مروارید کرج عاقبت به خیر می گردد؟

به گزارش مجله مستانه، فریدون محمدی، مدیرکل میراث فرهنگی البرز با اشاره به این که در حال حاضر حفظ و نگهداری از فضای سبز مجموعه کاخ مروارید به عهده شهرداری است، اظهار کرد: از چند سال پیش، طبق تفاهم نامه مشترکی، نگهداری از فضای 120 هکتاری این مجموعه به عهده سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کرج گذاشته شده است.

مروارید کرج عاقبت به خیر می گردد؟

وی ادامه داد: با تقسیم کار اجرا شده، میراث فرهنگی هم طبق وظیفه ذاتی، از بنای این کاخ حفظ و نگهداری می نماید.

محمدی شرح داد: اخیرا مذاکره ای با شهرداری کرج جهت ایجاد امکان بازدید عمومی از فضای سبز کاخ مروارید اجرا شده ولی هنوز به نتیجه کامل نرسیده است.

وی در پاسخ به این که آیا برنامه ریزی برای بازدید مردم از بنای این کاخ هم اجرا شده، گفت: با توجه به آسیبی که بنای این مجموعه دیده و احتیاج ضروری به ادامه بازسازی ها، هنوز امکان بازدید عمومی از ساختمان کاخ وجود ندارد.

این مسئول شرح داد: در صورت انعقاد تفاهم نامه با شهرداری در مورد بهره برداری از فضای سبز کاخ مروارید، برنامه های مشترکی از جمله برگزاری جشنواره، رویدادهای فرهنگی، ایجاد پیست دوچرخه سواری، نمایشگاه های فصلی و ... در دستور کار قرار می گیرد تا مردم بتوانند اوقات خوشی را در این مجموعه تجربه نمایند.

به گفته محمدی شهرداری کرج پیشنهاد بازسازی بنا کاخ مروارید را هم مطرح نموده که باید مورد آنالیز قرار بگیرد و در صورت فراهم بودن شرایط و امکانات لازم، عملیاتی گردد.

وی شرح داد: واگذاری کل بنای کاخ مروارید به شهرداری در کنار احتیاج به احراز شرایط و امکانات لازم، منوط به موافقت وزارت میراث فرهنگی است.

حال خوب کاخ مروارید از حواشی مهمتر است

مدیرکل میراث فرهنگی گفت: ما به دنبال این هستیم که کاخ مروارید به یک موزه مجهز با امکان بازدید عمومی تبدیل گردد و این که شهرداری، بخش خصوصی و یا میراث فرهنگی این زمینه را ایجاد کند جزء حواشی این هدف واقع شده است.

وی افزود: البته در صورت واگذاری این مجموعه به بخش خصوصی یا شهرداری، نظارت صد درصدی میراث فرهنگی در مورد نحوه حفظ، نگهداری و بازسازی کاخ متوقف نمی گردد و ادامه خواهد داشت.

وی با بیان این که بازسازی بنا این کاخ با توجه به آسیب هایی که طی چند دهه اخیر دیده بسیار هزینه بر است، اضافه نمود: طی سال های اخیر حدود شش میلیارد تومان برای بازسازی ضروری بخش هایی از این کاخ هزینه شده که در مقابل اعتبار مورد احتیاج برای بازسازی کلی آن بسیار ناچیز است.

مدیرکل میراث فرهنگی البرز شرح داد: با برآورد هزینه ای که سال گذشته صورت گرفته بود، بازسازی بنا این کاخ به بیش از 150 میلیارد تومان اعتبار احتیاج داشت ولی با احتساب تورم سال جاری، بازسازی آن به اعتبار بیشتری احتیاج دارد.

بازسازی کاخ مروارید چقدر تمام می گردد؟

وی با بیان این که برای بازسازی این کاخ باید از اجناس اصلی و اورجینال استفاده گردد، شرح داد: وقتی خرید پرده یکی از اتاق های این کاخ به یک میلیارد تومان احتیاج دارد، قطعاً هزینه بازسازی کلی آن بسیار بالا تمام می گردد.

محمدی گفت: با احتساب شرایط فعلی، امکان بازدید عمومی از بنا کاخ در آینده نزدیک وجود ندارد و باید بازسازی آن به شکلی پیش برود که امکان بازگشایی درهای آن به روی مردم فراهم باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی اضافه نمود: در کنار شهرداری، بخش خصوصی هم برای بازسازی کاخ مروارید اعلام آمادگی نموده و در حال آنالیز شرایط متقاضیان هستیم.

ایسنا نوشت، وی شرح داد: در تلاشم تا انتها عمر خدمتی خود در این استان چهار تا پنج موزه عظیم از جمله کاخ موزه مروارید در البرز به بهره برداری برسد.

منبع: گردشبان
انتشار: 5 تیر 1400 بروزرسانی: 5 تیر 1400 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 1550

به "مروارید کرج عاقبت به خیر می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مروارید کرج عاقبت به خیر می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید