چرا تعطیلات برای مغز مفید است؟

به گزارش مجله مستانه، مطالعات علمی نشان می دهند که انتظار برای پاداش در آینده می تواند حتی بیشتر از خود پاداش باشد. این به لطف یک مولکول کوچک به نام دوپامین است.

چرا تعطیلات برای مغز مفید است؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از کانورسیشن، آیا واقعا تعطیلات لازم است؟ چه نیازی به آن داریم؟ و مهم تر از همه آن که گذراندن چند روز بیکاری چه فایده ای دارد؟ استراحت انعطاف پذیری شناختی را بهبود می بخشد اگرچه ممکن است تعجب آور به نظر برسد، اما پژوهش های علمی اندکی وجود دارند که مزایای مستقیم تعطیلات را بر مغز ما آنالیز می نمایند. آن چه به نظر می رسد تایید شده این است که تعطیلات ضروری هستند. این نتیجه ای بود که در سال 2016 میلادی با مطالعه بر روی 46 نفر از کارکنان یک شرکت هلندی صورت گرفت.

از این شرکت نمایندگان خواسته شد تا در آزمونی شرکت نمایند که در آن اشیاء (مثلا چکش) به آنان داده گردد و بیش ترین تعداد استفاده در کمترین زمان مورد ارزیابی قرار گیرد. آنچه مشاهده شد این بود که پس از دو تا سه هفته تعطیلات کارگران انعطاف پذیری شناختی بیشتری داشتند. به عبارت دیگر، آنان توانستند در مقایسه با نتایجی که چند هفته پیش از تعطیلات به دست آمده بودند استفاده بیش تری از اشیا داشته باشند.

بیشتر مطالعات موافق این موضوع هستند که از دیدگاه بیولوژیکی، یکی از دلایل اصلی افزایش انعطاف پذیری شناختی و به طور کلی مزایای تعطیلات، کاهش استرس است. همه ما قبول داریم که کار باعث ایجاد استرس می گردد. با این وجود، در اینجا باید یک نکته کوچک را در نظر گیریم: استرس به خودی خود بد نیست. زمانی که این اتفاق در موارد یکباره رخ می دهد معمولا حتی سودمند است، زیرا سازوکار هایی را فعال می نماید که به ما یاری می نمایند تا کار های روزانه مان را انجام دهیم مانند رسیدن به یک ضرب الاجل. استرس دیگر استرسی که برای همه معنایی منفی دارد استرس مزمن است. این مورد زمانی رخ می دهد که استرس در طول زمان طولانی گردد یا به علت این که تحت فشار دائمی هستیم یا به علت موقعیت هایی که نمی توانیم حل کنیم رخ می دهد و باعث خستگی، سطوح بالاتر اضطراب، تحریک پذیری و عصبانیت می گردد. بله، این نوع استرس قطعا بد است.

چگونه باتری های خود را شارژ کنید

مهم ترین کاری که یک تعطیلات خوب می تواند برای سلامت روان ما انجام دهد کاهش سطح استرس مزمن است. با داشتن زمان برای استراحت، مغز ما قادر خواهد بود حداقل به طور موقت اثرات منفی ناشی از استرس را معکوس کند. نکته کلیدی اینجاست: برای اینکه تعطیلات واقعا موثر باشد باید اطمینان حاصل کنیم که واقعا ما را از استرس کار رها می نماید یعنی باید از کوشش برای اتمام کار های معلق، پاسخ دادن به ایمیل ها و کار های مشابه خودداری کنیم. هم چنین، مهم است که اطمینان حاصل کنیم تعطیلات ما منجر به موقعیت های استرس زای تازه مانند صف های بی خاتمه یا گذراندن اوقات طولانی مدت با خویشاوندان نمی گردد.

کلید دیگر لذت بردن از انتظار است. چرا ما پیش از گذراندن تعطیلات مسرور هستیم؟ چند پاراگراف قبل به دوپامین اشاره کردیم که به وسیله نورون ها در یک جفت ناحیه مغزی به نام سابستنشیا نیگرا (در لاتین به معنی ماده سیاه که به علت رنگ تیره آن در زیر میکروسکوپ به این نام خوانده می گردد) و ناحیه تگمنتال شکمی (واقع در مرکز مغز ما کم و بیش پشت گوش) فراوری می گردد. هر دو ناحیه که در انسان بین 400 هزار تا 600 هزار نورون را دارا می باشند آکسون ها را به منطقه ها متعددی از مغز ارسال می نمایند و به وسیله آزاد شدن دوپامین نقش کلیدی در احساس خوشایندی دارند که به وسیله چیز های تازه و پاداش ایجاد می گردد. بنابراین، دانستن اینکه تعطیلات نزدیک است سطح دوپامین را در مغز ما افزایش می دهد و این احساس لذت را به ما می دهد.

به همین علت، برترین تعطیلات آن دسته از تعطیلاتی هستند که در آن با چیز های تازهی مانند بازدید از مکان های مختلف و پاداش ها مانند آن بشقاب غذا های دریایی که در تمام سال منتظر آن بوده ایم قرار می گیریم. البته پاداش دهنده کاملا ذهنی است و آن چه برای یک فرد لذت بخش به نظر می رسد می تواند برای دیگران باعث ایجاد استرس گردد.

تاثیر استرس مزمن

این سیستم که باعث ایجاد لذت می گردد در هنگام استرس مزمن نیز تحت تاثیر قرار می گیرد. مطالعات نشان می دهند که سطوح بالا یا مزمن استرس مانند استرس هایی که در طول سال در معرض آن قرار می گیریم می توانند مقدار دوپامین آزاد شده را کاهش دهند یا نحوه متابولیسم آن را تغییر دهند.

بدترین چیز آن است که این تغییرات تنها در سابستنشیا نیگرا یا در ناحیه تگمنتال شکمی رخ نمی دهد. این تغییرات در مکان هایی که آکسون های خود را ارسال می نمایند نیز رخ می دهد.

تعیین شده که استرس مزمن می تواند تعداد گیرنده های دوپامین را در نواحی دریافت نماینده آن تغییر دهد. هنگامی که این اتفاق رخ می دهد اغلب رفتار های مرتبط با افسردگی ایجاد می گردد. بنابراین، تعطیلاتی که ما را از استرس رها می نماید به تعادل مجدد سیستم دوپامینرژیک یاری می نماید. چیزی که هنوز کاملا تعیین نیست این است که آیا گرفتن مرخصی طولانی مدت بهتر از تعطیلات در فواصل زمانی و دوره های کوتاه تر است یا خیر.

منبع: فرارو
انتشار: 26 خرداد 1401 بروزرسانی: 26 خرداد 1401 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 1945

به "چرا تعطیلات برای مغز مفید است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا تعطیلات برای مغز مفید است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید