چشم امید ایران به سردار

به گزارش مجله مستانه، ناپولی، میلان، اتلتیکو مادرید، اورتون، وستهام و حالا آرسنال؛ این فهرستی کوتاه از تیم هایی است که شایعه شده به دنبال جذب سردار آزمون، مهاجم ملی پوش ایرانی باشگاه زنیت سنت پترزبورگ هستند. قبل از شایعه شدن همه این تیم ها، اسم باشگاه جذاب دیگری به نام لیورپول هم در میان بود، ولی حالا تیمی که در آستانه قهرمانی در لیگ برتر انگلیس است، فعلا تمایلی برای مذاکره دوباره با سردار نشان نداده.

چشم امید ایران به سردار

البته بدون حضور لیورپول هم فهرست تیم هایی که سردار آزمون را می خواهند (حداقل در رسانه های خارجی صحبتش مطرح شده) به اندازه کافی جذاب است؛ به همین دلیل فهرست مربیانی که سردار آزمون را برای حضور در تیمشان می خواهند هم جذاب است؛ از گتوزو گرفته تا کارلو آنچلوتی و میکل آرتتا. اتفاقا با مرور همین اسامی می گردد به قابلیت های سردار آزمون بیشتر پی برد: گتوزو تیمی جنگنده در ناپولی ساخته که می خواهد یقه یوونتوس همیشه مدعی را بگیرد. سبک جنگندگی گتوزو که برایش لقب کرگدن را به همراه داشته، به این تیم ایتالیایی منتقل شده و حالا باید جنگندگی خاصی در سردار آزمون دیده باشد که برای داشتنش پافشاری کند.

برای بیان ایده های کارلو آنچلوتی و فلسفه فوتبالی اش هم که احتیاج به شرح زیادی نیست؛ او یکی از مربیان عظیم باشگاهی تاریخ است که بعد از سال ها حسرت توانست رئال مادرید را برای دهمین بار قهرمان اروپا کند؛ برای مردی که با میلان تیمی رؤیایی در اروپا و ایتالیا ساخته و پاری سن ژرمن عصر جدید را پایه گذاری نموده، احیای اورتون در لیگ برتر انگلیس نباید کار دشواری باشد؛ به ویژه اینکه قراردادش با این تیم انگلیسی پنج ساله است و دست روی هر بازیکنی بگذارد، بی دلیل نیست؛ برای مربی ای که روزگاری شاگرد عظیمی مثل کریستیانو رونالدو داشته، حضور سردار آزمون در فهرست گزینه هایش، معنای زیادی دارد.

تازه ترین مشتری سردار آزمون که به نظر می رسد تبدیل به جدی ترین آن ها هم شده، از سوی باشگاه آرسنال است؛ تیمی که بعد از دو دهه همکاری با آرسن ونگر عظیم، حالا به اندیشه های جدید میکل آرتتا دل خوش نموده است تا دوباره به اوج برگردد. آرتتا قبل از اینکه سرمربی آرسنال باشد، پیرو مکتب پپ گواردیولای عظیم است؛ او در سیتی دستیار اول پپ گواردیولا بوده و میخواهد شعبه ای دیگر از سبک بازی پپ را در لندن به اجرا بگذارد. حالا با همین شرح مختصر کافی است تا اهمیت حضور سردار آزمون در فهرست مربی ای مثل میکل آرتتا روشن تر گردد. اینکه تیمی با سبک ارائه فوتبال زیبا، پیشانی خط حمله اش را به یک مهاجم ایرانی بسپارد یا دست کم به آن فکر کند، باز نشان از توانایی های سردار آزمون است.

پس تا همین جا روشن است که مربی و باشگاه هایی با سبک و فلسفه های مختلف، بدشان نمی آید سردار آزمون 25 ساله را در ترکیب داشته باشند. اینجا، درست همان جایی است که اهمیت سردار آزمون برای فوتبال ایران معین می گردد. جوان گلزنی که شاید در تیم ملی آن طور که باید به حقش نرسیده، ولی آن قدر در تیم های باشگاهی در روسیه درخشیده که ارزشش را به فوتبال سطح اول اروپا دیکته نموده است؛ چه زمانی که در روستوف در لیگ قهرمانان اروپا دروازه غول ها را باز می کرد، چه حالا که در ترکیب تیمی مثل زنیت، یکی از بهترین گلزنان لیگ روسیه است.

اتفاقا با گریزی به رشد سردار آزمون از روستوف و روبین کازان به زنیت، معین می گردد که هرچقدر در تیم عظیم تر یا دست کم کنار بازیکنان بهتری حضور داشته باشد، می تواند گل های بیشتری بزند؛ گُرگ تر باشد یا به قول دراگان اسکوچیچ، سرمربی اسمی این روز های تیم ملی، مار تر! سردار آزمون در 45 باری که با پیراهن زنیت به میدان رفته، 26 گل زده تا یکی از بهترین های تیمش و البته لیگ روسیه باشد.

او در این لیگ به غیر از مقطعی تقریبا کوتاه، همیشه ریتم ثابتی داشته و مورد اعتماد مربیانی بوده که برایشان به میدان رفته است. همین ثبات برگ برنده ای برای مهاجم تیم ملی ایران شده که حالا در آستانه خلق رکوردی تازه در تاریخ فوتبال ایران هم هست! درواقع درخشش سردار و وفور پیشنهاد ها در کنار تعدد شایعات باعث شده تا باشگاه زنیت رقم هنگفتی برای فروش او اعلام کند: 30 میلیون یورو! این باشگاه چندی پیش پیشنهاد اولیه ناپولی که سردار آزمون را با رقمی بین 20 تا 25 میلیون یورو می خواست رد نموده تا نشان دهد برای فروشش به رقمی کمتر از 30 میلیون یورو فکر نمی کند. اگر این ایستادگی جواب دهد، آن وقت سردار آزمون تبدیل به گران قیمت ترین بازیکن تاریخ فوتبال ایران می گردد؛ عنوانی که فعلا در اختیار علیرضا جهانبخش است؛ دیگر بازیکن مستعد ایرانی که با حضور در برایتون انگلیس با رقمی نزدیک به 20 میلیون یورو، صاحب این عنوان شد.

البته طبق اعلام رسانه های انگلیسی، سردار آزمون همین حالا با پیشنهادی 22 میلیون پوندی هم از سوی باشگاه وستهام روبه رو شده؛ خبری که می تواند هم برای ناپولی بد باشد و هم برای آرسنال. البته مجددا بنابر ادعای رسانه های انگلیسی، فعلا عزم آرسنال برای به خدمت دریافت آزمون از بقیه جزم تر است؛ آن ها حتی برای اینکه به فرایند انتقال سردار سرعت بیشتری ببخشند، به سراغ آندری آرشاوین، مهاجم سرشناس و روس سابقشان رفته اند تا با پادرمیانی، رضایت زنیت را برای این انتقال بگیرد، به ویژه اینکه، اوبامیانگ، مهاجم گابنی آرسنال هم پایش را در یک کفش نموده که می خواهد از این باشگاه لندنی جدا گردد.

با وجود پیشنهاد هایی از سوی باشگاه های اسپانیایی و ایتالیایی، اما بسیاری می دانند که سردار آزمون دل در گرو لیگ برتر انگلیس دارد؛ لیگی جذاب که چندسالی می گردد سردار و پدرش (به عنوان یکی از مدیربرنامه هایش) سعی دارند وارد آن شوند. حالا که مشتری از انگلیس (حداقل سه تا) وجود دارد، شاید بهترین فرصت برای سردار باشد که به آرزوی دیرینه اش که بازی در لیگ برتر است برسد. حالا چه سردار به یکی از تیم های مطرحی که در بالا عنوان شد برود یا مثل یکی، دو سال گذشته دوباره در برایش در روسیه روی یک پاشنه بچرخد، همین که با مطرح شدن اسم او، همیشه فوتبال ایران هم در رسانه های جهان مطرح می گردد، فرصت بی نظیری است که شاید هر دهه یکی، دوبار رخ دهد.

درواقع به غیر از آن نسل طلایی که گل سرسبدشان حضور بازیکنان ایرانی در بایرن مونیخ بود، دیگر بازیکنی از ایران در تیمی سطح بالا به میدان نرفته است؛ اروپا هم برایشان تیم های درجه دوم و سوم بوده و کمتر به اروپای واقعی رسیده اند. علیرضا جهانبخش، (فارغ از انتقال سامان قدوس به آمیان) اولین چهره از نسل جدیدی بود که طعم حضور در اروپای واقعی را چشید، آن هم با عنوان ارزشمند گران ترین بازیکن ایران. این فرصت امروز در اختیار سردار آزمون قرار گرفته است تا راهش را برای رسیدن به فوتبال سطح اول جهان باز کند. او البته در این راستا تنها نیست و شاید به زودی مهدی طارمی، دیگر بازیکن ارزشمند تیم ملی هم به این فهرست اضافه گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 24 مرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 940

به "چشم امید ایران به سردار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چشم امید ایران به سردار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید