مخوف ترین گودال های آبی دنیا

به گزارش مجله مستانه، پدیده ای حیرت انگیز به نام گودال آبی

همه ما وقتی نام پدیده های طبیعی می آید یاد کوه ها، جنگل ها، دشت ها، بیابان، آتشفشان، اقیانوس، دریا و چیزهایی از این قبیل می افتیم اما این پدیده ها فقط به این ها ختم نمی گردد. گودال های آبی، بخش کمتر شناخته شده اما بسیار شگفت انگیز این پدیده ها هستندد. این گودال ها اغلب دراقیانوس یا دریاها وجود دارند و به علت عمق بسیار زیاد و تاریکی ای که در ژرفای خود دارند، ترسناک هستند. با این حال افراد ماجراجو همواره در پی ریسک کردن و کشف چیزهای تازه هستند و گودال های طبیعی یکی از برترین ها برای رسیدن به هدفشان است. با خبرنگاران همراه باشید و سفر جالبی به تعدادی از این گودال ها داشته باشید:

مخوف ترین گودال های آبی دنیا

نحوه بوجود آمدن گودال های آبی

نام دیگر گودال های آبی، غارهای عمودی است. این غارهای عمودی در اثر فرسایش صخره های کربناتی بوجود می آیند و معمولا رنگ ناحیه ای از آب که در آن گودال آبی وجود دارد، از نواحی دیگر بسیار پر رنگ تر و به رنگ تیره است و کاملا از سطح آب که نگاه کنیم، معین است.

گودال آبی بزرگ در بلیز (Great Blue Hole)

گودال آبی بزرگی که در سواحل کشور بلیز قرار گرفته است را تقریبا می توان معروفترین گودال آبی جهان دانست. این گودال بزرگ، 300 متر قطر و 124 متر عمق دارد و بین پانزده تا صد و پنجاه هزار سال پیش، تشکیل شده است.

ژاک ایو کوستو که وسیله ای غواصی به نام اسکوبا برای تنفس در زیر آب اختراع کرد، گودال آبی بیلیز را به عنوان یکی از برترین مکان های جهان برای غواصی معرفی کرد و از آن زمان به بعد، این گودال، محبوبیت زیادی در بین غواصان ماهر جهان پیدا نموده است.

البته باید بدانید این گودال مخوف حتی برای هر غواصی مناسب نیست و کسی که می خواهد در آن ماجراجویی کند باید بسیار ماهر باشد و به قوانین غواصی کاملا مسلط باشد. به معرفی شبکه تلویزیونی دیسکاوری در سال 2012، این گودال آبی، حیرت انگیزترین مکان روی زمین نامیده شد.

گودال آبی دین (Dean)

این گودال، دومین گودال آبی بزرگ در فهرست ما است که در جزیره لانگ و در کشور باهاما قرار گرفته است. این گودال، عمیق ترین گودال آبی آب شور جهان است و عمق آن حدود 200 متر است و به همین علت در فهرست مخوف ترین گودال های ابی جهان قرار می گیرد. گودال دین شکل دایره ای دارد و قطر آن تقریبا 30 متر است اما همین که چند متر به سمت پایین می رود، بسیار عریض تر شده و قطر آن به 100 متر می رسد.

برای غواصی در این گودال احتیاج نیست خیلی نگران باشید چون گودال امنی است و در آن آموزش های غواصی هم داده می گردد. ساحل جزیره لانگ شنی است و به همین علت افرادی که سن کمی دارند و یا شنا بلد نیستند نباید به آن نزدیک شوند چون امکان سقوط از روی شن به این گودال هست.

منبع: school.verticalblue.net

منبع: الی گشت
انتشار: 6 فروردین 1401 بروزرسانی: 6 فروردین 1401 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 1879

به "مخوف ترین گودال های آبی دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مخوف ترین گودال های آبی دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید