واگذاری صدور و تمدید مجوز فعالیت در حوزه گردشگری سلامت به وزارت گردشگری

به گزارش مجله مستانه، ظهر 30 ام تیرماه 99 خبری مبنی بر تصویب سند راهبردی گردشگری در هئیت دولت روی خروجی رسانه ها نهاده شد. این سند از ابعاد متتنوعی امیدبخش و برای صنعت گردشگری کشور راهگشاست، اما در همین فرصت کوتاه نگرانی های زیادی را نیز در صنعت گردشگری سلامت رقم زده است.

واگذاری صدور و تمدید مجوز فعالیت در حوزه گردشگری سلامت به وزارت گردشگری

سند راهبردی گردشگری که به تصویب هیئت وزیران رسیده ازجمله در بخش ارتباط وزارت گردشگری و وزارت بهداشت یعنی جایی که منافع و حیات کسب وکارهای گردشگری سلامت و فعالان ارائه خدمات به بیماران خارجی تعریف می گردد، حاوی مواردی دلسرد نماینده برای صاحبان کسب وکارهای فعال در حوزه مدیکال توریسم است.

ظاهرا فرصت سوزی های گردشگری سلامت ایران و تقدیم کردن سهم بازار به هند و ترکیه در رقابت بین المللی جذب بیمار خارجی تمامی ندارد، و همچنان باید شاهد اختلاف و دعوای بی فایده وزارت گردشگری و وزارت بهداشت در موضوع تصدی گری و اعطای مجوز باشیم. در یکی از بندهای سند راهبردی اشاره شده که موضوع صدور و تمدید مجوز فعالیت در حوزه گردشگری سلامت به عهده وزارت گردشگری است، حال آنکه مطابق تفاهم نامه قبلی دو وزیر بهداشت و گردشگری به تاریخ اردیبهشت سال 98 قرار بر این بود که هر دو وزارت خانه به شرکت های گردشگری و تسهیلگر درمان مجوز اعطا نمایند؛ و در طول سال گذشته بیش از 100 شرکت برای دریافت مجوز شرکت تسهیلگر وزارت بهداشت اقدام نموده اند.

سند جدید به معنی هدر رفتن زحمات قبلی و آغاز یک فرایند جدید اداری است، و البته نکته مهم تر این که در سندی که عنوان راهبردی را یدک می کشد در حوزه گردشگری سلامت تنها به آژانس های مسافرتی به عنوان کسب وکارهای دارای صلاحیت اخذ مجوز تسهیلگری اشاره شده؛ جای تاسف بسیار است که مهم ترین بازیگر این صنعت یعنی کسب وکارهای برخط (آنلاین) و بسترهای بازاریابی بین المللی که عامل اصلی رشد و توسعه و ارزآوری این حوزه در سال های گذشته بوده اند مورد غفلت قرار گرفته اند!

ازطرفی به نظر می رسد با توجه به حساسیت موضوع درمان و سلامت بیمار نادیده دریافت نقش وزارت بهداشت در امور تصدی گری مربوط به بیمار بین المللی یک خطای استراتژیک دیگر در این صنعت باشد. همه فعالان این صنعت به خوبی می دانند بیشتر بیماران خارجی که به ایران سفر می نمایند هدف اصلی شان درمان است و شاید به کار بردن لفظ و تاکید بیش از اندازه بر گردشگری در این حوزه، اشتباهی محاسباتی در سیاست گذاری ها ایجاد کند.

از این رو تعدادی از شرکت های تسهیلگر باسابقه در گردشگری سلامت، به این بخش از سند راهبردی گردشگری که مرتبط به تصدی گری وزارت گردشگری در موضوع مجوز تسهیلگری درمان است اعتراض نموده و خواهان بازنگری در این بخش سند شده اند.

منبع: چمدان
انتشار: 23 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 1001

به "واگذاری صدور و تمدید مجوز فعالیت در حوزه گردشگری سلامت به وزارت گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واگذاری صدور و تمدید مجوز فعالیت در حوزه گردشگری سلامت به وزارت گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید