صعودایران به رتبه 14 تولید علم، دانشگاهها دغدغه تجمیع نداشته باشند

به گزارش مجله مستانه، غلامحسین رحیمی شعرباف در گفتگو با خبرنگاران گفت: تعداد مقاله های تولیدی محققان ایرانی از حدود 54 هزار مقاله در چهار سال گذشته به 70 هزار مقاله در سال 2020 میلادی افزایش یافته به طوری که جمهوری اسلامی ایران در تولید مقاله های علمی، در سه سال گذشته توانسته رده 15 جهانی خود را حفظ کند، اما از نظر کیفیت مقاله های تولیدی و منتشر شده به رده 14 جهانی صعود کند.

صعودایران به رتبه 14 تولید علم، دانشگاهها دغدغه تجمیع نداشته باشند

وی با بیان اینکه برابر آمارهای منتشرشده بین المللی، حدود 2 درصد کل مقاله های تولیدی از آن محققان ایرانی است، اضافه کرد: کیفیت در تولید مقاله های علمی به عنوان یک اصل مهم در حوزه معاونت پژوهشی و فناوری وزارت علوم مورد تاکید جدی است و بر همین اصل بوده که در هشت سال گذشته رتبه 30 ایران اکنون به رده 14 جهان ارتقا یافته است.

رتبه تک رقمی ایران در جهان در برخی شاخص های علمی

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه اکنون تولیدات علمی محققان ایرانی در حوزه مهندسی جایگاه 12 برای ایران به همراه داشته است، گفت، البته در برخی شاخه های علمی رتبه ایران حتی رتبه تک رقمی و کمتر از 10 نیز قرارگرفته است.

رحیمی شعرباف اظهار کرد، که هرچقدر رتبه کمتر از ده جهانی و کیفی مقاله های تولیدی محققان علمی کشورمان پایین تر بیاید، زمینه برای رقابت با برجسته ترین دانشمندان جهان مهیا می شود و آن زمان حفظ جایگاه و استمرار آن سخت تر از گذشته خواهد شد.

پیش بینی اعتبار پژوهشی 20 هزار میلیارد تومانی برای طرح های پژوهش

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین از پیش بینی 20 هزار میلیارد تومان که حدود 8 دهم درصد بودجه عمومی کشوراست، برای انجام طرح های پژوهشی امسال در کشور خبر داد و گفت، علاوه بر پیش بینی بودجه پژوهشی، اعتبارهای دیگری نیز برای انجام طرح های تحقیقاتی ونیز توسعه فناوری در کشور پیش بینی شده و اختصاص داده خواهد شد.

رحیمی شعرباف گفت، البته این میزان بودجه پژوهشی و تحقیقاتی کشور به نسبت سال گذشته با توجه به مضیقه های بودجه، افزایش نسبتاً خوبی داشته، اما دولت، مجلس تاکید جدی بر حمایت از توسعه علمی و فناوری به ویژه فناوری هایی که به سمت تولید محصول، کالا و خدمات است دارند.

مازندران همچنان مهاجرفرست در زمینه علمی، مهاجرپذیر در سکونت

وی به ظرفیت های بالای علمی و توسعه دانشگاه های و مراکز آموزش عالی در مازندران که در دهه های اخیر رشد خوبی داشته است، اشاره کرد و گفت، با وجود توسعه خوب علمی در مازندران، متأسفانه این استان همچنان دانشجویان این استان متقاضی تحصیل در دانشگاه های دیگر استان ها و به نوعی مهاجرفرست هستند در حالی که استان مازندران همچنان در حال مهاجرپذیری از دیگر استان ها برای سکونت روبرو است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم و تحقیقات با اشاره به اینکه یکی از برنامه های این وزارتخانه و تأکید به دانشگاه ها به سمت مأموریت گرایی بر اساس طرح آمایش سرزمینی است، گفت، باید رشته ها متناسب با نیازهای کشور و به خصوص نیازهای استان تعریف و نیازسنجی شود تا کاربردی تر و متناسب با خواست عمومی باشد.

دانشگاه ها دغدغه تجمیع نداشته باشند

رحیمی شعرباف در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص دغدغه این روزهای برخی دانشگاه ها در خصوص تجمیع با دیگر دانشگاه های شهرهای همجوار گفت، البته این موضوع بررسی می شود وبا نظر شورای گسترش و ستاد نقشه جامع علمی کشور تصمیم گیری می شود.

وی اضافه کرد، که الان هیچ چیزی را به طور جدی نمی توانم بگویم، اما چیزی را که قطعی می توانم بگویم، هیچ مؤسسه یا دانشگاهی کوچک نخواهد شد، بلکه به فعالیت خود به شکل کنونی ادامه خواهد داد و جای نگرانی و دغدغه ای نیست.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 5 تیر 1400 بروزرسانی: 5 تیر 1400 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 1548

به "صعودایران به رتبه 14 تولید علم، دانشگاهها دغدغه تجمیع نداشته باشند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صعودایران به رتبه 14 تولید علم، دانشگاهها دغدغه تجمیع نداشته باشند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید