پنتاگون: در ساخت اف-35 تا سال 2022 به ترکیه وابسته هستیم

به گزارش مجله مستانه، پنتاگون اعلام نموده تا سال2022 به پیمانکاران ترکیه در ساخت قطعات جنگنده رادار گریز اف-35 وابسته است.

پنتاگون: در ساخت اف-35 تا سال 2022 به ترکیه وابسته هستیم

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، مقامات پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) گفتند که تا 2 سال دیگر به پیمانکاران ترکیه در ساخت قطعات اصلی جنگنده گرانقیمت اف-35 وابسته خواهند بود.

به نوشته وبگاه شبکه خبری بلومبرگ آنطور که پنتاگون اعلام نموده این وابستگی شامل قطعاتی از بدنه گرفته تا 139 قطعه از پیشرانه موتورخواهد بود و تا سال 2022 ادامه خواهد داشت. این نخستین واکنش پنتاگون در خصوص تداوم حضور ترکیه در ساخت جنگنده اف-35 و نشانه ای از نرم شدن لحن دولت ترامپ نسبت به گذشته است. دولت ترامپ متعهد شده بود ترکیه را از برنامه ساخت این جنگنده تا مارس امسال (اسفند) به دلیل خرید سامانه دفاع موشکی اس-400 ساخت روسیه خارج سازد.

این در حالی است که کاخ سفید در بیانیه ای مورخ 17 جولای (27 تیر 98) در این زمینه اعلام نمود که اف-35 نمی تواند عرصه جمع آوری اطلاعات از سوی روسیه جهت پی بردن به قابلیت های این جنگنده پیشرفته باشد.

اگرچه ترکیه هنوز از خرید این جنگنده ممنوع است، اما سرهنگ دوم مایک اندروز سخنگوی پنتاگون گفت که این تصمیم اواخر سال گذشته برای احترام به ترتیبات قرارداد موجود و پذیرش تحویل قطعات گرفته اتخاذ شد. سرهنگ اندروز مدعی شد که منابع جایگزین شناسایی شده و همزمان با انتها قراردادهای ترکیه و تحویل قطعات، از آن ها استفاده خواهد شد.

به گزارش بلومبرگ، ترکیه قرار بود حدود 100 فروند از این جنگنده را خریداری کند و به یکی از چهار مشتری خارجی این جنگنده پنهانکار مبدل گردد.

وزارت خارجه آمریکا تهدید نموده هر کشوری که از روسیه این سامانه ها را خریداری کند، تحریم می گردد. کاخ سفید نیز طبق لایحه بودجه نظامی 2020، مکلّف است ترکیه را تا سرانجام سال به صورت کامل از برنامه فراوری مشترک اف-35 کنار بگذارد و حتی تحویل مابقی جنگنده های خریداری شده را نیز تعلیق کند.

دیوید ساترفیلد سفیر آمریکا در ترکیه، می گوید اگر آنکارا این سامانه پدافند روسی را فعال و عملیاتی کند، بسیار احتمال دارد که تحریم های مختلفی علیه آن اعمال گردد. (جزئیات بیشتر)

.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 4 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 960

به "پنتاگون: در ساخت اف-35 تا سال 2022 به ترکیه وابسته هستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پنتاگون: در ساخت اف-35 تا سال 2022 به ترکیه وابسته هستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید