چرخیدن قیمت میوه شب عید روی هوا

به گزارش مجله مستانه، مدیرعامل شرکت تعاونی باغداران شهرستان قائم شهر با اشاره تاخیر دولت در ابلاغ شرایط طرح ذخیره سازی میوه شب عید، توضیح داد: این اقدام باید پیش تر، انجام و از اواخر تابستان و اوایل فصل پاییز این دستورالعمل ها ابلاغ می شد.

چرخیدن قیمت میوه شب عید روی هوا

مهدی زینی در گفت وگو با خبرنگاران، ابلاغ این دستورالعمل را سبب تنظیم قیمت بازار و مشخص تکلیف خریدار و فروشنده بر مبنای قیمت مصوب، عنوان و اعلام کرد: سال گذشته پایه قیمت 1500 تومان اعلام شد که امسال برآورد می گردد قیمت به 1700 افزایش یابد اما هنوز ابلاغیه ای تحت این عنوان از سوی دولت به استان مازندران نرسیده است.

زینی، محاسبه بهای تمام شده بسته بندی و عرضه محصولات را بر اساس قیمت اعلام شده در ابلاغیه، عنوان و تاکید نمود: عدم ابلاغ و زمزمه هایی مبنی بر انجام شدن ذخیره سازی میوه بشدت بر روی قیمت محصولات در بازار اثرگذار خواهد بود.

وی با اشاره به فراوری بیش از 2 میلیون و 500 هزار تن مرکبات در استان مازندران اظهار کرد: ظرفیت فراوری مرکبات کشور 4 میلیون و 500 هزار تن بوده که تنها 3 میلیون تن از این مقدار در کشور مصرف می گردد. میزان 1.5 میلیون تن فراوری مرکبات مازاد کشور ظرفیتی بالا برای صادرات است که باید در این زمینه تدابیری اندیشیده شده تا با استفاده از ظرفیت کشورهای همسایه در شمال و جنوب کشور، مازاد مصرف به سمت صادرات راهنمایی گردد.

هزینه های تعرفه گمرک کاهش یابد

وی، مذاکره با کشورها و همچنین کاهش هزینه تعرفه های گمرکی برای صادرات را خواهان شد و اظهار امیدواری کرد: هم اکنون کشورهای حاشیه دریای خزر یا CIS و حاشیه خلیج فارس تمایل بالایی برای خرید محصولات مرکبات کشور داشته و امسال مبلغ خرید آنان از مردم و سورتینگ داران بیش از 4500 تومان به ازای یک کیلوگرم بوده است. قیمت پرتقال خریداری شده از باغدار در روی درخت امسال 1300 تومان بوده که به نسبت سال گذشته با وجود افزایش چند برابری نرخ تورم، هیچ افزایشی را تجربه ننموده است، بنابراین اتکا به صادرات می تواند باعث افزایش قیمت محصول باغداران شده تا صرفه اقتصادی فراوری برای آنان بیشتر گردد.

مدیرعامل شرکت تعاونی باغداران شهرستان قائمشهر، عجله کشاورزان برای عرضه محصولات و افزایش عرضه بیش از تقاضا در فصل برداشت را عامل اصلی کاهش قیمت محصولات، عنوان و اعلام کرد: هرچه به سمت انتهای سال پیش می رویم بر قیمت محصولات مرکبات اضافه نموده شده و به ویژه در فصل زمستان این مقدار نمودار افزایشی را تجربه خواهد نمود.

زینی، قیمت کنونی پرتقال خریداری شده از باغداران را بین 1300 تا 1400 تومان اعلام و توضیح داد: این مبلغ به علت انجام عملیات سورتینگ، بسته بندی و حمل و نقل در بازار بیش از 2600 تومان به ازای یک کیلوگرم برای مصرف کننده قابل عرضه است.

وی از حذف واسطه ها در امسال اطلاع داد و اعلام کرد: تعدد واسطه ها بر میزان تفاوت مبلغ محصول از فراوری کننده تا مصرف کننده نهایی اثر گذار بوده که خوشبختانه امسال بازار میوه تهران تدابیر کاربردی را در این زمینه اجرایی نموده است. امسال بازار تهران اجازه نداد هرکسی وارد میدان شده و به خریداران کلان، کارت های مشخصی داده شد ضمن اینکه مغازه داران بدون واسطه اقدام به خرید کردند تا به این شکل قسمت اعظم واسطه ها از میان برداشته گردد.

وی، آسیب به باغات میوه از جمله گردو، سیب و گلابی در بهار و زمان شکوفه دهی درختان را دلیل کاهش محصولات در بازار امسال مطرح کرد و اضافه نمود: درختان سیاه ریشه بدلیل آسیب فصل بهار یا محصول نداده یا فراوری پائینی داشتند که سبب افزایش قیمت میوه ها در بازار شد.

کشاورزی سخت و بدون صرفه اقتصادی در شرایط کنونی است

زینی، کشاورزی در شرایط کنونی را بسیار سخت و غیرقابل صرفه توصیف و تاکید نمود: آنچه که بیشتر کشاورز را مشتاق به ادامه فعالیت نموده چیزی جز عشق و علاقه به کشاورزی نیست چراکه این صنعت در حال حاضر دچار رکود شده است.

مدیرعامل شرکت تعاونی باغداران شهرستان قائمشهر، آموزش به کشاورزان را سبب افزایش بهره وری در واحد سطح دانست و با ذکر مثالی در تشریح آن گفت: مقدار مرکبات برداشتی از هر هکتار باغ هم اکنون بین 23 تا 27 تن بوده که با آموزش هایی که به کشاورزان پیشرو در زمینه های مختلف کشاورزی داده شد شاهد بودیم که این مقدار به 40 تا 50 تن در هر هکتار افزایش پیدا کرد.

وی، افزایش بهره وری را سبب تمایل و ترغیب کشاورزان و باغداران به ادامه فعالیت کشاورزی عنوان و توضیح داد: چنانچه برگزاری کلاس های ترویجی و آموزشی که هر فصل به کرات برای کشاورزان برگزار شده از سوی آنان جدی تر دنبال گردد شاهد افزایش رونق اقتصادی در کشاورزی خواهیم بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 24

به "چرخیدن قیمت میوه شب عید روی هوا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرخیدن قیمت میوه شب عید روی هوا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید