هشدارهای هواشناسی به گندمکاران و باغداران در روزهای گرم

به گزارش مجله مستانه، خبرنگاران : مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی گفت: با توجه به شرایط جوی و ماندگاری هوای گرم به گندمکاران و باغداران توصیه می گردد هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند.

هشدارهای هواشناسی به گندمکاران و باغداران در روزهای گرم

جهت دریافت خدمات طراحی ویلای دوبلکس با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

به گزارش ، مسعود حقیقت مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی در گفت و گو با خبرنگاران، گفت: طی پنج روز آینده جوی پایدار و آسمان صاف در بیشتر نقاط کشور انتظار می رود و در ساعات بعدازظهر و شب در ارتفاعات جنوب کرمان، شمال شرق هرمزگان و جنوب سیستان و بلوچستان، افزایش ابر، وزش باد، رگبار و رعد و برق پیش بینی می گردد.

وی از وزش باد شدید و گرد و خاک در نوار شرقی کشور اطلاع داد و اضافه نمود: بنابر نقشه های هواشناسی در سایر مناطق کشور پدیده خاصی نداریم.

حقیقت ادامه داد: با توجه به گرما و خشکی هوا به باغداران توصیه می گردد که از سولفات پتاسیم استفاده نمایند تا درختان دچار تشنگی نشوند.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی در توصیه ای به کشاورزان اعلام کرد: کشاورزان سم پاشی درختان و باغات خود را در دمای هوا 20 تا 27 درجه سانتی گراد انجام دهند، همچنین به علت گرمای هوا قبل از ساعت 10 صبح و بعدازظهر از ساعت 6 به بعد سم پاشی را انجام دهند.

به گفته وی، با توجه به خشکی هوا به زنبورداران توصیه می گردد که کندوهای خود را به زیر سایه درخت انتقال دهند.

این مقام مسئول در توصیه ای دیگر به کشاورزان اعلام کرد: با شیوع آفت کرم ساقه خوار برنج در مناطق شمالی به برنج کاران توصیه می گردد که با روش های غیرشیمیایی مبارزه با این آفت را انجام دهند.

وی اضافه نمود: با توجه به شرایط جوی به کشاورزان توصیه می گردد که در ساعات میانی روز پیوند انجام ندهند و به ساعات خنک روز موکول نمایند.

حقیقت ادامه داد: توصیه می گردد کشاورزانی که اقدام به برداشت گندم و جو می نمایند، از آتش زدن کاه و کلش اجتناب نمایند.

شرایط بارش برای بخش کشاورزی مناسب نیست

این مقام مسئول درباره آخرین شرایط بارش در کشور اعلام کرد: بنابر آخرین آمار مجموع بارش کشور از ابتدای سال زراعی تا به امروز 129.7 میلی متر، در مدت مشابه سال قبل 277.4 میلی متر و در دوره بلندمدت 223.4 میلی متر است که این امر کاهش 53.9 درصدی نسبت به سال گذشته و 41.9 درصدی دوره نرمال بلندمدت نشان می می دهد.

حقیقت با اشاره به اینکه شرایط بارش در بخش کشاورزی مناسب نیست، اعلام کرد: با توجه به شرایط بارش، خشکسالی انواع و اقسام مختلف از خشکسالی بسیار شدید تا خشکسالی متوسط و ضعیف دارد.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی از افزایش دما نسبت به نرمال اطلاع داد و گفت: بنابر نقشه های هواشناسی در فصل تابستان به جز سواحل خزر، شمال غرب و جنوب شرق بارش چندانی در کشور نداریم.

وی در انتها توضیح داد: با توجه به خشکسالی هواشناسی و کاهش بارش، خشکسالی کشاورزی هم ناشی از کاهش رطوبت خاک داریم.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 18 تیر 1400 بروزرسانی: 18 تیر 1400 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 1572

به "هشدارهای هواشناسی به گندمکاران و باغداران در روزهای گرم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدارهای هواشناسی به گندمکاران و باغداران در روزهای گرم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید