ظرافت یک نقاشی باستانی مصری به محققان یاری کرد

به گزارش مجله مستانه، ایسنا/ براساس خبر و گزارش های منتشر شده، ظرافت یک نقاشی باستانی مصری به محققان یاری کرد.

ظرافت یک نقاشی باستانی مصری به محققان یاری کرد

ظرافت یک شاهکار نقاشی مصر باستان به مقدار ای است که محققان امروزی پیروز شدند گونه دقیق پرندگانی که هنرمندان مصری بیش از 3300 سال پیش به تصویر کشیده اند را تشخیص دهند.

این نقاشی حدود یک قرن پیش بر روی دیوار کاخی در عمارنه مرکز باستانی مصر واقع در 300 کیلومتری جنوب قاهره کشف شد. با اینکه محققان پیش تر نیز حیات وحش این نقاشی را مورد آنالیز قرار داده بودند اما تحقیقات تازه برای نخستین بار هویت تمام پرندگان این نقاشی را معین نموده است.

بسیاری از پرندگانی که در این نقاشی به تصویر کشیده شده اند، کبوتر چاهی هستند، با این حال چند مورد ماهی خورک ابلق، سنگ چشم پشت سرخ و دم جنبانک سفید نیز در آن بچشم میخورند.

کریستوفر استیمپسون دانشیار موزه تاریخ طبیعت دانشگاه آکسفورد و بری کمپ استاد مصرشناسی دانشگاه کمبریج نتایج این تحقیقات را در پانزدهم دسامبر در ژونال Antiquity منتشر کردند. این محققان یک نسخه کپی از این نقاشی را مورد آنالیز قرار دادند و از مقالات علمی مربوط به پرنده شناسی یاری گرفتند.

به گفته محققان، این نقاشی بر روی دیوار اتاقی خلق شده است که امروزه با نام اتاق سبز شناخته می گردد و با وجود تصویر نیلوفرهای آبی، گیاه پاپیروس و پرندگان صحنه ای آرامش بخش را برای خانواده سلطنتی بوجود می آورد که برای استراحت در این اتاق حاضر می شدند. این احتمال وجود دارد که گیاهان واقعی نیز به همراه عطر در این اتاق نگهداری می شدند و موسیقی زنده نیز در این مکان اجرا میشد.

فرعون آخناتون (پدر فرعون توت عنخ آمون) در فاصله سالهای 1353 تا 1336 پیش از میلاد بر مصر حکومت کرد. او مذهب مصر را تغییر داد و بر پرسش آتون متمرکز کرد. او مرکز تازهی را بنا کرد که امروزه با نام عمارنه شناخته می گردد و کاخی در آن ساخت.

نقاشی های این اتاق در فاصله 1923 تا 1925 میلادی کشف شدند. با توجه به آسیب پذیر بودند این نقاشی ها، یک مصرشناس نسخه مشابه آنها را نقاشی کرد. این نسخه ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند، چرا که این نقاشی ها از بین رفته اند.

بری کمپ در ایمیلی به لایو ساینس نوشت: تنها راه برای حفاظت از این نقاشی ها دوباره مدفون کردن اتاق ها زیر شن بود...باستان شناسان از ترس اینکه مردم محلی به آنها آسیب برسانند، تصمیم گرفتند اینکار را ننمایند. ترسی که احتمالا مبالغه شده بود.

در سال 1926 میلادی کوشش برای بازسازی و حفاظت از این نقاشی ها با شکست روبرو شد و باعث تغییر رنگ و تیره شدن آنها شد. در نتیجه محققان باید از نسخه های کپی شده این نقاشی ها برای شناسایی پرنده ها استفاده می کردند.

با اینکه ماهی خورک ابلق و کبوتر چاهی هنوز در مصر یافت می گردد اما سنگ چشم پشت سرخ و دم جنبانک سفید پرندگان مهاجر محسوب می شوند.

این شاهکار شماری از کبوتران چاهی را در حالی به تصویر میکشد که این نوع پرندگان مخصوص مرداب مصر نبودند و در صخره های صحرایی مصر زندگی می کردند. محققان معتقدند هنرمندان مصر باستان این پرندگان را نیز در نقاشی بگنجانند تا صحنه زیباتری را خلق نمایند.

منبع: همگردی
انتشار: 10 بهمن 1401 بروزرسانی: 10 بهمن 1401 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 2079

به "ظرافت یک نقاشی باستانی مصری به محققان یاری کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظرافت یک نقاشی باستانی مصری به محققان یاری کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید