غذاهای گیاهی ایرانی؛ غذاهایی از خوزستان تا آذربایجان

به گزارش مجله مستانه، گیاهخواری فقط یک رژیم غذایی نیست، بلکه نوعی سبک زندگی است که این روزها توجه افراد بسیاری را به خودش جلب نموده. غذاهای گیاهی ایرانی کم نیستند و فرهنگ غذایی ایران انقدر متنوع است که هر سلیقه ای داشته باشید می توانید غذایی باب طبعتان پیدا کنید.

غذاهای گیاهی ایرانی؛ غذاهایی از خوزستان تا آذربایجان

گیاهخواری شاخه های مختلفی دارد، از وگنیسم ها گرفته که هیچ گونه مواد گوشتی و فراورده هایی مانند لبنیات و تخم مرغ و عسل و… را مصرف نمی نمایند، تا گیاهخوارانی که مصرف لبنیات و تخم مرغ و… را مجاز می دانند. به طبع انتخاب هر یک از این شیوه ها انتخابی است که افراد براساس باورهایشان انجام می دهند و مثل همه سبک زندگی های دیگر موافقان و مخالفان خودش را دارد.

غذاهای گیاهی ای مثل باقالی قاتق، آش رشته، میرزاقاسمی و… را بسیاری از ما می شناسیم. در اینجا چند نمونه از غذاهای گیاهی ایرانی را که کمتر شناخته شده معرفی می کنیم. با خبرنگاران تریپ همراه باشید:

آش پَهتی خوزستان، نمونه ای از غذاهای گیاهی ایرانی:

آش پهتی که برخی به آن خورش پهتی هم می گویند از غذاهای محلی استان خوزستان است. پهتی گویا تلفظی از واژه پخته به معنای آش است و یکی از غذاهای گرمی است که مردم خوزستان در فصل سرما درست می نمایند. پهتی را در خوزستان حمیص هم می نامند. مواد اصلی تشکیل دهنده پهتی چغندر، اسفناج یا برگ چغندر، سیر، لوبیا چشم بلبلی، ماش، سرکه و نمک و فلفل است و از شیره تمر هندی به عنوان چاشنی محلی غذا استفاده می گردد.

والک پلو، غذای محلی تهران و کرمانشاه:

والک سبزی ای خودرو و کوهی است که در فصل بهار در دامنه کوه ها می روید. والک پلو را با والک کوهی تازه یا خشک درست می نمایند. تعیین است که والک تازه عطر و طعمی به مراتب بهتر دارد. برخی ها از پیاز والک ترشی درست می نمایند و برخی ها پیازش را در برنج می ریزند. والک پلو را با برنج و والک می پزند و در صورت تمایل در آن از چاشنی هایی مثل زعفران و سماق استفاده می نمایند. البته والک پلو را با مرغ هم سرو می نمایند که اگر گیاهخوار باشید، می توانید این غذا را بدون مرغ بخورید.

کوکو تره تبریزی، از غذاهای گیاهی ایرانی:

کوکوی تره از نظر ظاهر به کوکوسبزی شباهت زیادی دارد، با این تفاوت که به جای سبزی های مختلف در آن فقط از تره و سیر و پیاز استفاده می گردد. تبریزی ها مغز گردو و کمی زرشک هم به این کوکو اضافه می نمایند تا خوش طعم تر گردد. دارچین و زردچوبه هم به عنوان چاشنی به این غذا اضافه می گردد. در برخی از رستوران های تبریز، به خصوص رستوران های سنتی این شهر، می توانید کوکو سبزی را به عنوان پیش غذا سفارش بدهید.

برای اطلاع از قیمت و رزرو هتل های تبریز را ببینید.

اشکنه ماش، غذای گیاهی از خراسان:

خراسانی ها در غذاهای زیادی از ماش استفاده می نمایند. اشکنه ماش هم با پیاز ساطوری شده، سیب زمینی خردشده و قره قروت درست می گردد و در صورت تمایل می توانید در مرحله آخر مثل اشکنه های دیگر یک تخم مرغ در دیگ اشکنه تان بشکنید. با کم وزیاد کردن مقدار قره قروت هم مقدار ترشی اش را با سلیقه تان تطبیق بدهید.

بورانی باقالا، غذای محلی شوشتر:

بورانی غذایی ساده و خوشمزه است که ماست مهم ترین ماده تشکیل دهنده اش است و با استفاده از سبزی های مختلف می توانید بورانی های متنوعی درست کنید. بورانی باقالا هم از غذاهای محلی شوشتر است که شوشتری ها به آن بورنی باقلا می گویند. بورانی باقالا با باقالای تازه، ماست چکیده، پیازداغ و سیرداغ، گردلیمو و نمک و فلفل درست می گردد و ترکیب خوشمزه ای را می سازد.

برای اطلاع از قیمت و رزرو هتل های شوشتر را ببینید.

منبع: اسنپ تریپ
انتشار: 7 بهمن 1400 بروزرسانی: 7 بهمن 1400 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 1816

به "غذاهای گیاهی ایرانی؛ غذاهایی از خوزستان تا آذربایجان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غذاهای گیاهی ایرانی؛ غذاهایی از خوزستان تا آذربایجان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید