مخالفت پکن با مصاحبه بر سر دریای جنوبی چین در اجلاس آسیا- اروپا

به گزارش مجله مستانه، یک دیپلمات ارشد چینی گفت: دریای جنوبی چین نباید در دستور کار مذاکرات اجلاس مهم رهبران آسیایی و اروپایی باشد که قرار است اواخر هفته جاری در مغولستان برگزار گردد.

مخالفت پکن با مصاحبه بر سر دریای جنوبی چین در اجلاس آسیا- اروپا

با تور عمان از سفری عالی برای کسب آرامش لذت ببرید و با شهرهای زیبای صلاله و مسقط آشنا شوید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از رویترز، اجلاس آسیا- اروپا نخستین گردهمایی مهم بین المللی پس از صدور رای نهایی دادگاه لاهه درباره اختلاف چین و فیلیپین بر سر مالکیت مناطق مورد اختلاف در دریای جنوبی چین خواهد بود.

دادگاه بین المللی لاهه قرار است فردا سه شنبه 12 جولای این رای را صادر کند. پکن اعلام کرده است که دادگاه لاهه صلاحیت لازم برای صدور رای را ندارد و چین اجباری برای قبول کردن این رای نخواهد داشت.

چین بارها آمریکا را به خاطر تشدید تنش در منطقه سرزنش کرده است. مقام های آمریکایی نگران آن هستند که رای دادگاه بین المللی در مورد شکایت فیلیپین علیه چین بر سر ادعاهای دریای جنوبی چین صادر شود، موجب شود تا پکن منطقه ممنوعه هوایی را در دریای جنوبی چین اعلام کند.

کونگ ژوان یو دستیار ارشد وزیر خارجه چین در این باره تاکید نمود: مذاکره درباره دریای جنوبی چین در اجلاس آسیا اروپا با استقبال روبرو نخواهد شد.

این اجلاس هر دو سال یکبار برگزار می شود و درباره مسائل بین اروپا و آسیا بحث و گفتگو می شود.

وی در ادامه توضیح داد: اجلاس رهبران آسیا و اروپا مکان مناسبی برای مذاکره درباره دریای جنوبی چین نیست. هیچ برنامه ای برای مذاکره درباره این مساله وجود ندارد و دریای جنوبی چین در دستور کار این اجلاس نخواهد بود.

قرار است در این اجلاس لی کی کیانگ نخست وزیر چین، آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و شینزو آبه نخست وزیر ژاپن شرکت نمایند.

وزارت دفاع چین اعلام کرده است که نیروی دریایی این کشور مانورهای جنگی و ضربت را در نزدیکی جزایر واقع در استان هاینان در دریای جنوبی چین انجام داده است.

طی دو سال اخیر چین دعاوی دریایی گسترده ای در دریای جنوبی این کشور مطرح کرده است که توسط کشورهایی مانند فیلیپین، ویتنام، مالزی، برونئی و تایوان با ساخت چندین جزیره مصنوعی و باندهای فرودگاهی نقض شده است.

روابط چین و آمریکا نیز به خاطر اقدامات پکن در ساخت جزایر مصنوعی در دریای جنوبی چین به شدت تیره و تار شده است.

آمریکا بارها خواهان متوقف شدن اقدامات چین در این منطقه شده است. آمریکا همچنین با اقدامات تحریک آمیزی مثل نزدیک کردن کشتی های جنگی خود به جزایر مصنوعی چین در دریای جنوبی چین، عملا قصد تحریک پکن را داشته است.

منبع: تسنیم
انتشار: 21 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 661

به "مخالفت پکن با مصاحبه بر سر دریای جنوبی چین در اجلاس آسیا- اروپا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مخالفت پکن با مصاحبه بر سر دریای جنوبی چین در اجلاس آسیا- اروپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید