12 روش طبیعی برای کنترل و درمان کم کاری و پرکاری تیروئید

به گزارش مجله مستانه، کم کاری و پرکاری تیروئید درمان دارویی دارند و هیچ درمان طبیعی نمی تواند جایگزین درمان دارویی باشد. اما مصرف برخی مواد غذایی یا اجتناب از خوردن برخی خوراکی ها می تواند علائم این دو اختلال تیروئید را کاهش دهد. در ادامه با خبرنگاران مگ همراه باشید و راهکارهای طبیعی برای کاهش علائم اختلالت تیروئید را بخوانید.

12 روش طبیعی برای کنترل و درمان کم کاری و پرکاری تیروئید

روش های طبیعی برای کاهش علائم کم کاری تیروئید

درمان استاندارد و قطعی کم کاری تیروئید مصرف روزانه داروهای جایگزین هورمون تیروئید است. البته، داروها اغلب با عوارض جانبی همراه هستند و فراموش کردن مصرف یک قرص ممکن است منجر به علائم بیشتر شود.

در برخی موارد، درمان های طبیعی ممکن است عوارض جانبی کمتری داشته باشند و بهتر با سبک زندگی شما سازگار شوند.

هدف از درمان های طبیعی یا طب جایگزین، رفع دلیل اصلی مشکل تیروئید است. مسائل تیروئید گاهی اوقات به دلیل موارد زیر شروع می شود:

  • رژیم غذایی نامناسب
  • استرس
  • کمبود مواد مغذی در بدن

تغییر رژیم غذایی و مصرف مکمل های گیاهی دو راه برای کمک به رفع علائم تیروئید کم کار هستند. این گزینه ها ممکن است عوارض جانبی کمتری نسبت به مصرف داروهای تیروئید داشته باشند اما هیچ وقت جایگزین دارو نمی شوند. پس سرخود داروی خود را قطع نکنید.

همچنین، مصرف مکمل های گیاهی برای کمک به رفع کم کاری تیروئید ممکن است برای افرادی که به خوبی به داروها پاسخ نمی دهند مفید باشد. پنج درمان طبیعی زیر را به عنوان مکمل برای برنامه درمانی خود در نظر بگیرید. قبل از هر چیز حتما با پزشک مشورت کنید.

1. سلنیوم

سلنیوم عنصری است که در متابولیسم هورمون تیروئید نقش دارد.

بسکمک از غذاها حاوی سلنیوم هستند، از جمله:

  • ماهی تن
  • بوقلمون
  • آجیل
  • گوشت گاو تغذیه شده با علف

تیروئیدیت هاشیموتو، که یک حمله سیستم ایمنی به تیروئید است، اغلب ذخیره سلنیوم بدن را کاهش می دهد. تامین این عنصر برای بدن به مقدار لازم، به تعادل سطح تیروکسین یا T4 در برخی افراد کمک می کند. در مورد مقدار مصرف سلنیوم حتما باید با پزشک مشورت کنید. مقدار نیاز هر فرد به سلنیوم فرق دارد و باید حتما زیر نظر پزشک مکمل مصرف کنید.

2. رژیم غذایی بدون قند

شکر و غذاهای فرآوری شده می توانند منجر به افزایش التهاب در بدن شوند. التهاب می تواند تبدیل T4 به تری یدوتیرونین یا T3، که نوعی هورمون تیروئید دیگر است را کندتر کند. این شرایط می تواند علائم و بیماری تیروئید را بدتر کند.

همچنین، شکر فقط در کوتاه مدت سطح انرژی شما را افزایش می دهد و حذف آن از رژیم غذایی می تواند به تنظیم سطح انرژی بدن کمک کند. علاوه براین، حذف قند از رژیم غذایی سطح استرس را کاهش می دهد و باعث می شود که پوست سالم تر و شاداب تری داشته باشید.

داشتن رژیم غذایی بدون قند، بسیار سخت است اما بدون شک به خاطر مزایای زیادی که برای تیروئید و سلامت کلی بدن دارد، ارزشش را دارد.

3. ویتامین B

مصرف برخی مکمل های ویتامین می تواند بر سلامت تیروئید تأثیر بگذارد.

کم بودن سطح هورمون تیروئید در بدن می تواند بر سطح ویتامین B-12 بدن تأثیر بگذارد. مصرف مکمل ویتامین B-12 ممکن است به ترمیم برخی از آسیب های ناشی از کم کاری تیروئید کمک کند.

ویتامین B-12 می تواند به رفع خستگی ناشی از بیماری تیروئید کمک کند. کم کاری تیروئید می تواند باعث کم شدن ویتامین ب12 در بدن شود. با مصرف غذاهای زیر می توانید تا حدی کمبود این ویتامین را جبران کنید. در صورت کمبودهای شدیدتر باید حتما زیر نظر پزشک، مکمل مصرف کنید.

غذاهای حاوی ویتامین B-12:

  • نخود و لوبیا
  • مارچوبه
  • دانه کنجد
  • ماهی تن
  • پنیر
  • شیر
  • تخم مرغ

ویتامین B-12 به طور کلی برای بیشتر افراد سالم در سطوح توصیه شده، ایمن است. با پزشک خود در مورد مقدار مصرف این ویتامین با توجه به نیاز بدن خود مشورت کنید.

4. پروبیوتیک ها

در چندین تحقیق علمی، ارتباط بین کم کاری تیروئید و مسائل روده کوچک بررسی شده است.

در این تحقیقات تعیین شده است که تغییر تحرک دستگاه گوارش که معمولاً با کم کاری تیروئید مشاهده می شود، می تواند باعث رشد بیش از حد باکتری های روده کوچک و در نهایت منجر به علائم مزمن دستگاه گوارش، مانند اسهال شود.

مکمل های پروبیوتیک حاوی باکتری های مفید زنده هستند که می توانند به سلامت معده و روده کمک کنند. علاوه بر مکمل ها، برخی غذاها و نوشیدنی های تخمیری مانند نوشیدنی کفیر، کامبوجا، برخی پنیرها و ماست، حاوی پروبیوتیک های مفیدی هستند.

البته برای مصرف هر نوع مکملی حتما باید با پزشک مشورت کنید. از قلم نیاندازید که مکمل به تنهایی نمی تواند درمان بیماری های شما باشد.

5. رژیم غذایی بدون گلوتن

اتخاذ یک رژیم غذایی بدون گلوتن برای بسکمک از افراد مبتلا به کم کاری تیروئید بیش از یک ترند رایج است. تعداد قابل توجهی از افراد مبتلا به بیماری تیروئید به بیماری سلیاک هم مبتلا هستند.

بیماری سلیاک یک اختلال گوارشی است که در آن گلوتن باعث ایجاد پاسخ ایمنی در روده کوچک می شود. تحقیقات در حال حاضر رژیم غذایی بدون گلوتن برای درمان کامل بیماری تیروئید را تایید نمی کند.

با این حال، بسکمک از افراد مبتلا به تیروئیدیت هاشیموتو و کم کاری تیروئید پس از حذف گندم و سایر غذاهای حاوی گلوتن از رژیم غذایی خود، احساس بهتری دارند. اما رژیم غذایی فاقد گلوتن دارای معایبی است. به عنوان مثال، هزینه خرید غذاهای بدون گلوتن اغلب بسیار بیشتر از غذاهای حاوی گندم است.

همچنین، برخی از غذاهای نیمه آماده و بدون گلوتن، سالم نیستند. به این دلیل که این غذاها می توانند نسبت به محصولات حاوی گندم دارای محتوای چربی بالاتر و فیبر کمتری باشند.

چطور پرکاری تیروئید را با روش های طبیعی کنترل کنیم؟

برای اینکه در مورد کنترل پرکاری تیروئید صحبت کنیم ابتدا ضروری است که در مورد تفاوت کم کاری و پرکاری تیروئید و علائم آن بیشتر بدانید.

پرکاری تیروئید زمانی رخ می دهد که هورمون تیروئید بیش از حد در بدن وجود داشته باشد. به این شرایط تیروئید پرکار نیز می گویند. این شرایط، غده تیروئید را تحت تأثیر قرار می دهد؛ غده ای که در گلو قرار گرفته است و مسئول ترشح تعدادی از هورمون های مهم است.

پرکاری تیروئید را نباید با کم کاری تیروئید اشتباه گرفت. در حالی که پرکاری تیروئید، غده تیروئید پرکار را توصیف می کند، کم کاری تیروئید زمانی رخ می دهد که غده تیروئید ضعیف عمل کند.

علائم و درمان کم کاری تیروئید بسیار متفاوت از پرکاری تیروئید است. پرکاری تیروئید می تواند ناشی از سرطان گلو، بیماری گریوز، ید اضافی و سایر شرایط باشد.

علائم پرکاری تیروئید عبارتند از:

  • تپش قلب
  • فشار خون بالا
  • کاهش وزن
  • افزایش اشتها
  • قاعدگی نامنظم
  • خستگی
  • نازک شدن موها
  • افزایش تعریق
  • اسهال
  • لرزیدن
  • تحریک پذیری
  • مسائل خواب

پرکاری تیروئید می تواند منجر به تورم غده تیروئید شود که به این حالت گواتر می گویند. پرکاری تیروئید اغلب با داروهای ضد تیروئید درمان می شود که تولید بیش از حد هورمون تیروئید را متوقف می کند.

اگر داروهای ضد تیروئید شرایط غده تیروئید را بهبود ندهند، پرکاری تیروئید را می توان با ید رادیواکتیو درمان کرد. در برخی موارد، غده تیروئید ممکن است با جراحی برداشته شود.

علاوه بر درمان های پزشکی، برخی از درمان های طبیعی پرکاری تیروئید ممکن است کمک کننده باشد. اگرچه این روش ها نباید جایگزین داروهای تجویزشده از طریق پزشک شوند اما ممکن است کنترل علائم پرکاری تیروئید را آسان تر کنند.

قبل از اینکه چیزی را به برنامه درمانی خود اضافه کنید، با پزشک خود مشورت کنید.

چه بخوریم و از چه مواد غذایی پرهیز کنیم؟

یکی از راه های کنترل پرکاری تیروئید داشتن رژیم غذایی سالم است.

اگر پرکاری تیروئید دارید، ممکن است پزشک قبل از شروع درمان دارویی، رژیم غذایی کم ید را تجویز کند. این رژیم غذایی باعث افزایش اثربخشی درمان می شود.

رژیم غذایی کم ید به این معنی است که باید از مصرف مواد غذایی زیر اجتناب کنید:

  • نمک یددار
  • غذاهای دریایی
  • محصولات لبنی
  • مقادیر زیاد مرغ یا گوشت گاو
  • مقادیر زیاد غلات (مانند نان، ماکارونی و شیرینی)
  • زرده تخم مرغ

علاوه براین، باید از مصرف محصولات سویا مانند توفو، شیر سویا، سس سویا و دانه های سویا خودداری کنید. این پرهیز به این دلیل است که تحقیقات سال 2006 نشان داده است که سویا می تواند در عملکرد تیروئید تداخل ایجاد کند.

نکات بیشتر در مورد پرهیز از ید

علاوه بر اجتناب از غذاهای فوق، مهم است که از مصرف ید اضافی نیز خودداری کنید.

ید در مکمل های گیاهی هم وجود دارد حتی اگر روی برچسب آن ذکر نشده باشد. به یاد داشته باشید که حتی اگر مکملی بدون نسخه عرضه می شود، باز هم می تواند اثرات منفی و مضری بر بدن داشته باشد. قبل از مصرف هر مکمل با پزشک مشورت کنید.

وقتی صحبت از مصرف ید می شود، حفظ تعادل ضروری است. در حالی که ید بیش ازحد می تواند منجر به پرکاری تیروئید شود، کمبود ید هم می تواند کم کاری تیروئید ایجاد کند. هیچ داروی مبتنی بر ید مصرف نکنید مگر اینکه پزشکتان آن را تجویز کند.

6. ال کارنیتین

یکی از مکمل های طبیعی که ممکن است به درمان اثرات پرکاری تیروئید کمک کند، ال کارنیتین است.

ال-کارنیتین یکی از مشتقات اسید آمینه است که به طور طبیعی در بدن وجود دارد. ال کارنیتین اغلب در مکمل های کاهش وزن وجود دارد؛ همچنین در غذاهایی مانند گوشت، ماهی و محصولات لبنی یافت می شود.

کارنیتین از ورود هورمون های تیروئید به سلول های خاص جلوگیری می کند. تحقیقی که در سال 2001 انجام شد نشان داد که ال کارنیتین می تواند علائم پرکاری تیروئید از جمله تپش قلب، لرزش و خستگی را معکوس کرده و از آن جلوگیری کند.

در حالی که این تحقیق نتایج امیدوارکننده ای دارد، مطالعات کافی برای تأیید اینکه آیا ال-کارنیتین یک درمان موثر پرکاری تیروئید است هنوز وجود ندارد.

7. گیاه آجوگا (Bugleweed)

آجوگا نام گیاهی است که در طول تاریخ برای درمان بیماری های قلبی و ریوی از آن استفاده می کردند. برخی منابع نشان می دهند که این گیاه سرکوب کننده تیروئید است؛ یعنی عملکرد غده تیروئید را کاهش می دهد. متأسفانه، اطلاعات کافی برای تأیید اینکه آیا این گیاه یک درمان مؤثر برای پرکاری تیروئید است یا خیر، وجود ندارد.

اگر تصمیم به استفاده از مکمل های گیاهی مانند آجوگا دارید، دستورالعمل های سازنده را برای دوز و دفعات مصرف دنبال کنید و قبل از شروع هر درمان تازه با پزشک خود مشورت کنید.

8. B-کمپلکس یا B-12

اگر پرکاری تیروئید دارید، احتمال کمبود ویتامین B-12 نیز در شما وجود دارد. کمبود ویتامین B-12 می تواند منجر به احساس خستگی، ضعف و سرگیجه شود. اگر کمبود ویتامین B-12 دارید، ممکن است پزشک به شما توصیه کند که مکمل B-12 یا شکل تزریقی آن را مصرف کنید. در حالی که مکمل های ویتامین B-12 می توانند برای کنترل برخی از علائم، کمک کننده باشند، پرکاری تیروئید را به تنهایی درمان نمی کنند.

ویتامین های B-12 و B-complex بدون نسخه در دسترس هستند اما بهتر است قبل از مصرف مکمل تازه با پزشک خود مشورت کنید.

9. سلنیوم

برخی تحقیقات نشان داده است که می توان از سلنیوم برای درمان علائم پرکاری تیروئید استفاده کرد. سلنیوم یک ماده معدنی است که به طور طبیعی در آب، خاک و غذاهایی مانند آجیل، ماهی، گوشت گاو و غلات وجود دارد. همچنین می توان آن را در قالب مکمل هم مصرف کرد.

بیماری گریوز (Graves)، شایع ترین دلیل پرکاری تیروئید، با بیماری تیروئید چشمی (TED) مرتبط است که با سلنیوم قابل درمان است. البته به یاد داشته باشید که همه افراد مبتلا به پرکاری تیروئید، TED ندارند.

مطالعات دیگر نشان داده اند که سلنیوم به تنهایی درمان موثری برای پرکاری تیروئید نیست. بهتر است قبل از مصرف مکمل هایی مانند سلنیوم با پزشک خود مشورت کنید چون ممکن است عوارض جانبی داشته باشند و سلنیوم نباید همراه با برخی از داروها مصرف شود.

10. گیاه فرنجمشک یا وارنگ بو (Lemon balm)

گیاه فرنجمشک ، گیاهی از خانواده نعناع است و تصور می شود که درمان بیماری گریوز باشد. در تئوری، این ویژگی به این دلیل است که هورمون محرک تیروئید (TSH) را کاهش می دهد. با این حال، تحقیقات کافی در مورد این ادعا و شواهد کافی برای ارزیابی اینکه آیا این گیاه به طور موثر پرکاری تیروئید را درمان می کند وجود ندارد.

ای گیاه دارویی را می توان به شکل چای یا به صورت مکمل مصرف کرد. نوشیدن یک فنجان چای این گیاه ممکن است به عنوان یک تکنیک برای مدیریت استرس، شفابخش باشد.

11. عصاره لاوندر (اسطوخودوس) و چوب صندل

در حالی که بسکمک از مردم از فواید این عصاره ها برای مدیریت علائم پرکاری تیروئید استفاده و تعریف می کنند، تحقیقات کافی در مورد این ادعا وجود ندارد.

به عنوان مثال، اسانس های اسطوخودوس و چوب صندل می توانند احساس اضطراب را کاهش دهند و در ایجاد احساس آرامش کمک کنند. این شرایط ممکن است به شما در مبارزه با عصبی بودن و بی خوابی که هر دو از علائم پرکاری تیروئید هستند کمک کند. هنوز تحقیقات کافی وجود ندارد که نشان دهد این عصاره ها می توانند به درمان پرکاری تیروئید کمک کنند.

12. گلوکومانان

گلوکومانان یک نوع فیبر غذایی است و به شکل کپسول، پودر و قرص یافت می شود. این فیبر معمولا از ریشه گیاهی به نام Konnyaku گرفته می شود. یک تحقیق امیدوارکننده در سال 2007 نشان داده است که گلوکومانان می تواند برای کاهش سطح هورمون های تیروئید در افراد مبتلا به پرکاری تیروئید استفاده شود، اما شواهد بیشتری برای تایید این یافته ها، مورد نیاز است.

جمع بندی

کم کاری و پرکاری تیروئید مسائلی هستند که فقط با درمان های دارویی و تحت نظر پزشک کنترل می شوند. اما برخی راهکارهای طبیعی هم وجود دارند که علائم این بیماری ها را تا حدی بهبود می بخشند. در واقع برای حل مشکل اصلی باید دارو مصرف کنید ولی با روش های طبیعی می توانید زندگی راحت تری داشته باشید.

درمان های طبیعی در واقع مکملی برای درمان دارویی هستند. این درمان ها را نباید جایگزین دارو کنید. همیشه باید تحت نظر پزشک باشید تا هر نوسانی که در سطح تیرویید بدن ایجاد می شود، بررسی شود. شاید لازم باشد تا مرتب دوز داروی مصرفی را تغییر دهید یا در برخی موارد حاد، شاید نیاز به عمل جراحی هم داشته باشید.

در مجموع با داشتن رژیم غذایی سالم، خوردن غذاهای سالم و مفید، مراقبت از خود با ورزش و کنترل سطح استرس، می توانید بسکمک از مسائل جسمی را از خود دور کنید. با داشتن سبک زندگی سالم و کنترل تیروئید با درمان های دارویی، می توانید زندگی سالم تر و شادتری را تجربه کنید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه رفع مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منابع: Healthline, Healthline

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 19 آذر 1400 بروزرسانی: 19 آذر 1400 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 1763

به "12 روش طبیعی برای کنترل و درمان کم کاری و پرکاری تیروئید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "12 روش طبیعی برای کنترل و درمان کم کاری و پرکاری تیروئید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید