کارخانه ترول نزدیک به دولت روسیه نظارت، گردش و فراوری محتوا در فضای مجازی است. در گفتمان اینترنتی، ترول به کسانی گفته می گردد که با رفتار مخرب در فضای مجازی به دنبال تحریک کاربران و ایجاد تشنج هستند.

بی بی سی در ادامه نوشت: عاملان ارتش صفحه کلیدی چین از نگاه بسیاری خوانندگان ناآگاه، بیشتر شبیه شهفرایندان میهن پرستی هستند که مستقل عمل می نمایند. اما اغلب آنها از مقامات چینی جهت می گیرند.

یکی نمونه از عملکرد این ارتش کیبوردی، بازنشر تصاویر خشونت آمیز اعتراضات هنگ کنگ در سال 2019 با عباراتی مانند تروریسم بود. با این راه چاره آنها از پوشش اعتراضات مسالمت آمیز طفره رفته و آن را سانسور کردند.

توییتر و فیس بوک در تابستان سال 2019 از حذف بعضی از حساب های یک کمپین اطلاع رسانی مورد حمایت دولت چین در بستر رسانه اجتماعی خود خبر دادند.

در آن موقع توییتر بیش از 900 حساب کاربری مورد حمایت چین را شناسایی کرد. این 900 حساب کاربری فعال ترین مولفه های کمپین اطلاع رسانی تحت حمایت چین، از میان 200 هزار حساب کاربری محسوب می شدند.

حساب های جعلی در شبکه های اجتماعی

تحقیقات انجام در ماه می سال 2020، صدها حساب جعلی یا به سرقت رفته در شبکه های اجتماعی را نشان داد که پیغام های هواداران سیاست های چین را در فیس بوک، یوتیوب یا توییتر تبلیغ می کردند. حدود 1200 حساب، منتقدانِ برخورد پکن با همه گیری کرونا را هدف قرار دادند.

حساب های جعلی یا نزدیک به چین تصاویر خشونت آمیز از ناآرامی های هنگ کنگ را بدون اشاره به تظاهرات مسالمت آمیز و صلح آمیز هنگ کنگی ها نمایش دادند/ عکس: رویترز

هیچ شواهد قطعی برای اتصال این حساب ها به دولت چین وجود نداشت اما عملکرد این حساب ها بسیار شبیه عملکرد شبکه تحت حمایت دولت چین در بستر فیس بوک و توییتر بود. این شبکه های اجتماعی در سال 2019 بسیاری از حساب های مورد نظر را حذف کردند.

کمی بعد توییتر خاطرنشان کرد که بیش از 23 هزار حساب مرتبط با چین را به دلیل طیف وسیعی از فعالیت های دست کاری شده و هماهنگ حذف نموده است.

منبع: عصر ایران
انتشار: 10 فروردین 1400 بروزرسانی: 10 فروردین 1400 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 1400

به "شیوه های دولت چین برای نشر اخبار جعلی، از گرگ های جنگجو تا ارتش کیبوردی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیوه های دولت چین برای نشر اخبار جعلی، از گرگ های جنگجو تا ارتش کیبوردی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید