در گام سوم مسکو همچنان نزدیک ترین مواضع را به ایران خواهد داشت، روسیه به دنبال جهت های جدید برای همکاری و دور زدن تحریم نفت ایران است

به گزارش مجله مستانه، کارشناس مسائل روسیه گفت: طرح پیشنهادی، روس ها نشان می دهد که نه تنها تسلیم فشار های آمریکا نخواهند شد بلکه تمایل به گشایش راستا های ارتباطی جدید و حمایت از ایران آنهم در سطح بین المللی دارند.

در گام سوم مسکو همچنان نزدیک ترین مواضع را به ایران خواهد داشت، روسیه به دنبال جهت های جدید برای همکاری و دور زدن تحریم نفت ایران است

به گزارش ، آقای محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه به همراه رضا اردکانیان وزیر نیرو کشورمان شب گذشته با استقبال سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه و مقامات وزارت خارجه روسیه، وارد فرودگاه و نوکووای مسکو شدند.

آقای ظریف امروز با سرگئی لاوروف همتای روس خود دیدار و درباره مناسبات دوجانبه، تحولات منطقه و آخرین وضعیت اجرای برجام رایزنی کرد.

شعیب بهمن کارشناس مسائل روسیه در گفت وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی خبرنگاران، در رابطه با محورهای رایزنی وزاری خارجه تهران و مسکو، گفت:مباحث متفاوتی در فهرست مذاکرات وزرای امور خارجه دو کشور ایران و روسیه واقع شده است، در واقع همکاری های سیاسی، توسعه مناسبات مالی و تجاری و مسائل دوجانبه در مذاکرات ظریف و لاوروف مورد توجه قرار خواهد گرفت.

او اضافه نمود: مسائل منطقه ای بویژه وضعیت سوریه هم یکی دیگر از محور های مذاکرات طرف های ایرانی و روس خواهد بود، اما با توجه به شرایطی که در حال حاضر پیرامون مسئله برجام به وجود آمده، یکی از محور های اصلی گفت وگو بین وزرای خارجه دو کشور بحث برجام و پیشنهادی است که طرف های غربی با میانجیگری فرانسه به ایران ارائه نموده اند.

بهمن خاطر نشان کرد: در حقیقت رایزنی و گفت وگو در رابطه با پیشنهاد های طرف های اروپایی و سازوکار های اجرایی کردن اینستکس همچنین برنامه های محدود کردن آمریکا به عنوان یک بازیگر مخرب بین المللی در صدر مباحث مورد گفت وگو بین وزرای خارجه دو کشور واقع شده است.

کارشناس مسائل روسیه خاطر نشان کرد: به نظر می رسد مواضع روس ها همچون ماه های گذشته، نزدیک ترین موضع به ایران باشد، در حقیقت روس ها در گذشته خروج آمریکا از برجام را مورد سرزنش قرار داده اند و آن را نقض آشکار و صریح یک توافق بین المللی نامیده اند، همچنین نقدها بی شماری علیه کشور های اروپایی مطرح کردند، چراکه آن ها نتوانستند به تعهدات خود به ایران پایبند باشند، بنابراین روسیه همین خط مشی را دنبال خواهد نمود.

او اضافه نمود: روسیه تمایل ندارد تنش بین طرفین برجام افزایش یابد، ولی از نظر آن ها ایران محق است که تعهدات خود را در برجام کاهش دهد چراکه تا به امروز به مفاد برجام پایبند بوده است و طرف های غربی آن را نقض یا خارج شدند، در نتیجه از نظر روس ها حق با ایران است و موضع حمایتی آن ها از کشور ما در گام سوم هم ادامه پیدا خواهد نمود، در نتیجه مسکو نزدیک ترین نظر را به ایران خواهد داشت.

کارشناس مسائل روسیه با اشاره به طرح جدید روسیه به ایران مبنی بر راستا جدیدی برای انتقال نفت به ترکیه و سوریه، توضیح داد: طرح و راستا جدید روس ها فارغ از اینکه تا چه حد قابلیت عملیاتی شدن دارد، حامل یک پیغام سیاسی مهم در سطح بین المللی است.

بهمن خاطر نشان کرد:پیغام طرح پیشنهادی روسیه این است که آن ها نه تنها سیاست های آمریکا در قبال ایران را قبول ندارند، بلکه تسلیم فشار های سیاسی و مالی واشنگتن علیه کشور های ثالث که خواستار مراودات مالی با تهران هستند، هم نمی گردد.

او اضافه نمود: در شرایطی که آمریکایی ها برنامه به صفر رساندن صادرات نفت ایران را دنبال می نمایند و کشور های اروپایی مانند انگلیس سیاست توقیف نفتکش را در پیش گرفته است، قطعا پیشنهاد مطرح شده از سوی روس ها مطرح در بعد سیاسی و در سطح بین الملل اهمیت زیادی خواهد داشت .

بهمن تاکید نمود: پیشنهاد روس ها نشان می دهد که آنها نه تنها قصد تسلیم شدن در برابر فشار های آمریکا را ندارند بلکه تمایل به زیادی به گشایش راستا های ارتباطی جدید و حمایت از ایران آنهم در سطح بین المللی دارند و از فروش نفت کشورمان هم حمایت خواهند کرد و برای این کار حاضر هستند که محدوده آب های سرزمینی خود را در اختیار ایران بگذارند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 12 مهر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 231

به "در گام سوم مسکو همچنان نزدیک ترین مواضع را به ایران خواهد داشت، روسیه به دنبال جهت های جدید برای همکاری و دور زدن تحریم نفت ایران است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در گام سوم مسکو همچنان نزدیک ترین مواضع را به ایران خواهد داشت، روسیه به دنبال جهت های جدید برای همکاری و دور زدن تحریم نفت ایران است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید