نشست کتابخوان تخصصی مهندسان برگزار گردید

به گزارش مجله مستانه، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در قم، نشست کتابخوان تخصصی مهندسان به مناسبت 5 اسفند بزرگداشت خواجه نصیر الدین طوسی به میزبانی سازمان نظام مهندسی استان قم و با همکاری اداره کل کتابخانه های استان با حضور مقومی، رئیس سازمان نظام مهندسی استان و جمعی از اعضا سازمان نظام مهندسی استان قم در سالن جلسات سازمان نظام مهندسی استان قم برگزار گردید.

نشست کتابخوان تخصصی مهندسان برگزار گردید

یونس عزیزی دبیر نشست، در ابتدا با تبریک روز مهندس و تشکر از میزبانی این سازمان به جایگاه خواجه نصیر پرداخت و گفت: خواجه نصیر طوسی در فلسفه همچون ابن سینا از قله های علمی به شمار می آید؛ با این تفاوت که خواجه نصیر در ریاضیات سرآمد بود.

وی افزود: خواجه نصیرالدین طوسی ساخت یک رصدخانه را به هلاکو پیشنهاد کرد و با توجه به دانش او در علم نجوم این پیشنهاد را هلاکو تایید و ساخت آن از شروع کرد که تا سرانجام عمر وی به طول انجامید.

دبیر نشست کتابخوان مهندسان با تاسیس کتابخانه در محل رصدخانه مراغه اشاره نمود و یادآور شد: بسیاری از کتاب های نفیسی که از شهرهای اسلامی نظیر بغداد غارت شده بود، به این کتابخانه انتقال یافت و خواجه نصیر افرادی را مامور کرد که هرجا کتاب های علمی پیدا نمایند را خریداری و برای او بفرستند.

در ادامه این نشست مقومی، رئیس سازمان نظام مهندسی استان قم، بیان نمود: نشست کتابخوان امروز یک برنامه نو و نو و درخور توجهی است. امیدواریم در محیط هایی مثل مهندسی که جمع فرهیخته ای هستند بیش از این ها انجام گردد و محدود به یک جلسه نباشد.

وی گفت: در تقویم جمهوری اسلامی، مناسبت های مختلفی درج شده که مرتبط با حوزه مهندسی است مثلا روز معماری و حمل و نقل ترافیک و... که به نوعی مرتبط با مهندسی به شمار میرود. این نشست ها می تواند با جمع محدود و متخصصین، ماهیانه نیز برگزار گردد.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان قم، بیان نمود: به عنوان مطالبه، افتخار است که رهبر کشورمان پرمطالعه ترین فرد است. اگر بخواهیم الگو بگیریم ضروری است در این باره فرهنگ سازی گردد تا شاهد افزایش سرانه مطالعه باشیم.

در بخش دیگری از این نشست ابوالفضل الهی منش گفت: در رشته برق کتاب راهنمای طرح و اجرای تأسیسات برقی ساختمان ها مرحوم موسسیان به عنوان منبع مادر تخصصی برق کتاب به شمار می رود. توضیح و بسط زیادی از این کتاب منتشر شده و به نظرم نویسنده با عشق این اثر را نوشته است.

وی بیان نمود: به نظرم در نگارش کتاب، نویسنده باید مسئله اش این باشد که مسئله ای از جامعه حل نماید و خروجی و ثمره داشته باشد. در نظام مهندسی خیلی از مباحث حرفه ای در دانشگاه آموزش داده نمی گردد و این یک خلأ است. کتاب راهنمای طرح و اجرای تاسیسات برقی می تواند در این زمینه راهگشا باشد.

الهی منش با اشاره به کتاب هنر شفاف اندیشیدن نوشته رولف دوبلی، گفت: نویسنده این کتاب در واقع نتیجه تحقیقات دیگران را گردآوری نموده و هر فصل چکیده یک کتاب است که به طور مستقل می تواند خوانده گردد. در ادامه درباره خطاهای انسانی مانند خطای بقا در موفقیت، تأیید اجتماعی و هزینه هدر رفتن بحث شده است.

در ادامه وی به کتاب های نشان از بی نشان مرحوم نخودکی از انتشارات جمهوری، چهار اثر فلورانس، سنگ فرش خیابان از طلاست، جادوی کار پاره وقت، تخت خوابت را مرتب کن، باشگاه 5 صبحی ها و تفکر سریع تفکر آهسته اشاره نمود.

محمد نجفی دیگر مهمان این نشست برای معرفی کتاب بود. وی به معرفی کتاب لاله ای از ملکوت نوسته حمید سفیدآبیان پرداخت و گفت: این کتاب سیری در حالات و بیانات حاج شیخ جعفر مجتهدی تبریزی است که یکی از عارفان و عاشقان دلسوخته اهل بیت(ع) است.

در ادامه وی به معرفی کتاب شفای زندگی نوشته لوییز هی پرداخت. نجفی درباره این کتاب گفت: این کتاب به تأیید نگرش ها و باورهای ذهنی در ایجاد بیماری های مختلف در زندگی می پردازد. بیماری های جسمی ناشی از تفکرات ذهنی است و الگوهای ذهنی که موجب از بین رفتن این تفکرات می گردد را نیز بیان می نماید.

رضا یزدانی به معرفی کتاب اخلاق در مهندسی پرداخت. و درباره مباحث اخلاقی در زمینه کاری مهندسان ساختمان صحبت کرد. در ادامه نشریه عمران نامه را معرفی کردند. این نشریه با همکاری نظام مهندسی ساختمان استان قم تهیه و منتشر می گردد و درباره مطالب مختلفی ازجمله مهندسی سازه، معماری و تأسیسات، عمران و معماری در شهر قم و ... است.

محمدمهدی معلمی به معرفی کتاب پایی که جاماند نوشته سید ناصر حسین پور، پرداخت. در ابتدا تقریظ رهبری بر این کتاب را خواندند و خلاصه ای از زندگی نویسنده کتاب را بیان نمودند. حسین پور در خاطراتش می گوید روزی شکنجه ای شد که با شکنجه های دیگر متفاوت بود و در آخر شکنجه گر گفت اینجا فقط من و تو هستیم به امام توهین کن تا آزاد شی در غیر این صورت کشته خواهی شد. گفتم تو وظیفه ای داری و من هم وظیفه ای. و افسر از پاسخ یک نوجوان 16 ساله تعجب می نماید.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 5 اسفند 1401 بروزرسانی: 5 اسفند 1401 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 2091

به "نشست کتابخوان تخصصی مهندسان برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشست کتابخوان تخصصی مهندسان برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید